رئیس کمیسیون اقتصادی مجمع تشخیص مصلحت نظام از اجرای آزمایشی اقتصاد مقاومتی در استان قزوین خبر داد و گفت: قرار شده پس از موفقیت این استان در اجرای اقتصاد مقاومتی الگوی آن برای سایر استانها اجرا شود.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛علی آقامحمدی در دومین کنفرانس ملی مهندسی ارزش و مدیریت هزینه گفت: بعنوان مثال از شیرینی پزهای این استان دعوت کرده و از آنها خواستیم ظرف هفت سال درآمد خود را به دو برابر برسانند.

وی گفت: این صنف با جمع بندی نقاط قوت و ضعف خود شروع به زنجیره سازی از تولید تا مصرف محصولات خود کرده اند و با صنوف مرتبط جلسات مختلفی برگزار کرده اند.

آقامحمدی افزود: بعنوان مثال در این الگو به این نتیجه رسیدند که زنجیره بسته بندی آنها ایراد دارد که به همین خاطر قرار شده است عضو سازمان جهانی بسته بندی شوند و اسفند امسال نماینده این گروه به قزوین می آید تا عضویت این صنف به این جامعه جهانی رسماً شروع شود.

وی گفت: بعد از آن با کارخانه های آرد وارد تبادل اطلاعات شده اند. آقامحمدی آسیب جدی و اصلی در تولید و صنعت کشور را نبود زنجیره متصل کننده این صنعت از ابتدا تا انتها دانست و افزود: بعنوان مثال صنعت شکلات سازی تبریز توانسته زنجیره کامل تولید تا مصرف را تشکیل دهد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: هم اکنون هفت کارخانه شکلات سازی تبریز در سال 800 میلیون دلار صادرات به 52 کشور دنیا از جمله آمریکا و آن هم در شرایط تحریم داشته و دارند.

وی افزود: همچنین صنعت ماکارونی ایران به اذعان رئیس اتاق بازرگانی ترکیه توانسته است تمام بازار این کشور را به قول آنها بهم ریخته و سهم عظیمی از بازار این کشور را بدست آورد.

آقامحمدی گفت: اما در مقابل صنعت خودروسازی ما با این هیبت و بزرگی برای هر چیز کوچکی لنگ است و دچار مشکل می شود.

رئیس کمیسیون مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه 270 گروه کاری در کشور وجود دارد افزود: اگر بتوانیم زنجیره کامل تولید تا مصرف یا صادرات این گروهها را بوجود بیاوریم یا آنها را به یکدیگر پیوند دهیم به رشد تولید ناخالص ملی و اجرای اقتصاد مقاومتی کمک شایانی شده است.

آقامحمدی گفت: کسب و کار در ایران زیاد است اما سازماندهی آن ضرورت دارد. وی افزود: بعنوان مثال هم اینک یک میلیارد و صد میلیون دلار قاچاق لباس در کشور صورت می گیرد که در بررسی میدانی از تولیدکنندگان داخلی دریافته ایم آنها تنها با 30 درصد ظرفیت کارخانه های خود کار می کنند.

آقامحمدی با بیان اینکه کشور می تواند جوابگوی متقاضیان لباس باشد گفت: اما در زنجیره طراحی یا رنگ و یا مدل دچار نقصان هستیم که با کمی ظرافت و دقت می توان این زنجیره را بوجود آورد و این مبلغ عظیم را صرفه جویی کرد.

وی افزود: در کشور علم انباشته و ظرفیت انباشه وجود دارد اما پیوند به دانشگاه و صنعت بوجود نیامده است که معتقدم دانشگاهیان نباید منتظر مراجعه صنعتگران باشند بلکه باید خود قدم پیش گذاشته و این پیوند را به انجام برسانند. آقامحمدی با بیان اینکه تا چند سال آینده نیروی کار دانشگاهی کشور با افزایش صد درصدی به دو برابر افزایش می یابد گفت: با این توانمندی نیازمند آن هستیم که جامعه دانشگاهی را به جامعه صنعت متصل کنیم و از این ظرفیت بزرگ در جهت شکوفایی اقتصاد کشور استفاده کنیم.

وی افزود: هم اینک 50 طرح با هزینه بالای میلیارد دلار در کشور در حال اجراست و این ظرفیت عظیمی برای اقتصاد کشور است و دانشگاهیان می توانند با مشارکت در این طرحها به بهره وری و کاهش بیکاری کشور کمک کنند. آقامحمدی با بیان اینکه صرفه جویی یکی از ابزارهای اصلی مدیریت هزینه در کشورهای مختلف است افزود: بعنوان مثال هم اینک در کشور یک میلیون معلم داریم که تنها 600 هزار نفر آنها سر کلاس می روند و 400هزار نفر پشتیبان هستند که این فاجعه است.

وی افزود: تمام طرحهای نیمه تمام کشور از این بحث رنج می برند و معتقدم می توان با افزایش بهره وری و صرفه جویی بیشتر از توانمندی اقتصادی برای شکوفایی کشور بیش از پیش استفاده کرد.

انتهای پیام/
برچسب ها: ازمایش ، کنفرانس ، مصرف
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار