دبکافایل:

هراس نتانیاهو از رویارویی احتمالی با حزب‌الله و ایران/ فقدان قابلیت‌های عملیاتی و تاکتیکی بالای ایران و مبارزان حزب الله در نظامیان اسرائیلی

پایگاه اینترنتی صهیونیستی دبکا فایل نوشت: به عقیده بنیامین نتانیاهو، رییس کابینه اسرائیل، نیروی‌های نظامی اسرائیل فاقد توانایی‌ها و قابلیت‌های عملیاتی و تاکتیکی کافی برای پیروزی بر ایران و حزب‌الله لبنان هستند.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه اینترنتی روزنامه دبکافایل، در گزارشی نوشت: در خلال عملیات لبه دفاعی یا لبه محافظ (صخره سخت) که توسط اسرائیل علیه غزه اجرا شد و حدود سه ماه پیش به پایان رسید، مشخص شد که نیروهای نظامی اسرائیلی، تحت رهبری ژنرال بنی گانتز، رییس ستاد مشترک، و ژنرال گادی آیزنکوک، معاون گانتز که بعداً جانشین او شد، دارای کمبودها و کاستی‌هایی بودند. دست‌کم این نظر بنیامین نتانیاهو است که به این نتیجه رسیده است که نیروهای نظامی اسرائیل فاقد آنگونه قابلیت‌های عملیاتی و تاکتیکی مورد نیاز هستند که مستلزم پیروزی در جنگ‌های احتمالی گسترده‌تر با ایران و حزب‌الله است. 

این منبع افزود: ارتش اسرائیل در مقایسه با حزب‌الله، به نظر می‌آید که از آمادگی کافی برخوردار نباشد و از اینرو با قابلیت‌های کنونی خود، قادر نخواهد بود در عمق خاک لبنان با حزب‌الله هماوردی کند. از اینرو، نتانیاهو ترجیح می‌داد ژنرال یائیر گولانِ 52 ساله فرماندهی قوای مسلح اسرائیل را در جنگ‌های آینده برعهده گیرد. با این حال، نتانیاهو به‌دنبال افزایش فشارهای سیاسی از سوی مخالفانش، از پیشنهاد خود عقب‌نشینی کرد. 

حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله لبنان به اسرائیل هشدار داده بود که شما باید تمام فرودگاه‌ها و بنادر خود را ببندید، زیرا هیچ نقطه‌ای در فلسطین اشغالی نیست که موشک‌های مقاومت نتواند به آن‌جا برسد. 

متعاقباً تهران نیز تأیید کرد که موشک‌های جدید زمین به زمین ایران به نام "فاتح" را که دارای کلاهک‌های نیم تنی است به حزب‌الله داده است. برد این موشک‌ها 350 کیلومتر و سرعتِ آن یک و نیم کیلومتر بر ثانیه یا 5400 کیلومتر بر ساعت است. 

دبکا فایل با اشاره به برخی تحرکات حزب الله در قلمون برای آمادگی نظامی برای جنگ احتمالی ، مدعی شد ممکن است حزب‌الله به‌جای جنگ تمام‌عیار با اسرائیل، یک سری درگیری‌های بی وقفه و متناوب را آغاز کند که به درازا بکشد و طی آن از نقاط مختلف، حملاتی غیرمترقبه، پراکنده و برق‌آسا علیه اسرائیل انجام دهد. 

دبکا فایل سپس مدعی شد: مسکو نیز در طراحی این نقشه، دستی داشته است. روسیه در روز یکشنبه قول داد که موشک‌های اس-300 خود را به سوریه دهد و همچنین سایر تسلیحات لازم را برای ارتش سوریه فراهم سازد تا نیروهای سوری بتوانند مانع پیشروی تروریستها به سوی دمشق، پایتخت این کشور، شوند. 

دبکافایل در خاتمه افزود: هرچند نتانیاهو شخصاً از ژنرال بنی گانتز و گادی آزینکوت می‌خواست که در خلال عملیات لبه محافظ، نفوذ عمیق به خاک غزه نکنند، با این حال، نتانیاهو شخصاً به این قضاوت و نتیجه رسیده است که این دو ژنرال، آن سطح از جسارت و جرأتِ لازم و همچنین میدان دید کافی برای مواجهه با درگیری‌هایی که برای سال آتی علیه اسرائیل پیش بینی شده است را ندارند. به نظر نتانیاهو ژنرال گولان خصوصیات مورد نظر او را دارد و از همین رو، نتانیاهو اصرار داشت که ژنرال گولان به مقام رییس ستاد مشترک منصوب شود، اما نتانیاهو در برابر فشارهای سیاسی، کوتاه آمد.  در هر صورت، اگر ژنرال گولان در مقام فعلی خود همچنان باقی بماند، نوبت ارتقاء مقام وی به منصب مورد نظر نتانیاهو در سال 2018 میلادی، پس از بازنشستگی ژنرال آیزنکوت، فراخواهد رسید. به هر حال این دومین باری است که نتانیاهو از فردِ پشنهادی مورد نظر خود برای ریاست ستاد مشترک اسرائیل دست کشیده و در مقابل فشارهای سیاسی کوتاه آمده است. اولین بار نتانیاهو در رابطه با پیشنهادش برای تصدی مقام ریاست ستاد مشترک توسط ژنرال یائوو گالانت در سال 2010 میلادی، عقب‌نشینی کرد. همین کوتاه آمدن‌های مکررِ نتانیاهو نشان می‌دهد که شاید او خودش نیز جرأت و جسارت کافی برای ایستادگی در برابر فشارها را نداشته باشد.



انتهای پیام./
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۱ ۱۱ آذر ۱۳۹۳
بروید به زادگاه خود لندن
آخرین اخبار