استاد گروه مهندسی آب دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز گفت: آشنایی با استفاده صحیح از آبیاری قطره‌ای باعث می‌شود آب کافی به اندازه و به موقع به گیاه برسد و حداکثر تولید با حداقل آب مصرفی حاصل شود.

احمد فاخری فرد در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز افزود: با اصلاح سیستم سنتی آبیاری با تسطیح نسبی اراضی و کشت فارويی و انتخاب طول مناسب فاروها نسبت به بافت خاک و میزان آب در اختیار و آبیاری در مسیر شیب آبیاری مزرعه می‌توان راندمان آبیاری را تا 50 درصد افزایش داد.

وی تشریح کرد: صرفه جویی در مصرف آب به علت به کار بردن میزان دقیق آب مورد نیاز در آبیاری قطره‌ای به سادگی میسر است.

فاخری فرد ادامه داد: برخلاف روش‌های آبیاری سطحی، آبیاری قطره‌ای باعث فرسایش خاک بر اثر جریان آب نمی‌شود.

استاد گروه مهندسی آب دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز بهره گیری از آبیاری قطره ای را زمینه ساز صرف جویی در مصرف کود دانست و یادآور شد: در آبیاری قطره‌ای می‌توان با مصرف کودهای محلول پُرمصرف نظیر فسفر، ازت و پتاس و کم مصرف مثل آهن، روی و مس با آبیاری ضمن افزایش محصول در مصرف کود نیز صرفه جویی کرد.

وی با اشاره به مصرف کمتر آب در آبیاری قطره ای ادامه داد: با توجه به ماهیت و خصوصیات فنی روش آبیاری قطره‌ای، مصرف آب در این روش کمتر از سایر روش‌های آبیاری است.

فاخری فرد از برتری رشد گیاه با آبیاری قطره ای گفت و تاکید کرد: جوابگویی گیاه ازنظر رشد، کمیت و کیفیت محصول با بهره گیری از آبیاری قطره‌ای نسبت به سایر روش‌های آبیاری برتری دارد.
 
انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.