صد و پانزدهمین جلسه شورای شهر :

دنیا مالی: سهم فاینانس در حوزه فاضلاب شهری ناچیز است/ فرو نشست زمین در تهران عاقبت برداشت از سفره‌های زیر زمینی

رئیس کمیسیون عمران شورای شهر تهران گفت: در حال حاضر سهم فاینانس در حوزه آب و فاضلاب شهری ناچیز است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، احمد دنیا مالی رئیس کمیسیون عمران شورای شهر تهران با بیان اینکه شرایط فاضلاب شهری علی رغم زحمات شرکت آب و فاضلاب شرایط مناسبی نیست، افزود: متاسفانه علیرغم تمام تلاش های صورت گرفته تنها کمتر از 25 درصد از مردم تهران به شبکه فاضلاب دسترسی یافته‌اند.

وی با بیان آنکه از 2 هزار کیلومتر فاضلاب پیش بینی شده در برنامه تنها 5 هزار و 300 کیلومتر اجرا شده است، افزود: این در حالی است که مطابق آمار 40 درصد از این 5 هزار و 300 کیلومتر نیز به مرحله نصب و راه‌اندازی رسیده است.

وی با تاکید بر اینکه افزایش زمان نتیجه‌ای جز آلودگی بیشتر سفره‌های زیر زمینی را به همراه نخواهد داشت تصریح کرد: مطابق برنامه قرار بود در انتهای برنامه ششم ساخت 9 هزار کیلومتر در شبکه فاضلاب شهری به اتمام برسد در حالی که اکنون شاهد اتمام 5 هزار کیلومتر از این شبکه هستیم.


رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر گفت: قطعا با فعالیت به شیوه فعلی در یک برنامه 10 ساله شبکه آب و فاضلاب شهری تکمیل شده و به اتمام خواهد رسید.

دنیامالی از بحث فاینانس به عنوان موضوع دیگر در روند کند اجرای پروژه ها یاد کرد و افزود: باید پرسید که چرا سهم منابع فاینانس در حوزه آب و فاضلاب به خصوص بانک توسعه اسلامی حقیر و کوچک است در حالی که اختصاص منابع ارزی می‌تواند در کاهش مشکلات آب و فاضلاب موثر باشد.

وی با بیان اینکه مطابق آمار ارائه شده مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران یک میلیارد و هفتاد میلیون متر مکعب آب در شهر تهران به مصرف می‌رسد افزود: باید به این میزان 200 تا 300 متر مکعب نزولات آسمانی و نیز آب ناشی از ذوب برف را اضافه نمود.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران ادامه داد: علاوه بر تمامی مسائل عنوان شده رقم بزرگی نیز در حوزه پسماند وجود دارد که با توجه به آبیاری فضای سبز باید فکری جهت بازگشت این آبها به چرخه آبیاری شویم.

دنیا مالی با اشاره به برداشت آب از 500 تا 600 حلقه چاه در سطح شهر افزود: باید توجه نمود که برداشت از این چاه‌ها فرونشست زمین را در پی خواهد داشت به طوری که هم اکنون در برخی از نقاط تهران با نشست 12 تا36 سانتی متری زمین مواجه شده‌ایم که این امر قابل جبران نیست.

وی خطاب به مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران اظهار داشت: با توجه به تامین آب برخی از شهرهای دچار کمبود و بحران از حوزه شیرین سازی آیا با توجه به رشد جمعیت تهران و افزایش مصرف آن پیش‌بینی هایی جهت تامین آب تهران به این روش صورت پذیرفته است.

غلام رضا انصاری عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران در ادامه با بیان این که با توجه به نهایی شدن بودجه دولت در این ماه دوستان باید لابی خود را با دولت و مجلس جدی‌تر کنند افزود: خوشبختانه محدودیتی در این راستا در تهران وجود ندارد اما با توجه به محدودیت دستگاه های اجرایی در این زمینه سهم فاینانس آب و فاضلاب از طریق مشارکت بخش خصوصی در توسعه نیروگاه‌های جدید باید بیشتر شود.

انتهای پیام/

برچسب ها: عمران ، فاضلاب ، سفره ، زیرزمینی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار