آخوندی قبل از افتتاح کریدور ریلی شرق دریای خزر در جمع خبرنگاران با بیان اینکه کریدور ریلی شمال به جنوب که امروز با حضور روسای جمهور سه کشور به بهره‎برداری می‌‎رسد از لحاظ تجارت و امنیت حائز اهمیت است و ارتباط و منافع مشترک منطقه با ایران را افزایش می‌دهد و باید منافع کشور را با منافع سایر ملت‎‌ها گره زنیم، تصریح کرد: منافع ملت ایران با آسیای میانه و آسیای دور می‌تواند یک امنیت و تجارت درازمدت در کشور ایجاد کند.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت راه وشهرسازی، عباس آخوندی که ساعاتی قبل از افتتاح کریدور ریلی شرق دریای خزر و عزیمت به ترکمنستان در جمع خبرنگاران در استان گلستان سخن می‌گفت، با اشاره به اینکه افتتاح این خط آهن بین المللی کشورهای چین، روسیه و آسیای میانه را از طریق ایران به خلیج فارس و آبهای آزاد جهان متصل می‌کند، بیان داشت: مسافت ۳۰۰۰ کیلومتری قزاقستان تا خلیج فارس که به صورت پیمودن زمینی بیش از یک هفته طول می‌کشد از طریق این خط آهن به ۲۰ ساعت کاهش می‌یابد.

آخوندی گفت: قرارگاه خاتم با هزینه ۱۳۰میلیارد تومان این خط آهن را در مدت ۱۷ ماه با ۱۶۴ دهنه پل بزرگ و کوچک ساخت.

وی در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر اینکه مردم حق دارند از امکانات ریلی بیشتری برخوردار شوند، گفت: سرعت ریلی که در حال حاضر از تهران به گرگان انجام می‌شود قابل قبول نیست زیرا زیرساخت‎های ریلی این مسیر قدیمی است.

وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: در مسیر ریلی گرگان به اینچه‎برون ۱۸ کیلومتر ریل را از گرگان تا قره‎تپه تعویض کردیم و بنا داریم مابقی مسیرهای ریلی در گلستان را که سرعت قطار به ۳۰ کیلومتر هم نمی‌‎رسد نوسازی کنیم.

وی تصریح کرد: هدفی که در وزارتخانه ترسیم کرده‌ایم این است که بتوانیم سرعت جا‌به‌جایی مسافر را به حداقل میانگین کشور یعنی ۱۶۰ کیلومتر افزایش دهیم تا کسانی که می‌‎خواهند از این مسیر عبور کنند از سرعت خوب و امنیت بهتر بهره‎مند شوند.

وزیر راه و شهرسازی موقعیت ایران را استراتژیک خواند و گفت: کریدورهای شمال به جنوب و کریدور شرق به غرب از اهمیت فراوانی برخوردار است.

وی ادامه داد: پرداختن به راه‌آهن علاوه بر اهمیت محلی که حداکثر بهره را مردم استان‎های همجوار نیز می‌‎برند این است که این مهم می‌‎تواند اهمیت ملی داشته باشد و در نقل و انتقال بار در جهان اثرات بسیار گسترده‎ای دارد.

آخوندی بر ضرورت برخورداری از کریدورهای پایدار تاکید کرد و ادامه داد: کریدور باید در حوزه اقتصاد قابل رقابت باشد و اگر نتوان این رقابت را ایجاد کرد دچار فرسودگی و از بین رفتن می‌‎شود.

وی با تاکید بر اینکه زیرساخت‎‌ها باید به سمت سیستم‎های مقررات تجاری پایدار و روابط تجاری پایدار رهنمون شود، افزود: لازم است کشورهایی که در سطح جهان تجارت انجام می‌‎دهند مجموعه ابزارهای آن را در کشور ایجاد کنیم.

وزیر راه و شهرسازی انجام اینگونه اقدامات را به کریدور بزرگ اقتصادی تشبیه کرد و گفت: کریدور فقط یک مسیر نیست بلکه باید بتوانیم با ترمینال‎‌ها، سیلو‌ها و انبارهای بزرگ ارتباط برقرار کنیم.

آخوندی از بهسازی خطوط ریلی در برنامه راه و شهرسازی خبر داد و یادآور شد: برخی از مسیر‌ها را برقی خواهیم کرد که از این طریق سرعت، محیط زیست و ایمنی افزایش می‌‎یابد.

طول راه آهن بین المللی ایران - ترکمنستان - قزاقستان ۹۲۶ کیلومتر است که ۸۰ کیلومتر آن در خاک کشورمان، ۷۰۰ کیلومتر در ترکمنستان و ۱۴۶ کیلومتر در قزاقستان است

انتهای پیام/
برچسب ها: کریدور ، ریلی ، شرق ، دریای ، خزر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار