وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از تامین لوازم معلولان و همچنین پوشش صددرصدی دفترچه‌های ایرانیان و فعالیت مجدد شورای رفاهی به منظور تامین رفاه بیشتر جامعه بعد از 8 سال خبر داد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ظهر امروز در مراسم گرامیداشت روز جهانی معلول در جمع خبرنگاران، گفت: 12 آذر بهانه‌ای است برای تبریک به همه معلولان،‌ خانواده های دارای افراد معلول و  تمام کسانی که با معلولان در ارتباط هستند.

وی افزود: 12 آذر یک نام گذاری ساده نیست بلکه روزی برای درست کردن عملکرد خود و بررسی نقاط ضعف سازمان‌های مربوطه است تا حقوق معلولان را به یاد همه بیاوریم و عدالت اجتماعی را که مهمترین موهبت الهی است را برای جمع کثیری از جمعیت جامعه که معلولان را تشکیل می‌دهند به اجرا در بیاوریم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: بسیاری از کارها در کلام پیچیده هستند اما در واقعیت بسیار فراتر از پیچیدگی است و ما با همتی بلند دیدگاهی کارشناسانه باید در مسیر توسعه جامعه و برطرف کردن این کارهای پیچیده گام برداریم.

ربیعی اظهار داشت: حدود یک میلیارد نفر با اشکال مختلف معلولیت در جهان زندگی می‌کنند که 200 میلیون نفر از این جمعیت معلولیت جسمی و حرکتی دارند و در ایران بیش از 4.2 درصد معلولیت شدید جسمی وروانی وجود دارد که سالانه 100 هزار نفر به این معلولیت‌های شدید افزوده می‌شود و اگر معلولیت‌های سالمندی و سطح ضعیف را اضافه کنیم به بیش از 10 درصد می‌رسد.

وی به ایجاد بانک اطلاعاتی اشاره کرد و گفت: نخستین قدم در جامعه معلولان یک بانک اطلاعاتی سامان یافته ودقیق است که بتوانیم آمار دقیق معلولان را و شیوه خدمت رسانی به آنان را در دست داشته‌ باشیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به سه علت پدید آورنده معلولیت اشاره کرد و گفت: یک دسته از معلولیت‌ها به صورت طبیعی است و ژنتیک ایجاد می‌شود که معلولیت‌ های مادر زادی از این نوع هستند و در دسته دوم جامعه مولد معلولیت است به طوری که در ایران سالیانه 10 هزار تصادف روی می‌دهد که 30 هزار از  این معلولیت‌ها ناشی از رفتارهای اجتماعی نادرست است که نیاز به تجدید نظر در این شیوه زندگی اجتماعی داریم.

ربیعی به تکنولوژی‌های نوین نیز در ایجاد معلولیت‌های کودکان اشاره کرد و گفت: این تکنولوژی‌ها اگر چه بخش عمده‌ای از مشکلات را برطرف می‌کند اما اثرات مخربی نیز در ژنتیک و همچنین کودکان دارای معلولیت ایجاد می‌کند که باید آموزش  مناسبی برای زیست بهتر و کاهش معلولیت‌ها داشته باشیم.

وی فردگرایی را در جامعه امروز ایران بسیار مخرب دانست و گفت: باید در کنار یکدیگر احساسات گرمی را به هم منتقل کنیم تا هویت خانوادگی جمعی را حفظ کنیم تا شاهد خشونت‌های اجتماعی که یک نوع معلولیت روانی محسوب می‌شود شاهد نباشیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: باید در زیست اجتماعی ارزشهای نهفته دینی، قرآنی و ایرانی را بیشتر رعایت کنیم تا کمتر شاهد معلولیت‌های روانی در شهرهای بزرگ باشیم.

ربیعی سیاست‌ را یکی از عوامل کاهش معلولیت‌ها دانست و تصریح کرد: باید سیاست در این زمینه با فقر و نابرابری مبارزه کنند و شیوه‌های مراقبتی هزار روز اول دوران کودکی را به نحو مطلوبتری رسیدگی کند و با افزایش غربالگری‌ها و همچنین مبارزه با فقر غذایی در کاهش معلولیت‌ها سهیم باشد.

ربیعی با اشاره به برنامه‌ریزی‌های دولت تدبیر و امید با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید سیاست رفاهی در وزارت آغاز به کار کرده شورای رفاهی بعد از 8 سال فعالیت‌ مجدد خود را شروع کرده تا برنامه‌ریزی مناسبی با فقر آموزشی و فقر درمانی داشته باشیم.


وی در ادامه بیان کرد: هفته آینده پوشش 100 درصدی دفترچه درمان ایرانیان را خواهیم داشت و این برنامه‌ها گام‌های موثری در توسعه سیاست‌های رفاهی در جامعه است.

ربیعی در ادامه افزود:ما رویکرد  خود را در سیاست‌های درمانی از سمت پرداخت هزینه‌های سرپایی به سمت هزینه های پیشگیرانه تغییر داده ایم و این آغاز طرح بزرگ سلامت در کشور محسوب می‌شود.

وی به وظیفه معلولان نیز اشاره کرد و گفت: معلولان نیز می‌توانند کارهای زیادی انجام دهند و یکی از ایده پردازان جامعه امروز باشند.

ربیعی افزود:رئیس جمهور و دولت یازدهم توجه ویژه ای به خانواده معلولان دارند به طوری که توانستیم لایحه حقوق شهروندی معلولان را در کمیسیون اجتماعی مطرح کنیم تا اجازه ورود به صحن علنی مجلس را داشته باشد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خاطر نشان کرد: خدمات ما تا به الان بسیار ناچیز بوده اما سعی داریم این خدمات را در سالهای آینده گسترش دهیم به طوری که در سال 94 تمام اقلام سطح بندی شده خانواده های معلولان را به طور کامل فراهم کنیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار