به نظر میرسد با توجه به آنکه وضعیت جسمانی دانش آموزان شین آبادی
متفاوت است و اکنون در حال گذراندن دورههای درمان خود بوده و از تهران به
پیرانشهر در تردد هستند در شرایط ویژهای برای ادامه تحصیل خود قرار داشته
باشند.
آموزش و پرورش متعهد شده امکان تحصیل این دانش آموزان در محیط مناسب با
معلم خصوصی زمانی که در تهران هستند را فراهم کند، اما هنوز این وعده
آنگونه که باید محقق نشده است.
مرادی، پدر «سیما» یکی از دانشآموزان شین آبادی، از وضعیت نامناسب آموزشی
دختر خود و همکلاسیهایش گلایه میکند و میگوید: چندین بار از آموزش و
پرورش درخواست کردهایم برای این دختران بویژه ۱۲ نفری که وضعیتشان وخیمتر
است معلم خصوصی بگذارند. اینها سال گذشته درس نخواندند و حالا به شدت از
درسشان عقب ماندهاند.
حسین احمدی نیاز، وکیل این دانشآموزان نیز از عدم وجود شرایط آموزشی مناسب دختران گلایه میکند: آموزش و پرورش متعهد شده است تا ۱۵ آذرماه امسال کلاس درس بچههای شینآباد را بهبود ببخشد. آنها در حال حاضر در نمازخانه مدرسه محل سکونت خود تحصیل میکنند و با توجه به آنکه همواره در حال رفت و آمد بین تهران و پیرانشهر هستند، دچار افت تحصیلی شده و باید برای آنها معلم خصوصی بگیرند.
در همین خصوص علی اصغر فانی، وزیر آموزش و پرورش در آخرین نشست خبریاش که ۳۱ شهریورماه برگزار شد، درباره مشکلات آموزشی دانش آموزان شین آبادی و اینکه چرا آنها را از دانش آموزان عادی جدا نمیکنند گفت: جداسازی دانش آموزان شین آبادی از سایر دانش آموزان به دلایل تربیتی و اجتماعی به صلاح نیست. آموزش و پرورش از تاسیس یک کلاس ویژه دانش آموزان شین آبادی عاجز نمانده است. در ملاقاتهایی هم که با آنها داشتیم هیچ گاه از تحصیلشان گلایه نکردند و بیشتر بر پیگیری مسائل درمانی و بیمهای تاکید داشتند. یقینا در بحث تحصیل آنها مشکلی نداریم و در بحث کلان آموزش و پرورش، هزینه کردن برای آنها را وظیفه خود میدانیم.
این در حالی است که رئیسی، معاون وزیر آموزش و پرورش به تازگی از راه اندازی مدرسه ویژه دانش آموزان شین آبادی خبر داده بود، اما «مرادی» پدر یکی از دانش آموزان شین آباد مدعی میشود: آن طور که از ظواهر امر بر میآید این مدرسه که در کنار مدرسه قبلی بچهها ساخته شده تا پایان بهار سال آینده هم آماده نمیشود.
پدر «سیما شادکام» نیز از این وضعیت گلایه میکند و میگوید: شاید از اول مهر تا کنون دخترم ۲۰ روز به مدرسه رفته باشد و مابقی را تحت درمان بوده است. آموزش و پرورش میتواند معلم برای این دانشآموزان معین کند تا در تهران به هنگام مداوا درسشان را هم بخوانند.
روند درمان بچههای شین آباد مطلوب است
احمدی نیاز با بیان اینکه ۲۹ دانشآموز شینآبادی در حادثه آتشسوزی دچار آتشسوزی شدند و دو نفر از آنها جان خود را از دست دادند، میگوید: آسیبدیدگی ۱۲ نفر از آنها بیش از سایرین است. حادثه شینآباد یک کابوس برای همه این کودکان بود و به همین خاطر باید رواندرمانی آنها به صورت جدیتری مدنظر قرار بگیرد. آتش گرفتن کلاس و سوختنشان در آتش تبدیل به کابوس همیشگی کودکان شده و آنها را میآزارد. هرچند روان درمانی در بیمارستان برای آنها تا حدودی انجام میشود اما لازم است به صورت مداوم دنبال شود.
وی درباره روند درمان این کودکان میگوید: در حال حاضر روند درمان خوب است و خوشبختانه در بیمارستان حضرت فاطمه (س) تحت درمان قرار دارند و پروسه درمانی به شکل مطلوبی پیش میرود.
مرادی نیز روند درمان را مناسب میداند و میگوید: دخترم تا کنون نزدیک به ۲۰ عمل جراحی و سه عمل زیبایی انجام داده است و پزشکان میگویند باید تا هفت سال دیگر هم تحت درمان باشد.
پدر سیما شادکام، دانش آموز دیگر حادثه دیده مدرسه انقلاب اسلامی شین آباد میگوید: سر دخترم به علت اعمالی که انجام میدهد مدام درد میکند. سالانه چندین بار دخترم را برای درمان به تهران میآورم و به گفته پزشکان این درمان تا حدود شش سال دیگر ادامه دارد و وضعیت روحی دخترم مناسب نیست.
مستمری مادامالعمر برای آنها برقرار نشده
بر اساس آخرین اخبار رسیده دولت، سازمان بهزیستی باید مستمری مادام
العمر برای این کودکان برقرار میکند. هرچند وکیل دانشآموزان شینآباد در
آخرین اظهار نظر خود برقراری مستمری از سوی دولت ورای اقدام بهزیستی را
خواستار میشود و میگوید: مستمری که سازمان بهزیستی قرار است برقرار کند،
آن چیزی نیست که مدنظر ماست، سازمان بهزیستی به وظایف ذاتی خود در قبال این
کودکان عمل میکند چرا که چند تن از این کودکان انگشتان دست خود را از دست
داده و معلول به حساب میآیند اما انتظار داریم دولت مستمری ویژهای برای
این کودکان در نظر بگیرد که ورای مستمری بهزیستی باشد.
در حال حاضر دفتر دکتر نوبخت، معاون رئیس جمهور پیگیر برقراری مستمری این کودکان است تا مکانیزمی برای آن پیدا کند.
از سوی دیگر به گفته خانوادههای این دانش آموزان هنوز مستمری از سوی دولت برقرار نشده است، پدر سیما مرادی در این باره اظهار میکند: از دولت میخواهیم به وعدههایش عمل کند. ضمن آنکه دیه هم برای تعدادی از بچهها پرداخت شده است و چند نفری هم باقی ماندهاند که دیه دریافت نکردهاند.
پدر سیما شادکام نیز در این باره لب به گلایه باز میکند: از دکتر نوبخت میخواهیم به این موضوع که چرا دیه ناقص به ما پرداخت شده است رسیدگی کند. دختران ما از بین رفتهاند و ما زندگی خود را برای درمان آنها گذاشتهایم. بیمه ایران این کار را خودسرانه انجام داده در حالی که روی پرونده ما حکمی مبنی بر پرداخت دیه با توجه به درصد سوختگی نخورده است. پزشکی قانونی درصد سوختگی دخترم را ۱۲۱ درصد اعلام کرده بود در حالی که پزشک در تهران گفت میزان سوختگی ۳۰ درصد است.
قرار نیست شین آباد دومی در آتش بسوزد
پس از گذشت دوسال از این حادثه تلخ، کمبود اعتبارات مانع از آن شده که سامانه گرمایشی مدارس به طور کامل ساماندهی شود. در همین راستا مرتضی رئیسی، رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با بیان اینکه سال گذشته ۲۸ هزار کلاس درسی را دارای سیستم حرارتی استاندارد کردیم، در مدارس بزرگ موتورخانه و سیستم رادیاتور و در مدارس کوچک پکیج به کار گرفته شد و این روند همچنان ادامه خواهد داشت میگوید: تا کنون ۱۵۰ هزار کلاس درس که نیازمند سیستم حرارتی دائم هستند و قبلا گرمایشان در زمستان با بخاری نفتی یا گازی تامین میشد و با استانداردهای ما فاصله داشت با صرف ۱۴۶ میلیارد تومان که برای استانداردسازی به ما تخصیص یافت، مجهز به سیستمهای گرمایشی استاندارد شدهاند.
رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با اشاره به تصویب اختصاص یافتن پنج درصد از محل عوارض گاز مصرفی برای استاندارد سازی مدارس کشور از سوی مجلس اظهار کرد: این مبلغ امسال۳۰۰ میلیارد تومان بود. امیدواریم تا پایان سال مالی ۹۳ (که تیرماه ۹۴ خواهد بود) بتوانیم شمار کلاسهای نیازمند به سیستم حرارتی دائم را به ۷۵ هزار برسانیم.
وی میافزاید: اگر این اتفاق بیفتد نیمی از کلاسهای درس کشور که دارای سامانه گرمایشی غیر ایمن هستند استاندارد شده و نگرانی مسئولین و اولیا در این رابطه خاتمه مییابد. از سوی دیگر اگر در بودجه سال ۹۴ اعتباری حدود ۵۰۰ میلیارد تومان در اختیار ما گذاشته شود برای این امر دیده شود تا سال ۹۵ شاهد حذف بخاریهای گازی، نفتی و سیستمهای موقت گرمایشی در مدارس خواهیم بود.
/ انتهای پیام