وزیر نفت ایران در گفتگوی اختصاصی با شبکه تلویزیونی یورونیوز گفت مهمترین تحریم علیه ایران، تحریم نفت است و اگر تحریم نفت برداشته نشود، تحریمی برداشته نشده است.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، وزیر نفت ایران در خصوص نشست اخیر اوپک گفت: ما کاهش سطح تولید را توصیه کردیم. ما رقمی در این باره مطرح نکردیم زیرا ارقام بر اساس تحلیل ها و ارزیابی های بازار مشخص می شوند. پس از رایزنی ها، معلوم شد که ما به اندکی زمان نیاز داریم برای اینکه ببینیم چه میزان از این نفت گرانقیمت از چرخه تولید خارج می شوند. برای رسیدن به تصمیمی قطعی، ما به اطلاعات بیشتری در خصوص واکنش بازار به قیمت های جدید نیاز داریم و همانطور که می دانید همه تصمیمات در اوپک باید بر اساس اجماع اتخاذ شود. 

زنگنه در خصوص نفوذ عربستان در اوپک و اینکه ریاض همواره آخرین حرف را در این سازمان گفت: در ظاهر، اوپک همچون یک تعاونی است که در آن هر عضو مستقل از هر سرمایه ای که دارد، یک رای دارد. اما واقعیت این است که سطح تولید، توان تولید و قدرت مازاد تولید نقشی تعیین کننده در بازار ایفا می کنند و ما باید از این وضع درس بگیریم. اجازه بدهید که یک موضوع کلی را بگویم. اوپک سازمان همکاری رقباست. این تنها سازمانی است که در آن کشورهای جهان سوم از پنجاه سال پیش در آن گرد هم جمع می شوند و با وجود اختلافات داخلی، توانسته اند منافع بلند مدت خود را ببینند و برای منافع مشترک همکاری کنند. اگر آنها بتوانند به این همکاری ادامه دهند مفید خواهد بود و در غیر این صورت دیگری اوپکی در بین نخواهد بود. هر کشوری در این سازمان منافع ملی خودش را دارد. عربستان سعودی یکی از اصلی ترین تولید کنندگان و صادر کنندگان نفت است. این کشور روزانه نه میلیون بشکه نفت و فرآورده های نفتی صادر می‌کند. 

این کشور می داند که اگر قیمت نفت به سی دلار سقوط کند. حدود صد و ده میلیارد دلار در هر سال از دست خواهد داد. پشت این تصمیم، باید منافع مهمی از لحاظ امنیت ملی وجود داشته باشد برای اینکه چنین زیانی را بپذیرد. 

وزیر نفت کشورمان در پاسخ به این سوال که این منافع برای عربستان سعودی چیست گفت: من در مقام وزیر نفت نمی‌‌توانم در این باره چیزی بگویم اما سیاستمداران در این باره تحلیل های فراوانی داده اند. من نمی دانم که این تحلیل ها تا چه حد درست یا نادرست است. با این حال، تحلیل های فراوانی در بازار و رسانه ها وجود دارد که مباحث سیاسی را دنبال می‌کنند.

زنگه در ادامه گفت: یکی از دلمشغولی های مهم و تاریخی اوپک وزنش در بازار است. در سالهای اخیر، سهم بازار اوپک به شکل مرتب کاهش یافته است. اگر این وضع ادامه یابد و از برخی حدود عبور کند تاثیر اوپک اندک خواهد شد. 

خبرنگار یورونیوز گفت: در حاشیه نشست اخیر اوپک، شما همچنین با روسای شرکت های نفتی همچون توتال و بریتیش پترولیوم گفتگوهایی داشتید. در این گفتگوها چه حرفهایی زده شد؟ آیا شما به دنبال راههایی برای گشودن درها به روی سرمایه گذاران خارجی هستید حتی اگر تحریم ها ادامه داشته باشد؟

بیژن زنگنه در پاسخ گفت: ما می خواهیم که این شرکت های نفتی بین المللی از همین اکنون در صنعت نفت ما حضور داشته باشند. این فقط برای سرمایه گذاری و پول نیست. ما بیشتر از پول، به فناوری و مدیریت عالی نیاز داریم برای اینکه نفت، گاز و صنعت پتروشیمی ایران را توسعه دهیم. 

وزیر نفت کشورمان در مورد تحریم ها گفت: مطمئنا، از دیدگاه ما، مهمترین تحریم ها، تحریم نفت است یعنی اگر قرار باشد یک تحریم لغو شود، این باید تحریم نفت باشد. اگر تحریم نفت لغو نشد یعنی هیچ تحریمی لغو نشده است. 

زنگنه در مورد میدان نفتی مشترک با قطر گفت: ما از لحاظ میزان به قطر خواهیم رسید و حتی می توانیم بیشتر تولید کنیم. ما به طور دائمی به گاز نیاز داریم. قطر میزانی اضافه تولید کرده است که ما خواهیم توانست آن را به مرور زمان جبران کنیم. حتی ممکن است این اتفاق نیفتد. اما آنچه مهم است اصلاح وضع کنونی و جبران کردن گذشته است. اگر این امر ممکن نباشد، نباید در گذشته بمانیم و غصه بخوریم.


انتهای پیام./
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۲:۲۰ ۱۳ آذر ۱۳۹۳
کاش مجلس ودولتمردان ایران میتوانستند تصمیم بگیرند با دارندگان و استفاده کنندگان از سلاحهای کشتار جمعی در مورد انرژی صلح آمیز هسته ای مذاکره نکنند یا حداقل خبرنگاران آنها را تحریم میکردند
آخرین اخبار