تحلیلی بر کاهش جهانی بهای نفت؛

سقوط بهای نفت تأثیر مثبتی بر رشد اقتصادی جهان خواهد داشت

نشریه فرانسوی لوپوئن در تحلیلی درباره کاهش جهانی بهای نفت نوشت: این کاهش قیمت‌ها احتمالا ناشی از عرضه مازاد و کاهش رشد اقتصادهای بزرگ جهان است.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ از ماه ژوئن بهای نفت مرتب کاهش پیدا می کند. هر بشکه نفت برنت، نفت خام دریای شمال، از 115 دلار به 72 دلار رسیده است که بیش از 36 درصد کاهش را نشان می دهد، شوکی اقتصادی با وسعت زیاد که ممکن است به طول بینجامد.

کریستوفر دمبیک اقتصاد دان ساکسو بانک خاطر نشان کرد زمانی که بهای نفت خام برنت به سطح بی سابقه 145 دلار و 40 سنت رسید، نگرانی از پیک نفتی (کاهش مستمر تولید نفت) روی زبان‌ها افتاد و شماری از کارشناسان پیش‌بینی کردند بهای نفت به سرعت به 200 دلار برسد. اما مشخص شد در زمینه قیمت طلای سیاه هیچ چیز از قبل نوشته شده نیست.

گرایش کنونی ابتدا از سوی بازارها پیامد ساده کند شدن رشد اقتصادی جهانی در اروپا و چین تعبیر شد. این نگرانی با تردیدها در مورد واقعیت شدت و قوت احیای اقتصادی آمریکا تشدید شد.

زمانی که رشد اقتصادی کاهش می یابد، تقاضا برای انرژی هم کاهش می یابد و بر قیمت‌ها تأثیر می گذارد.

اما گستردگی سقوط بهای نفت به رغم نشانه‌های مثبت اقتصاد آمریکا، تعبیر جدیدی را که ساختاری تر بود برانگیخت: کاهش قیمت‌ها احتمالا ناشی از عرضه مازاد یا دست‌‌کم پیش‌بینی سرمایه‌گذاران از مازاد عرضه در دراز مدت است.

افزایش شدید تولید آمریکا ناشی از تولید نفت شیست، کاسته شدن از نگرانی‌ها پیرامون تولید روسیه و عراق، افزایش تولید نیجریه، ایران و سوریه، خودداری سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) از کاهش حجم تولید خود، همه اینها در پایین آمدن قیمت مؤثر هستند.

برخی به علل ژئولوژیک‌تر مانند تبانی احتمالی آمریکا و عربستان سعودی برای پایین‌آوردن قیمت طلای سیاه با هدف مجازات کردن روسیه که نیمی از درآمدهای دولتی‌اش از درآمدهای حاصل از فروش نفت و گاز تأمین می شود، اشاره می کنند.

بیشتر اقتصاددان‌ها معتقدند که سقوط بهای نفت به طور کلی تأثیر مثبتی بر رشد اقتصادی خواهد داشت. سقوط بهای نفت به وضوح به نفع کشورهای وارد کننده است به ویژه اقتصادهای توسعه یافته. اما به کشورهای صادرکننده به ویژه آنهایی که به فروش نفت وابسته‌اند مانند روسیه، ضرر می زند.

در اروپا، کاهش یورو، سقوط قیمت نفت را محدود می کند، موضوعی که کاهش واقعی را تعدیل می کند اما خطر تورم منفی را که منطقه یورو با آن مواجه است، افزایش می دهد.

کاهش قیمت‌ انرژی در واقع بر قیمت محصولات تأثیر می گذارد، این امر ممکن است شرکت‌ها و مصرف کنندگان را بر آن دارد خرید‌های خود را به امید ارزان‌تر شدن قیمت‌ها در آینده به تأخیر بیندازند.

دفتر مطالعات اقتصادی کوئه-رکس‌کد معتقد است هزینه‌های انرژی فرانسه با این روند احتمالا پنج میلیارد یورو کاهش پیدا خواهد کرد.

مصرف‌کننده فرانسوی در این بین بیشترین سود را از کاهش قیمت سوخت، سوخت گرمایشی،
حتی گاز که به تبع کاهش قیمت نفت خام حاصل شده است،‌ می برد.

از آغاز سال کنونی، قیمت گازوییل در فرانسه 12.5 سانتیم کاهش یافته است و هر لیتر تقریبا یک یورو فروخته می شود که پایین‌ترین سطح از دسامبر 2010 است.

این اتفاق در مورد بنزین هم اتفاق افتاده است هر چند عمده قیمت به سطح مالیات بستگی دارد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار