رییس مرکز پژوهش‌های مجلس گفت: مشکل کم‌آبی از مسائل جدی پیش‌روی کشور است که باید برای مقابله با آن تصمیماتی جدی و عملی اتخاذ شود، همچنین در دوسال اخیر کم‌آبی در مناطق مختلف به شدت افزایش یافته است و براساس پیش‌بینی کارشناسان تا چند دهه آینده نیز این روند ادامه خواهد داشت.

به گزارش حوزه پارلمانی باشگاه خبرنگاران، خداکرم جلالی معاون وزیر جهاد کشاورزی و رییس سازمان جنگل‎‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور، با حضور در مرکز پژوهش‌های مجلس با کاظم جلالی رییس این مرکز دیدار و گفتگو کرد.

جلالی در این جلسه با اشاره به اینکه ایران در بخش خشک کره زمین قرار گرفته است، گفت: مشکل کم‌آبی از مسائل جدی پیش‌روی کشور است که باید برای مقابله با آن تصمیماتی جدی و عملی اتخاذ شود.

وی افزود: در دوسال اخیر کم‌آبی در مناطق مختلف به شدت افزایش یافته است و براساس پیش‌بینی کارشناسان تا چند دهه آینده نیز این روند ادامه خواهد داشت.

نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس، در ادامه با اشاره به مشکلات کمبود آب در استان‌های مختلف به ویژه استان سمنان و شهرستان‌های شاهرود و میامی، تصریح کرد: در جریان دیدارهای مردمی در سال‌های اخیر یکی از مشکلاتی که این عزیزان مطرح می‌نمایند، مشکل کمبود آب است که بیشترین آسیب را در بخش کشاورزی و دامداری به وجود آورده است.

وی در خصوص اهمیت حفظ جنگل‌ها و مراتع کشور، تاکید کرد: توسعه پایدار باید سرمشق ادبیات توسعه‌ای کشور قرار گیرد، چراکه روند پیشرفت با چشم‌پوشی از موضوع جنگل‌ها و محیط‌زیست خسران را به دنبال خواهد داشت.

جلالی با تاکید بر لزوم توجه همگانی به حفظ جنگل‌ها و مراتع کشور، توضیح داد: باید پیامدهای ناگوار تخریب و از بین بردن مراتع و جنگل‌های به مردم و مسئولان گفته شود تا از تخریب این موهبت الهی جلوگیری شود.

وی ادامه داد: رسانه‌ ملی و مطبوعات و خبرگزاری وظیفه سنگینی در ترویج فرهنگ حفظ جنگل‌ها و جلوگیری از تخریب آنها برعهده دارند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب درخصوص حفظ منابع طبیعی، تاکید کرد: مسئولان دستگاه‌های مختلف باید نگاه ویژه‌ای به حفظ جنگل‎‌ها و مراتع داشته باشند، چراکه مقام معظم رهبری تخریب جنگل‌ها و عوامل طبیعى را براى کشور ضایعه آفرین دانسته‌اند.

وی توجه به جنگل‌ها و مراتع و جلوگیری از بیابان‌زایی در کشور را وظیفه مجلس و تمامی دستگاه‌های اجرایی دانست و تصریح کرد: نباید مسئولیت حفظ محیط زیست و منابع طبیعی را تنها متوجه سازمان حفاظت از محیط‌زیست یا سازمان جنگل‌ها دانست بلکه نگاه به مسئله جنگل‌ها، مراتع و محیط زیست باید نگاهی فرابخشی باشد.

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس با اشاره به تهیه شدن سند جامع آب در این مرکز، یادآور شد: مرکز پژوهش‌های مجلس آماده است، تا گزارش‌های پژوهشی درخصوص تخریب و کاهش جنگل‌ها و مراتع کشور تهیه و راهکارهای کارشناسی درباره رفع و کاهش این روند ارائه کند.

خداکرم جلالی رییس سازمان جنگل‎‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور، نیز در این جلسه، حفظ جنگل‌ها و منابع طبیعی را از مسائل مهم کشور دانست و گفت: متاسفانه پیشرفت زندگی بشری و گسترش روزافزون مصرف انرژی، تخریب محیط زیست را به همراه داشته است که ایران اسلامی نیز  از این دایره مستثنی نیست.

وی با بیان مشکلات کمبود آب و اهمیت حفظ جنگل‌ها و مراتع کشور، افزود: ایران در بین 156 کشور دارای جنگل مقام چهل و پنجم را داراست که باید با گسترش فرهنگ جنگل‌کاری و محافظت از آن‌ بر حفظ و تقویت این جایگاه کمک شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به کارشناسی و کاربردی بودن گزارش‌های مرکز پژوهش‌های مجلس، تصریح کرد: سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور علاقمند است تا از ظرفیت و توان کارشناسی این مرکز به نحو مطلوب بهره‌مند شوند و همکاری و تعامل نزدیکی با مرکز پژوهش‌های مجلس داشته باشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار