"مرتضی گودرزی دیباج" گفت: اگر کربلا را صرفا در کربلا و در همان یک روز خلاصه کنیم، در حق آن جفا کرده‌ایم.

به گزارش خبرنگار تجسمی باشگاه خبرنگاران آیین افتتاحیه‌ی هشتمین دوره‌ی سوگواره‌ی پوستر‌های عاشورایی با حضور "مرتضی گودرزی دیباج" مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری و جمعی از اهالی هنر عصر روز گذشته برگزار شد.
 
گودرزی بعد از خوش آمد گویی به حضار، اظهار داشت: به جوانان برای آینده و فرهنگ کشور امیدوارم و در این جلسه حضور یافته‌ام تا درد دل شبه علمی با شما داشته باشم.
 
وی افزود: به هنرمندان جوان امروز می‌گویم از خود پرسیده‌ایم اگر بنا به شرکت در همایش هنری باشد، درست است که با نگاه جایزه کسب کردن در آن حضور پیدا کنیم؟ و آیا مرز بین جشنواره‌ی عاشورایی و جشنواره‌ی غیر عاشورایی برایتان وجود دارد؟
 
وی تصریح کرد: اگر مرزی برای اعتقاداتمان نداشته باشیم، بسیار تامل برانگیز است و باید تفاوتی بین جشنواره امام حسین(ع) و جشنواره‌های دیگر باشد و نباید در این جشنواره‌ها جایزه‌ حرف اول را برای هنرمندان ما بزند که این خود زنگ خطری است.
 
گودرزی گفت: آیا احساس نیاز برای چنین جشنواره‌ای نمی‌کنیم؟ آیا این اعتقادات تنها تاریخ و افسانه است؟ حتی گذشتگان که پایبند به مسائل اعتقادی بودند، بازهم در خودشان احساس نیاز می‌کردند.
 
وی ادامه داد: آثاری که در این جشنواره حضور یافته است، هم جای تقدیر دارد و هم جای توقع، اگر کربلا را صرفا در کربلا و در همان یک روز خلاصه کنیم، در حق آن جفا کرده‌ایم و اگر ما به نام عاشورا به جشنواره‌ای اثری می‌آوریم، آثار صرفا موضوع ما کربلا است و نه پیام‌های آن؟ و اکنون بعد از چند دوره برگزاری این جشنواره همچنان با اثرهای تکراری مواجه می‌شویم

مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری اذعان داشت: در این جشنواره به نوعی بر روی هنر دینی کار می‌شود، که هنر عاشورایی در عمق هنر دینی قرار دارد، هنر دینی نیازمند تعهد است و نمی‌شود که هنرمند تعهد نداشته باشد و اولین تعهد به خداوند است که سبب ایجاد اثر و خلاقیت در ما می‌شود.

وی در ادامه افزود: اگر قدرت خلاقیت داریم، باید آن را به زبان فرم و به زبان تصویر ترجمه کنیم و این خود یک لطف محسوب می‌شود. دومین تعهد هنرمند باید در راستای اهداف امام حسین (ع) باشد که به خاطر آن خانواده‌شان را از دست دادند و سومین تعهد می‌توان به پیام کربلا دقت کرد.

وی تصریح کرد: نباید کربلا در کربلا بماند و اگر قرار بر بررسی پیام عاشورا و کربلا نبود، پس دیگر نیاز به برگزاری این جشنواره هم نبود و تمام زندگی امام حسین از تولد تا لحظه مرگشان طراحی شده که پیامی برای ما شود.

وی تصریح کرد: فردی که متعهد است، امام حسین (ع) و روز عاشورا را به خون، پرچم، پنجه و... محدود نمی‌کند و فراتر از آن را نگاه می‌کند و اگر قرار است انسانی زیستن را درس بگیریم، باید واقعه عاشورا را فراتر از یک روز ببینیم و باید به پیام آن توجه کنیم.

گودرزی در ادامه‌ افزود: در آینده باید جلسه‌ی نقدی در این خصوص برگزار کنیم و اگر آثار ضعیفی به اسم امام حسین (ع) ارائه شود، ما خدمتی به ایشان نکردیم و اگر هنرمند متعهدی باشیم، باید به لحاظ مفهومی و موضوعی تجدید نظر کنیم، همچنین باید نسبت به مسائل اطرافمان نیز احساس مسئولیت کنیم.

وی اظهار داشت: ما با وجود تکنولوژی‌ها و مشکلات اجتماعی جهان امروز هم می‌توانیم درس فرهنگ بدهیم و هم اکنون می‌گوییم گروه تجسمی فراموش شده‌اند و اگر فراموش شده آثار اثر درخور و قابل توجهی هم از جانب هنرمندان ارائه می‌شود؟

مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری اذعان داشت: هم اکنون 140 شبکه ماهواره‌ای و 5 هزار فیلم زبان فارسی و دوبله شده به مردم ایران ارائه شده است و هنرمندان هنوز این مشکلات و تجاوزات نرم دشمن را در نظر نمی‌گیرد، علت متذکر نشدن شما چیست؟

وی ادامه داد: در فرهنگ ما زن و مادر جایگاه برجسته‌ای دارد و جزء بطن جامعه است ولی اکنون فیلم‌های ماهواره‌ای فرهنگ ما را متزلزل کرده است و باید کمی از سطحی نگری دور شویم.

گودرزی گفت: هنرمندان ما باید مطالعه‌،‌تآمل و تعمق خود را بالا ببرند، در صورتی که هیچ کدام از ما فلسفه عاشورا را کامل نمی‌دانیم،‌ هم اکنون حرف‌هایی که ما شعار می‌دهیم را تنها غربی‌ها عمل می‌کنند و به اعتقاد من غنی سازی جدی در حوزه تفکرات و مطالعات باید در ما به وجود آید.

گودرزی اظهار داشت: از هنرمندان، انتظار می‌رود کمی دقیق تر عمل کنند و حق مطلب عاشورا را به جهت حیثیت آن به جا آورند.

در ادامه‌ی این جلسه محمود حبیبی، شاعر کشورمان چند اثر خود را خواند.

 سپس از افضل السادات طوسی از داوران سوگواره، صدیقه سلمان،‌ دبیر هنری سوگواره ، مسعود شجاعی، محمد ابراهیمی، حسن یاقوتی و برای اهدای جوایز دعوت شد.

در بخش پوستر و پرچم، الهه امیر اسلانی از استان البرز نفر اول،‌ مهدی جواد پور از استان گیلان نفر دوم، راحله کریم بخش از استان گیلان نفر سوم‌به عنوان برگزیدگان معرفی شدند.

در بخش تصویر سازی مادر شهید در رتبه اول اثری شایسته کسب جایزه شد، سلماز جهانگیز از البرز نفر دوم و سمیه علیپور از تهران منتخبین این بخش معرفی شدند.

در بخش پرچم سوگواره، میثم نامدار از تهران نفر اول، محمد تقی پور ازت هران نفر دوم، مسلم الم زاده از تهران نفر سوم به عنوان برگزیدگان معرفی شدند.

در بخش پوستر هم محمد صادق محمد پور از مازندران نفر اول، سید محمد هادی قادری از قم نفر دوم و نصیر بشیری از تهران نفر سوم جزو منتخبین این بخش معرفی شدند.


انتهای پیام/ اس


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار