پوتین جودوکاری است که می‌داند چطور از قدرت مخالفانش علیه خودشان استفاده کند. او می‌داند که روزهای خوش غرب به پایان رسیده و اکنون در موقعیتی قرار ندارد که بتواند با ارتش روسیه مقابله کند.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، پایگاه تحلیلی "گلوبال ریسرچ" در مقاله‌ای به قلم "راکیش کریشنان سیمها" می‌نویسد: 7.2 میلیارد نفر بر روی کره زمین زندگی می‌کنند اما آمریکا تنها از یک نفر می‌ترسد و آن یک نفر کسی نیست جز ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه. چرا که پوتین تقریبا در هر جبهه‌‌ای از جنگ سرد جدید، غرب را با قدرت تمام شکست می‌دهد. برای دومین سال متوالی، مجله «فوربز»، پوتین را قوی‌ترین مرد جهان نامیده است.

*** شکست‌های تحقیر‌آمیز غرب در برابر پوتین
پوتین پس از آنکه از سال 1999 تا 2007، صبورانه به ترمیم اقتصاد فروپاشیده روسیه پرداخت، تلاش کرد تا کشورش را از محاصره غرب خارج کند. در سوریه، کریمه و اوکراین، غرب در برابر وی، با شکست‌های تحقیرآمیزی مواجه شد. در بازی پرمخاطره انرژی نیز، این خطوط لوله روسیه ـــ و نه غرب ـــ خواهد بود که اروپا و آسیا را به زیر سلطه خود درخواهد آورد.
در ادامه این مقاله به این موضوع خواهیم پرداخت که چه چیزی باعث می‌شود که پوتین همواره در برابر غرب پیروز میدان باقی بماند.
رئیس‌جمهور روسیه، بیش از هر رهبر دیگری، با تجربه خود در سرویس اطلاعاتی و پليس‌ مخفى‌ شوروى سابق‌ (کا گ پ)  می‌داند که آمریکا چگونه و بر چه اساسی فعالیت می‌کند. روش کار آمریکا  ـــ هماهنگ با انگلیس ـــ سازماندهی کودتاها، شورش‌ها و ضدانقلاب‌ها در کشورهایی است که در آن‌ها رهبران آزادی خواه و استقلال طلب، قدرت را در دست گرفته‌اند. ایران، شیلی، اکوادور، ونزوئلا، پاناما و اوکراین نمونه‌های بارزی به شمار می‌روند.

*** جنایتکاران اقتصادی آمریکا در کشورهای در حال توسعه
«جان پرکینز» در کتاب خود با عنوان «اعترافات یک جنایتکار اقتصادی» که در سال 2004 منتشر شد، به این موضوع می‌پردازد که چطور وی و دیگر جنایتکاران اقتصادی به عنوان مشاور به کشورهای در حال توسعه فرستاده می‌شدند تا به دیپلمات‌ها، اقتصاددانان، مدیران و سیاستمداران رشوه دهند و آن‌ها را وادار کنند که دستورات آمریکا را اجرا کنند. آن‌ها در اغلب موارد موفق می‌شدند اما اگر شکست می‌خوردند، سازمان سیا عوامل خود را ـــ تروریست‌هایی که به طور حرفه‌ای برای ترور کسانی که در برابر آمریکا ایستادگی می‌کردند، آموزش دیده بودند ــــ مامور انجام این کار می‌کرد.

*** آمریکا به دنبال تغییر نظام در روسیه است
برای مثال می‌توان به ترور «سالوادور آلنده»، نخست‌وزیر شیلی اشاره کرد. این ضربه دوگانه توسط جنایتکاران و تروریست‌های اقتصادی، در ایجاد کشورهایی که از نظر سیاسی متزلزل و اقتصاد آن متکی به یک محصول است، بسیار نتیجه بخش بود و آمریکا به ندرت مجبور می‌شد به قدرت نظامی خود متوسل شود. البته آمریکا در بعضی از موارد نادر مجبور شد تا در تعقیب اهداف تجاری خود در عراق و به طور محدود در لیبی، از ارتش خود کمک بگیرد.
پوتین می‌داند که آمریکا به دنبال تغییر نظام در روسیه است ـــ و برای رسیدن به این هدف، به تلاش خود ادامه خواهد داد. پوتین به عنوان ژنرال سابق پلیس مخفی شوروی در آلمان شرقی به خوبی می‌داند که جنایتکاران اقتصادی به دنبال یک فرصت هستند. دقیقا به همین دلیل وی با سازمان‌هایی همچون «اداره توسعه بین المللی آمریکا» و شورای بریتانیا که هردوی آن‌ها پوششی برای سرویس‌های مخفی انگلیس و آمریکا به شمار می‌روند، به مقابله پرداخت.

*** اقتصاد آمریکا ـــ و شریک قدیمی‌اش انگلیس ـــ یک اقتصاد جنگی است
پایگاه اینترنتی «مرکز مطالعات تلفیق کننده» به قلم «خواکین فلورس» می‌نویسد، «یکی از چیزهایی که به ما کمک می‌کند که درک کنیم چرا پوتین بازیگر مهمی است، دانستن این است که وی در خصوص مسائل ضداطلاعاتی آموزش دیده است.» ضد اطلاعات صرفا برای پیدا کردن جاسوس‌ها کاربرد ندارد بلکه درواقع مقابله با فعالیت عواملی است که برای متلاشی کردن سازمان‌ها و نهادها از داخل، وارد آن‌ها شده‌اند.
به موازات عملیات سیاه آمریکا، جنگ علنی قرار دارد. اقتصاد آمریکا ـــ و شریک قدیمی‌اش انگلیس ـــ یک اقتصاد جنگی است. «سرگئی گلازیف»، مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور روسیه در میزگردی که در ماه ژوئن در شهر موسکو برگزار شد، گفت: «آمریکایی‌ها از هر جنگی که در اروپا به وقوع پیوسته ــ اعم از جنگ جهانی اول،‌ جنگ جهانی دوم، جنگ سردـــ سود برده‌اند. جنگ‌هایی که در اروپا اتفاق می‌افتند، برای آن‌ها وسیله‌ای برای رسیدن به معجزه و موفقیت اقتصادی است.»

*** روسیه با خودداری از درگیر شدن در جنگ با اوباش اوکراین، نقشه‌های آمریکا را بی‌نتیجه گذاشت
کاملا روشن است که کشمکش‌هایی که در حال حاضردر اوکراین وجود دارد، بهانه‌ای برای کشاندن روسیه به سمت یک درگیری مستقیم نظامی با نیروهای مسلح اوکراین است تا بدین ترتیب، به ایجاد یک جنگ منطقه‌ای در اروپا منجر گردد.
پاسخ روسیه به این مسئله دوجانبه بود. روسیه از یک طرف از درگیر شدن در جنگ با اوباش اوکراین امتناع کرد و نقشه‌های آمریکا را بی‌نتیجه گذاشت. 
و از طرف دیگر، استراتژی‌های گوناگونی را برای متوقف کردن ـــ و در نهایت به پایین کشیدن ــ امپراطوری آمریکا به کار گرفته است. یکی از عناصر کلیدی این استراتژی، حمله به ستون اصلی قدرت آمریکا ــــ یعنی دلار ـــ است. روسیه ـــ با حمایت از اعضای گروه بریکس متشکل از چین، هند، برزیل و آفریقای جنوبی ــــ از تجارت وابسته به دلار فاصله می‌گیرد. بدون شک این اقدامی است ‌که به طور جدی بر اقتصاد آمریکا تاثیر خواهد گذاشت.

*** تشکیل یک اتحاد ضددلار نخستین گام برای ایجاد یک ائتلاف ضدجنگ خواهد بود که می‌تواند به تجاوزات آمریکا پایان دهد
به نوشته پایگاه تحلیلی «زیرو هج»، «مجموعه اقدامات متقابل گلازیف، مخصوصا قدرت اصلی ماشین جنگی آمریکا، یعنی ماشین چاپ بانک مرکزی را مورد هدف قرار خواهد داد. مشاور پوتین پیشنهاد ایجاد یک اتحاد گسترده ضد دلار متشکل از کشورهایی که مشتاق و قادر به خارج کردن دلار از داد و ستدهای بین المللی خود هستند را مطرح کرده است. به علاوه، اعضای این اتحاد از حفظ ذخایر ارزی به شکل دلار، خودداری می‌کنند. تشکیل یک اتحاد ضددلار نخستین گام برای ایجاد یک ائتلاف ضدجنگ خواهد بود که می‌تواند به تجاوزات آمریکا پایان دهد.»

*** مقابله بانک 100 میلیارد دلاری توسعه جدید، با نفوذ موسسات وام دهنده غربی 
اوکراین در نهایت می‌تواند به عاملی برای جدا شدن اروپا از آمریکا تبدیل شود. این به خاطر تحریم‌‌هایی است که علیه روسیه صورت گرفته و بنگاه‌های اقتصادی در آلمان و دیگر کشورهای اروپای غربی را که در طول دو دهه گذشته، روابط عمیقی با اقتصاد روسیه ایجاد کرده‌اند، تهدید می‌کند. «زیرو هج» در ادامه می‌نویسد: « برای واشنگتن تاحدودی غیرقابل باور است که جنگ برای اوکراین خیلی زود به جنگ برای استقلال اروپا از آمریکا و جنگی علیه دلار تبدیل شود.»
علاوه براین، موسکو برای ایجاد تغییرات بنیادی نیز تلاش می‌کند. بانک 100 میلیارد دلاری توسعه جدید، که متعلق به کشورهای عضو بریکس است، نه تنها با نفوذ موسسات وام دهنده غربی مقابله می‌کند، بلکه جلوی جریان پول را از کشورهای در حال توسعه ، به سمت کشورهای غربی را می‌گیرد.

*** بانک توسعه جدید بیشترین ضربه را به غرب ــ یعنی به جیب آن ـــ وارد می‌کند
سیستم وام‌دهی کنونی کاملا به نفع کشورهای غربی است و این به خاطر شرایطی است که برای وام‌های بانک جهانی و صندوق بین المللی پول وجود دارد. به عنوان مثال، وقتی که این دو نهاد وامی را ارائه می‌دهند، این پول باید برای خرید کالاها و خدماتی که تنها از سوی غرب ارائه می‌شوند، مورد استفاده قرار گیرد. یا این که این وام‌ها تنها برای ساخت و ساز سدها و نه تاسیسات آب شرب، مورد استفاده قرار می‌گیرند.
البته برای ساخت و ساز سدها نیز، کارشناسان و مواد مورد نیاز باید از آمریکا و اروپا آورده شوند. و هنگامی که منبع آب شرب ناچیز باشد، تقاضا برای واردات کولاها و آب‌های بسته‌بندی شده ـــ که اغلب متعلق به غرب هستند ــــ  ایجاد می‌شود. از این رو، بانک توسعه جدید بیشترین ضربه را به غرب ــ یعنی به جیب آن ـــ وارد می‌کند.

*** روزهای خوش غرب به پایان رسیده و اکنون در موقعیتی قرار ندارد که بتواند با ارتش روسیه مقابله کند
اما حتی در حالی که قیمت نفت به واسطه تبعیت عربستان سعودی از اربابان آمریکایی خود، کاهش شدیدی را تجربه می‌کند، روبل روسیه تقویت می‌شود. تعجبی ندارد که آمریکایی‌ها بی‌امان در تلاش‌اند تا روسیه را که در برابر سلطه طلبی‌های آمریکا ایستادگی کرده است، تضعیف کنند.
با این‌حال پوتین جودوکاری است که می‌داند چطور از قدرت مخالفانش علیه خودشان استفاده کند. او می‌داند که روزهای خوش غرب به پایان رسیده و اکنون در موقعیتی قرار ندارد که بتواند با ارتش روسیه مقابله کند. 
پوتین بسیار خوش شانس است که شرکای قدرتمند وی در بریکس، همچنان  به حمایت از روسیه در مقابل غرب ادامه می‌دهند. هند و چین هر دو اعتقاد دارند که موسکو در اوکراین و کریمه دارای منافع قانونی است. به تازگی نیز گروه بریکس استرالیا را به خاطر پیشنهاد خود مبنی بر ممنوعیت پوتین از شرکت در اجلاس گروه 20 (G20) مورد سرزنش قرار دادند.
نویسنده در انتهای این مقاله می‌گوید، تاریخ نشان می‌دهد که روسیه در اکثر مواقع دشمنان خود را به زانو درآورده است و پس از ناپلئون و هیتلر، احتمالا این بار نوبت آمریکایی‌ها خواهد بود.



انتهای پیام./
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار