وزرای امور خارجه ناتو امروز (سه شنبه) در نشستی مشترک در شهر بروکسل به دنبال آن هستند تا پس از یک سال درگیری‌های در اوکراین و خاورمیانه، رویکرد خود در قبال این مسائل را مشخص کرده و همچنین به مساله پایان ماموریت رزمی این سازمان در افغانستان بپردازند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ، به نقل از خبرگزاری فرانسه، وزرای امور خارجه اوکراین و 28 کشور عضو ناتو در نشست امروز خود در بروکسل در بیانیه‌ای تقویت مواضع نظامی روسیه در شبه جزیره کریمه و همچنین آنچه که اقدام عمدی روسیه در از بین بردن ثبات شرق اوکراین خواندند، محکوم کردند.

وزرای امور خارجه ناتو در این بیانیه‌ عنوان کردند: ما تقویت مواضع نظامی روسیه در شبه جزیره کریمه را محکوم می کنیم.ناتو همچنین به دلیل طرح‌هایی که روسیه به منظور تقویت مواضع نظامی خود در دریای سیاه اعلام کرده، نگران است.

وزرای امور خارجه کشورهای ناتو همچنین عنوان کردند که شدیدا اقدام ادامه دار و و عمدی روسیه در از بین بردن ثبات شرق اوکراین از جمله با ارسال تانک،‌ سیستمهای ضد هوایی پیشرفته و دیگر سلاح‌های سنگین برای جدایی طلبان این منطقه را که مصداق نقض قوانین بین المللی است، محکوم می کنند.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ائتلاف ناتو در آستانه برگزاری این نشست گفت: دوران فعلی دورانی سرنوشت ساز است که در آن ما شاهد مداخله روسیه در اوکراین و تهدید منطقه‌ای گروه شبه نظامی داعش در عراق و سوریه هستیم.

استولتنبرگ که اکتبر سال جاری به عنوان دبیرکل جدید ناتو منصوب شد خاطرنشان ساخت: سال 2014 سال بحران، درگیری و تهاجم بود. اقدامات روسیه باعث تضعیف امنیت یورو آتلانتیک شده است.

قرار است در این نشست جان کری، ‌وزیر امور خارجه آمریکا و دیگر وزرای امور خارجه ناتو دستور کاری را پیش ببرند که در صدر آن مساله ایجاد نیرو‌های واکنش سریع ناتو به منظور مقابله با تهدیدات جدید و غیر قابل پیش بینی است.

28 رهبر کشورهای عضو ناتو در ارتباط با چالش‌های بلندمدت نیز در نشستی در ماه سپتامبر عنوان کردند که با جهانی متفاوت رو به رو هستند که در آن جنگ‌های ترکیبی و آشوب‌های سیاسی راه حل‌های نظامی سنتی را به چالش کشیده است.

وزرای ناتو در ماه سپتامبر در خصوص تشکیل یک نیروی واکنش سریع موسوم به نیروی سرنیزه متشکل از حدود چهار هزار سرباز تا سال 2016 توافق کردند.

با این حال روز سه شنبه آن‌ها قصد دارند درباره یک نیروی کوچک‌تر که در زمانی سریع‌تر و حدود اوایل سال 2015 آماده استقرار شود به بحث بپردازند. از جمله کشورهایی که آماده مشارکت در تشکیل نیرو هستند آلمان و هلند بوده‌اند.

استولتنبرگ خاطرنشان ساخت: این نیرو آمادگی ما را برای دفاع از خود در مقابل بروز هر نوع بحرانی در اطراف مرزهایمان بیشتر می‌کند.

مقامات ناتو همچنین قصد دارند به بازبینی تلاش‌های این ائتلاف برای اطمینان دادن به اعضای ناتو در شرق اروپا نظیر کشورهای حوزه دریای بالتیک و لهستان از طریق استقرار چرخشی جنگنده‌ها، کشتی‌ها و سربازان ناتو در منطقه بپردازند و بدین ترتیب تعهد خود به دفاع از اعضای ناتو را نشان دهند.

انتظار می‌رود در خصوص مساله اوکراین وزرای امور خارجه ناتو به تشکیل چهار صندوق اعتباری برای حمایت از مدرنیزه کردن ارتش اوکراین اقدام کنند.

دبیرکل ناتو همچنین از روسیه خواست تا روند تقویت مواضع نظامی خود در مرزهای اوکراین را کاهش دهد با این حال برخی منابع دیپلماتیک در ناتو گفتند که در این نشست مساله عضویت در ناتو به هیچ وجه مطرح نخواهد بود.

دولت جدید کی‌یف خواهان از سرگیری فرآیند عضویت این کشور در ناتو است؛ فرآیندی که توسط ویکتور یانوکوویچ، رهبر مخلوع اوکراین متوقف ماند و ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه نیز شدیدا با آن مخالف است.

یک منبع خبری به خبرگزاری فرانسه گفت: ما خواهان خودداری از صحبت درباره مساله عضویت در ناتو هستیم. هیچ کس فکر نمی‌کند که این اقدام مناسب باشد و این کار خطر بدتر شدن وضعیت را به جای آنکه آن را آرام کند به همراه دارد.

همچنین داگلاس گوته، سفیر آمریکا در ناتو نیز به طور جداگانه گفت که این ائتلاف خواهان پذیرش اعضای جدید نیست و در درجه اول نیز این به عهده کشورهای دیگر است تا برای عضویت در ناتو درخواست رسمی بدهند.

وزرای امور خارجه ناتو نشست امروز خود را با حضور اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان و عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی جدید این کشور برگزار می‌کند.

اشرف غنی، روز دوشنبه به استولتنبرگ گفت که همکاری جدید میان ناتو و کابل براساس منافع مشترک بوده و جنگ علیه طالبان ایمنی بیشتری برای اروپا و آمریکای شمالی به ارمغان آورده است.

اکثر وزرای امور خارجه ناتو روز چهارشنبه بار دیگر به مقر ناتو در بروکسل باز خواهند گشت تا این بار در نشستی با ریاست جان کری و در قالب نشست ائتلاف به رهبری آمریکا علیه داعش به بحث و تبادل نظر بپردازند.

/انتهای پیام

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار