عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفت: با توجه به بهای قیمت نفت ما هم باید تلاش کنیم كه از این فرصت استفاده کرده تا وابستگی خودمان را به نفت کم کنیم چرا که عدم وابستگی بودجه به نفت یکی از آرزو های ما است.

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران؛ لطفعلی بخشی؛ اقتصاددادن و عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی و موسی‌الرضا ثروتی، رئیس کمیته اجتماعی برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در برنامه "گفت و گوی روز"رادیو گفت‌وگو در خصوص کاهش قیمت نفت و تاثیر آن بر بودجه کشور اظهارداشت:در زمان اوباما امریکایی‌ها تصمیم گرفتند برنامه‌ای را طرح‌ریزی کنند تا وابستگی خودشان را به نفت خاورمیانه کاهش دهند و از ابتدای دوره اوباما، آمریکا 100 میلیارد دلار در انرژی‌های نو سرمایه گذاری کرد و به شدت روی آن کار کردند و کار دیگر این بود که نفتی که از شن‌ها به دست می‌آمد را آمریکایی‌ها با تکنولوژی خاصی توانستند با هزینه پایینی استخراج کنند البته منابع بسیار زیادی نیز در اين راستا دارند.

وی در ادامه اشاره کرد: به عبارت دیگر آمریکا که خودش یکی از بزرگترین تولید کنندگان نفت جهان است، بزرگترین مصرف کننده نفت جهان نیز است و بالاترین واردات نفت را به خودش اختصاص می‌داد و به دلیل افزایش انرژی‌های نو و استخراج نفت از شن نیاز آمریکا به واردات نفت کم‌تر شد.

بخشی در ادامه برنامه اظهار داشت: اتفاق دیگر این بود که کشورهایي مانند چین و هند که جزو بزرگترین بازارهای مصرف نفت جهان هستند اقتصادهای نو ظهور نیز هستند كه به دلیل رکود جهانی، نرخ رشد اقتصادی این کشورها کاهش پیدا کرد و تقاضای نفتشان کم‌تر شد. در حال حاضر در بازار بیش از 3 میلیون بشکه نفت بیش‌تر از تقاضا وجود دارد و این تقاضا مازاد باعث می‌شود که قیمت‌ها کاهش پیدا کند.

ثروتی در ادامه افزود: ما  سال گذشته در زمان بررسی بودجه که قیمت نفت در بازار های جهانی 105 دلار بود با 100 دلار قیمت را بستیم که پیشنهاد دولت نیز این 100 دلار بود. آن زمان استدلال این بود که 6 میلیون بشکه نفت به جهان عرضه می‌کردیم و به همین دلیل امکان نداشت که قیمت نفت کاهش پیدا کند. به دلیل تحریم‌ها صادرات نفت ما کاهش پیدا کرد، قبلا 2600  هزار بشکه  در روز صادرات داشتیم ولی در حال حاضر یک میلیون بشکه صادرات داریم.

وی در سخنان پایان خاطز نشان کرد : اخیرا نیز عراق صادرات خود را افزایش داده است و حتی لیبی نیز صادرات خود را از سر گرفته است و تولیدات آمریکا نیز افزایش پیدا کرده است. در مجموع نیز می‌توان گفت که کاهش قیمت نفت هم ریشه اقتصادی و هم ریشه سیاسی دارد. به این علت ریشه سیاسی دارد که در اجلاس اخیر اوپک برخی از کشورها حاضر به کاهش تولید نشدند، البته ما هم باید تلاش کنیم كه از این فرصت استفاده کرده تا وابستگی خودمان را به نفت کم کنیم چرا که عدم وابستگی بودجه به نفت یکی از آرزو های ما است.

انتهای پیام/

برچسب ها: اقتصاد ، کمیسیون ، دانشگاه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار