گزارش؛

موضع وزیر دفاع جدید آمریکا در قبال ایران/ نگاهی به استراتژی "مهار و مجازات" و گزینه‎های روی میزِ "اشتون کارتر"

جروزالم پست به موضع فرد منتخب باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا برای تصدی سمت وزیر دفاع این کشور در قبال ایران پرداخت.

 به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، روزنامه صهیونیستی جروزالم پست در تحلیلی به قم مایکل ویلنر نوشت : نوشته های دانشگاهی "اشتون کارتر" که روز جمعه در مراسمی کوچک در کاخ سفید ، وزیر دفاع شد ، نشاندهنده اتفاق نظر وی در مورد این سیاست با رئیس جمهور آمریکاست. اوباما علنا در طول سالها گفته است دیپلماسی "پایدارترین" شیوه اقدام در خصوص  ایران است.


کارتر در مقاله ای در ژوئن 2008  برای مرکز  بلفر دانشگاه هاروارد نوشت : اقدام نظامی باید به جای اینکه گزینه ای مستقل برای مقابله با برنامه هسته ای ایران باشد ، بخشی از یک استراتژی جامع محسوب شود . 

او می نویسد در بهترین حالت، حمله به برنامه هسته ای ایران آن را برای یک دوره تقریبا دو ساله به تعویق می اندازد. این مقاله قبل از انتخاب حسن روحانی رئیس جمهور ایران در سال 2013 یا آغاز مذاکرات بین ایران و قدرت های جهانی در همان سال منتشر شده است.

کارتر در این مقاله در مورد هزینه های گسترده ای که چنین حمله ای برای آمریکا دارد توضیح می دهد .

او نوشت: این حمله می تواند موجب تاثیری غیر قابل برگشت در عقیده ایران شود. این حمله می تواند به شکل واکنش حزب الله و گروههای وابسته دیگر در عراق، لبنان، کرانه غربی رود اردن و نوار غزه ظهور کند. منافع آمریکا در منطقه از جمله سفارتخانه ها و کارکنان سفارتخانه ها در کشورهای مظنون به همدستی  با  واشنگتن ممکن است هدف قرار بگیرند.


کار کارتر در دانشگاه هاروارد بر تلاش برای عدم اشاعه هسته ای به خصوص به سبب نگرانی در مورد مواد هسته ای بدون محافظت و چگونگی ردیابی و به دست آوردن آنها متمرکز بوده است.

کارتر در این مقاله نوشت: به طور کلی، جایگزین شیوه دیپلماتیک، استراتژی مهار و مجازات ایرانی است که در نهایت به برنامه هسته ای خود ادامه دهد. انواع  اقدامات نظامی -  حمله هوایی، محاصره و بازدارندگی می توانند از عناصر این استراتژی مهار محسوب شوند.

گرگ روزنبام رئیس شورای دموکراتیک ملی یهودی و یکی از همکاران کارتر در دانشکده کندی هاروارد می گوید : کارتر به وضوح اشاره می کند که  اقدام نظامی به تنهایی نمی تواند برنامه سلاح های هسته ای ایران را متوقف کند. او معتقد است مجموعه ای از گزینه‌ها باید روی میز قرار داشته باشد.

روزنبام به تلاش های فراوان و پشت صحنه کارتر در خصوص روابط آمریکا و اسرائیل  اشاره می کند که کارتر در تضمین انتقال جت های جنگنده اف سی و پنج ساخت آمریکا به اسرائیل نقشی مهم ایفاء کرده است.

روزنبام گفت : کارتر نقشی کلیدی در حفظ برتری کیفی نظامی اسرائیل ایفاء کرده است.


کارتر در مقاله سال 2008، به چشم انداز حمله اسرائیل به ایران پرداخته است موضوعی که یک بار دیگر ماه گذشته تشدید شد. جروزالم پست در آن زمان از بررسی مجدد حمله اسرائیل  خبر داد در صورتی که  قدرت های جهانی با ایران در وین به توافقی دست یابند که از نظر تل آویو کافی نباشد.

کارتر بر  ناتوانی اسرائیل برای حمله مکرر به تاسیسات ایران تمرکز کرده است. او نوشت ماموریت اسرائیل  با توجه به فضای هوایی کشورهای متخاصم که  جت های اسرائیلی به منظور ورود به ایران باید از آنها عبور کنند محدود خواهد بود.

کارتر نوشت : حمله اسرائیل کوچک و فقط یک بار خواهد بود. هزینه های حمله اسرائیل به برنامه هسته ای ایران ممکن است تقریبا به اندازه  هزینه های حمله آمریکا زیاد باشد.

کاخ سفید در پاسخ به این مقاله  اشاره کرد سیاستش در مخالفت با مهار ایران هسته ای کاملا مشخص است : رئیس جمهور و تیم امنیت ملی وی بارها اعلام کرده اند که از همان اول از دستیابی ایران به سلاح های هسته ای(!) جلوگیری خواهند کرد.


انتهای پیام./
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۶ ۱۷ آذر ۱۳۹۳
ارزو دارم که اسراییل یه همچین غلطی بکنه تا برای همیشه از صفحه روزگار محوش کنیم ،کل دنیا راحت میشن
United States of America
محسن
۱۳:۵۷ ۱۶ آذر ۱۳۹۳
اسب داشتن نعل میکردن مورچه هم پاش رو بلند کرد حیف وقت نیست که سر اسرائیل بزاریم
Iran (Islamic Republic of)
محمود
۱۱:۲۳ ۱۶ آذر ۱۳۹۳
توکل به خدا تا نابودی دشمن
United States of America
جعفر رضايي
۱۱:۰۴ ۱۶ آذر ۱۳۹۳
واقعا؛آمريكا ههههههيچ غلتي نميتواني بكني
Iran (Islamic Republic of)
روزبه
۰۸:۴۰ ۱۶ آذر ۱۳۹۳
به فرموده رهبر اگر اسراییل غلطی کند ویا تنها یک تیر به ما شلیک کند!!!!!!!!!!!!!!!
حیفا تا تلاویو را با خاک یکسان خواهیم کرد%
صرفا جهت اطلاع!!!!!!!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۲۰:۱۹ ۱۵ آذر ۱۳۹۳
سلام
گزینه های روی میز ما خیلی بیشتر از این دولت هاست یکی آقا فرمودند که از درون این حکومت ها را نابود می کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۰ ۱۵ آذر ۱۳۹۳
سنگ بزرگ علامت نزدن است ، این آمریکائی های بدبخت ورشکسته و دولت بدهکار آنها تا لحظه مرگ دست از بلوف های توخالی بر نمی دارند .
آنقدر بیچاره شده اند که به جنگ های نیابتی روی آورده اند . به هرکجا که پا می گذارنذ به باتلاقی برای آنها تبدیل می شود و برای فرار از آن باید به التماس کردن بیفتند .
در عراق چه کردند ؟
در افغانستان چه کردند؟
در سوریه چه کردند؟ در یمن چه کردند؟
جز کشتار مردم بی گناه و زنان و بچه های بی دفاع !
رژیم دست نشانده اشت در سرزمین های اشغالی فلسطین هم که تهاش در آمده است ! اگر دیر بجنبند ، باید انبارهای سلاح و مهماتشان را در دست مردان توانای مقاومت و حماس و جهاد شجاع اسلامی ببینند .
پس خوب است خفه شوند و حرف های خنده داری مثل انواع گزینه های روی میز نزنند .
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۱۹:۳۱ ۱۵ آذر ۱۳۹۳
اسرائیل که هیچ آمریکا هم هیچ غلطی نمیکنه
Iran (Islamic Republic of)
احمد علی جهان بین
۱۸:۵۱ ۱۵ آذر ۱۳۹۳
down with usa , مرگ بر امریکا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۱ ۱۵ آذر ۱۳۹۳
امریکا واسراییل هردو خاین هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۰ ۱۵ آذر ۱۳۹۳
اسراییل خر کیه...
Iran (Islamic Republic of)
saeed
۱۱:۱۳ ۱۶ آذر ۱۳۹۳
اسراییل اصلا ارزش نداره که بخوایم درموردش بحث کنیم.
آخرین اخبار