کارگردان مستند اتاق جنگ در گفت و گوی زنده با ویژه برنامه "نگاه نقره ای" رادیو اندیشه ها اظهار داشت: اگر شهید آوینی هم اکنون حضور داشت باز هم در خطرناک ترین نقطه ها حضور پیدا می‌کرد.

به گزارش حوزه رادیو تلویزیون باشگاه خبرنگاران؛ ویژه برنامه "نگاه نقره ای" رادیو گفت‌وگو در شب دوم برگزاری جشنواره سینما حقیقت در سینما فلسطین با حضور برخی از مستندسازان و مسئولان اجرایی جشنواره، به تحلیل و بررسی سینمای مستند در این جشنواره پرداخت.  
 
مصطفی حریری کارگردان فیلم اتاق جنگ با بیان اینکه این فیلم درباره سیاست های پشت پرده جنگ است، اظهار داشت: در مورد جنگ صحبت های زیادی شده است، اما بیشتر آن ها در یک فضای فرمیک بوده است که دوربین معمولا یا در خط مقدم حضور داشته یا با خط مقدم ارتباط داشته است، اما واقعیت همه جنگ ها است که اتفاق هایی که در خط مقدم می افتد، جای دیگری تعیین می شود که نامش اتاق جنگ است که علاوه بر نظامی ها کسانی که به سیاست مربوط می شوند، آن جا حضور دارند.  
 
وی افزود: در دفاع مقدس، فضای جنگ در یک شرایط مسکونی بوده است و کسی درباره شان صحبت نکرده است و کسی آن تصمیمات را مورد سوال قرار نداده است.
 
این مستندساز ادامه داد: این فیلم هم در بخش شهید آوینی و هم در بخش بلند جشنواره شرکت کرده است و مدت آن هم 86 دقیقه است.
 
حریری درباره تاثیرگذاری شهید آوینی بر فیلم های مستند نسل بعد از او، گفت: اینکه بیاییم شهید آوینی را صرفا یک فرد دوست داشتنی تعریف کنیم، ظلم به شهید آوینی است. شما می بینید که شهید آوینی دوربین را با خودش به خطرناک ترین نقطه ها می برد و این بدین معناست که اگر شهید آوینی هم اکنون حضور داشت باز هم در خطرناک ترین نقطه ها حضور پیدا می کرد. وقتی صداوسیمای آن روزها شهید آوینی را ممنوع الصدا کرد و روزنامه های آن زمان او را نقد کردند!
 
وی در خصوص ویژگی روایت گری که در فیلم های شهید آوینی وجود داشت، گفت: من چند سال پیش که داشتم با محمد علی فارسی که تدوینگر فیلم های شهید آوینی بودند، صحبت می کردم، نظرشان این بود که شهید آوینی تا آخرین روزهایی که مشغول کار بودند، به یک فرم ثابت نرسیدند.  
 
حریری با بیان اینکه اساسا اعتقاد ندارد که باید بین فیلمسازان جداسازی ایدولوژیکی کرد، گفت: متاسفانه این جداسازی ابزاری علیه سینما شده است.
 
وی توضیح داد: آن کسانی که مثلا فیلم هایی با برچسب ارزش مدار می سازند، ضعف های خودشان را در پشت آن پنهان می کنند و از طرف دیگر دسته دیگر در انتخاب سوژه ها گزینشی عمل می کنند.
 
حریری گفت: من امید داشتم مثل سال های گذشته فیلم های موضوعی دیده شود ولی وقتی بر اساس فرم و بدتر از آن بر اساس زمان یک مستند را تقسیم بندی می کنید، آدم ها سراغ موضوعاتی می روند که تنش ایجاد نکند و به کسی هم برنخورد.


انتهای پیام/ اس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار