معاون رییس اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان در آستانه سفر به ایران با قدردانی از جمهوری اسلامی و میزبانی ایران از مهاجرین افغان در سه دهه گذشته و تاکید به مسئولیت پذیری دولت وحدت ملی این کشور در زمینه مدیریت مهاجرین افغان، گفت به منظور تعمیق و گسترش هر چه بیشتر روابط دو کشور به ایران سفر می کنیم.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران "محمد محقق" معاون دوم رییس اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان که قصد دارد روز شنبه در راس هیات بلند پایه سیاسی، فرهنگی و آموزشی به ایران سفر کند روز جمعه در گفت و گویی اختصاصی  گفت: قرار است روز شنبه به منظور گسترش، توسعه و تعمیق روابط دو کشوردر قالب هیاتی با عضویت سرپرستان و مقامهای وزارتخانه های تحصیلات عالی، وزارت امور مهاجرین، کار و امور اجتماعی، امور معارف، قضایی و همچنین مقامهایی از وزارت کشور به جمهوری اسلامی ایران سفر کنیم.

محقق که شماری از بلندپایه ترین مقامهای سیاسی، فرهنگی و آموزشی افغانستان وی را در سفر به ایران همراهی می کنند، اینگونه سفرها را در گسترش همه جانبه روابط دو کشور مفید دانست و افزود:ما معتقد به گسترش و تعمیق همکاری در عرصه های علمی ، آموزشی و فرهنگی و سیاسی با جمهوری اسلامی ایران هستیم چرا که ایران و افغانستان با هم مشترکات زیادی دارند.

معاون دوم "عبدالله عبدالله" رییس اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان گفت: مشترکات دینی، فرهنگی، زبانی و قومی ایجاب می کند که روابط دو کشور خیلی گسترده تر و عمیق تر از سطح کنونی باشد و تلاش ما نیز در این راستا است.

محقق همکاری در زمینه آموزش و تحصیلات عالی را با توجه به توانمندی های جمهوری اسلامی ایران یکی از راههای گسترش مناسبات بین دو کشور دانست و بهره مندی افغانستانی ها را از امکانات آموزش متوسطه و عالی جمهوری اسلامی بیش از پیش خواستار شد و ابراز امیدواری کرد همکاری دو کشور در تحصیلات عالی و آموزش و پرورش افزایش یابد.

معاون رییس اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان با اشاره به حضور حدود 2 میلیون و 500 هزار مهاجر قانونی و غیرقانونی افغان در جمهوری اسلامی ایران که تعداد زیادی از آنان از تحصیلات عالی، متوسطه و ابتدایی برخوردار شده اند، علاقه مندی خویش را به افزایش بورسیه تحصیلی جوانان افغانستان در مقاطع دکترا، فوق لیسانس و لیسانس در جمهوری اسلامی ایران، ابراز داشت.

محقق با ابراز خشنودی و قدردانی از توجه مقامهای ایران به رفع مشکلات مهاجرین افغان از جمله حذف شهریه دانش آموزان افغان گفت فرزندان بسیاری از افغانستانی ها در جمهوری اسلامی ایران درس خوانده اند که این قابل تقدیر و تشکر است.

معاون رییس اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان، افزایش همکاری کتابخانه ای و نرم افزاری ایران با دانشگاههای افغانستان را نیز خواستار شد و گفت پیش از این در مباحثی که با اعضای محترم شورای انقلاب فرهنگی جمهوری اسلامی ایران داشتیم موافقت شد که شرط معدل برای دانشجویان افغان در کنکور حذف شود و به نظر می رسد اکنون اجرایی شده است که این اقدام در ارتقای سطح علمی فرزندان افغانستان گام بسیار مهمی است.

محقق تبادل زندانیان، و توانمندسازی معلولین افغان در ایران را نیز از دیگر مباحث در دستور کار هیات عالی رتبه افغاستان در سفر به جمهوری اسلامی دانست و گفت: امیدواریم سالانه با افزایش ویزای کار تا مرز 500 هزار نفر، بتوانیم امکانی فراهم کنیم که افغان ها از مبادی قانونی و مشروع برای کار به جمهوری اسلامی ایران سفر کنند و از ورود غیرقانونی آنها به ایران جلوگیری شود.

معاون دوم عبدالله عبدالله با تاکید بر لزوم مسئولیت پذیری و مدیریت مهاجرین در دولت وحدت ملی افغانستان، اشتغال را در شرایط کنونی انگیزه اصلی مهاجرت شمار زیادی از افغان ها از مبادی غیرقانونی به ایران دانست و گفت امیدواریم با قانونمندن کردن سفر به ایران و افزایش ویزای کار شمار زیادی از افغان ها امکان یابند داوطلبانه خانه های خود را به افغانستان انتقال دهند و فقط برای کار به ایران سفر کنند.

محقق گفت وگو در خصوص ساماندهی 670 هزار مهاجر غیرقانونی افغانستانی در ایران را از دیگر موضوعات در دستور کار سفر هیات افغان به ایران اعلام کرد.

"محمد محقق"معاون رییس اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان صبح روز شنبه در راس هیات بلند پایه سیاسی، فرهنگی و آموزشی در اولین سفررسمی خود که به درخواست دولت افغانستان انجام می شود، به منظور توسعه و تعمیق روابط با همسایه غربی این کشور با نزدیک به هزار کیلومتر مرز مشترک، به جمهوری اسلامی ایران سفر خواهد کرد.

/انتهای پیام
منبع:ایرنا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.