به گزارش
خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران؛ علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی امشب دوشنبه ۱۰ آذر ماه به مناسبت سالروز شهادت آیت الله مدرس و روز مجلس در ویژه برنامه نگاه یک در پاسخ به سوالی مبنی براینکه آیت الله مدرس چه ویژگیهایی داشتند که این روز را به عنوان روز مجلس نامگذاری کردند، گفت: ابعاد شخصیتی شهید مدرس خیلی متنوع است، به همین دلیل دردانهای در تاریخ سیاسی ایران است.
وی افزود: شهید مدرس انسان با فضلی بود و فقیه جامع الاطراف، وی به تاریخ اسلام و تاریخ ایران آشنا بود، فراز و فرودهای شرایط ایران را به خوبی درک کرده بود و این خیلی کمکش میکرد، به همین دلیل در برخی از بیانات گفته است که باید تاریخ ایران را بازسازی کرد؛ چرا که تاریخ بسیار پند آموز است.
**شهید مدرس در زمان سردار سپه اجازه تعدی به حقوق مردم را نمیداد رئیس قوه مقننه تصریح کرد: شهید مدرس فردی شجاع و با شهامت بود، در آن دوره که مرحوم مدرس بود، ایران پرتحول بود، ایران توسط انگلیس، روسیه و عثمانی اشغال شده بود و مشکلات ایران بسیار شدید بود، استبداد درونی اشغال از بیرون و وی در یک شرایط پراضطرابی در مجلس توانست از حقوق ملت دفاع کند، جلوی «سردار سپه» ایستادگی کرد و نمیگذاشت به حقوق مردم تعدی کند به همین دلیل هم در نهایت به شهادت رسید. این درک عمیق وی و شجاعت وی را میرساند.
وی ادامه داد: شهید مدرس علاوه براین ویژگیها، فهم دقیقی از مشکلات و مسائل کشور داشت، معمولا وقتی از مدرس صحبت میشود، مبارزه با استبداد و دولی که به ایران تعدی کردهاند را میبینند، اما وقتی شما مطالب و صحبتهای وی را در مجلس مطالعه میکنید میبینید که وی بسیار حساس بود بر توسعه ایران، از ابتدایی که به مجلس آمد نگرانی اصلیاش توسعه ایران و اقتصاد ایران بود همچنین رونق چگونه در تولید باید بیاید و شاید اینها کمتر بروز کرده است در تاریخ شفاهی کشورمان.
** صیانت شهید مدرس از کارآفرینان و تولیدگران بینظیر بود لاریجانی افزود: به طور مثال یکی از مسائلی که وی در آن زمان مطرح میکرد راه آهن ایران بود و اینکه این راه آهن را به دست خود ایرانیان بسازند، یعنی ما چون معدن داریم باید کارخانه ذوب آهن بزنیم و خودمان تهیه کنیم، یک فکر نسبتا مترقی در مسائل مختلف داشت، مثلا در حوزه اقتصاد توجهش به تولید کشور و صیانت از کارآفرینان و تولیدگران بینظیر است.
رئیس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: وی در سایر شئون دفاع از ایران بسیار خوش فهم و دلیر بود، انسان استثنایی است، در قوانین کشور دقت نظر داشت، اینکه وی را نماد مجلس یاد کردهاند انتخاب جالبی است.
نماینده مردم قم در مجلس در پاسخ به سوال دیگری در رابطه با اینکه مجلسی که نمایندگانش مدرس گونه باشند چگونه مجلسی است ادامه داد: مجلس ایده آل است، هم فضل کافی برای اداره امور کشور داشته باشند و آشنا به شرایط ایران باشند، شجاعت لازم را برای طرح موضوعات داشته باشند؛ این یک مجلس ایده آل است.
**مجلس ایدهآل مجلسی است که افراد مدرسگونه در آن زیاد باشند وی ادامه داد: در قانون اساسی هر نماینده از هر حوزه انتخابیهای که انتخاب میشود براساس قانون اساسی در قبال کل ملت مسئول است و در همه امور میتواند اظهارنظر کند، پیگیر باشد و نظارت کند و این فرد هرچه دقت بیشتری نسبت به مسائل کشور و شرایط کشور داشته باشد میتواند هدایت کند، درخواست و نظارت کند؛ لذا ایده آل یک مجلس این است که افراد مدرس گونه در آن زیاد باشند البته مدرس در هر زمانی معنای خاص آن زمان را دارد.
رئیس قوه مقننه در پاسخ به سوال دیگرمبنی براینکه نظام ما نظامی مردم سالارانه است قوای سه گانه هر کدام جایگاه خود را دارند لذا جایگاه مجلس و قوه مقننه در نظام حکومتی چگونه است، گفت: من باز یاد میکنم از شهید مدرس در زمان وی نیز بحث تفکیک قوا مطرح بود، ایشان ضمن اینکه از سه قوه متمایز از هم حمایت میکند و آن را ایده اصلی مشروطیت میداند اما میگوید مجلس از همه قوای دیگر مهمتر است چرا که نمایندگان مردماند و باید قدرت را کنترل کنند، در قانون اساسی ما نیز همین طور است، در مجلس هیچ جا نظارت نمیکنند و در کشور ما هیچ جا کسی نمیتواند مجلس را منحل کند یعنی یک قوهای است که باید بر قوای دیگر نظارت کند، هم قانون تعیین کنند که آنها در چه چارچوبی کار کنند و هم نظارت کند که این قوا و نهادها درست عمل کنند.
وی ادامه داد: پایه اساسی دموکراسی ما در مجلس تبلور پیدا میکند؛ اما این بدین معنا نیست که ساختارهای دیگر ما دمکراتیک نیستند، اینجا جایی است که هر فردی از هر حوزهای یک نمایندهای دارد و نماینده باید از حقوق همه ملت دفاع کند و به همین دلیل در تاریخ پس از انقلاب هم آنجایی که شرایط کشور مساعد میشد این مجلس بود که به صحنه میآمد مثلا در اوایل انقلاب زمانی که بنی صدر رئیس جمهور شد، وی به کشور ضربه زد، به جای اینکه به عنوان یک مقام مسئول شرایط جنگ را کنترل کرده و کشور را به پیش ببرد، شروع کرد درگیری ایجاد کردن و تضاد ایجاد کردن، یک مقدار با حزب جمهوری که در آن شهید بهشتی و شهید باهنر بودند تضاد ایجاد کرد یک مقدار با سایر نهادها، با قوه قضاییه، مجلس درگیر میشد با امام (ره) و افکار امام (ره) درگیر میشد، آدم ناراحتی بود و این مجلس بود که وی را عزل کرد و کشور را راحت کرد و بعد جریان جدیدی آمد و فضای کشور هم گرا شد.
**مجلس تکیهگاه ملت و سایر قواست لاریجانی ادامه داد: یا در مسئله لانه جاسوسی که پیش آمده بود حل مسئله را به مجلس واگذار کردند و گفتند که شما باید تصمیم بگیرید، لذا مجلس جایی است که تکیهگاه ملت و تکیهگاه و سایر قوا است به نظر من ضمن آنکه تفکیک قوا یک امر لازم و ضروری است برای ساختار کشور ما است، ولی اهمیت مجلس این است که هم ریل گذاری میکند و هم برحرکت سایر قوا نظارت میکند، نزاعهایی هم که بین مجلس و سایر قوا گاه پیش میآید، خیلی عجیب هم نیست چرا که وقتی نظارت میکنند بر کار قوای دیگر ممکن است اختلاف نظرهایی پیش بیاید، اما همه قوا باید تمرین کنند که این نظارتها میتواند مفید باشد، ممکن است جاهایی از آن گزنده باشد اما در کل این کار برای کل کشور مفید است.
رئیس مجلس در پاسخ به این سوال که وظیفه نمایندگی مجلس چه در سطح ملی و چه در سطح حوزه انتخابیه چیست گفت: نمایندگان مجلس چند وظیفه مهم دارند، اولین وظیفه مهم نمایندگان قانونگذاری است، یعنی وظیفه ذاتی نمایندگان این است و باید شرایط کشور را بررسی کرده و متناسب بانیازهای کشور قانونگذاری صورت گیرد لذا باید وقت گذاشته، مطالعه کند و مسائل را پیگیری کند.
نماینده مردم قم در مجلس اضافه کرد: بخش دوم از وظیفه نمایندگان نظارت است، اینکه بخشهای اجرایی آیا این قوانین را درست اجرا میکنند، فرض کنید که ما الان بودجه تنظیم میکنیم، برای همه طرحها باید بودجه مشخص شود اینکه آموزش و پرورش برای این کارها این مقدار بودجه دارد، رادیو و تلویزیون برای این کارها این مقدار بودجه دارد، آیا این اجرا میشود یا اجرا نمیشود، دیوان محاسبات ابزار کنترلی است و محاسبه میکند، که گزارش آن سه ماه به سه ماه است و این نمایندگان هستند که باید آن را پیگیری کنند که درست اجرایی شده یا خیر.
رئیس قوه مقننه افزود: مثلا در دولت قبل در رابطه با قانون هدفمندی یارانهها که تصویب کردیم، ما قید کردیم و گفتیم که اگر به تولید توجه نشود، تولید دچار مشکل میشود، آن دولت توجه نکرد و بودجه تولید را به موقع نداد و برخی از مشکلاتی که امروز هست ناشی از درست اجرا نکردن این کار است، در آنجا گزارشی در مجلس تهیه شد و مطابق ماده ۲۰۶ آیین نامه داخلی مجلس گزارش قرائت شد و بعد هم مجلس رای دادند و به قوه قضاییه ارجاع شد، در مورد برخی از برداشتهایی که از بانک مرکزی شد، خلاف قانون بود چرا که تورمی که در حال حاضر شاهد آن هستیم مقداری از آن به خاطر رشد نقدینگی است، رشد نقدینگی به خاطر این تخلفات صورت گرفت لذا گزارش در مجلس تهیه و خوانده شد و سپس به قوه قضاییه ارجاع داده شده بود.
وی در پاسخ به این سوال که در رابطه با تحقیق و تفحصها گفت: بخشی از آن مربوط به نظارت است، نظارت نمایندگان سه مرحله دارد یکی اینکه از وزیر سوال میکنند یا تذکر میدهند به وزیر، البته سوال به روش جدید آیین نامه به رای گذاشته میشود در حالی که سابق رای گیری نداشت، این جزییات مجلس را نشان میدهد، یکی از آن تحقیق و تفحص است یعنی اگر اشکالی در جایی دیده شد و لازم بود گروهی از نزدیک آن را مشاهده کنند در مجلس به رای گذاشته میشود و اگر رای دادند آن را بررسی میکنند.
لاریجانی با اشاره به روش جدید آیین نامه و جدیت مجلس در این خصوص و تحقیق و تفحص در موضوعات مختلف و بررسی کمیسیونها تصریح کرد: برای مثال در استیضاح اگر وزیری به وظایفش درست عمل نکرد باید استیضاح شود.
رئیس مجلس ادامه داد: در ارتباط با نمایندگان مسائل حوزه انتخابیه بسیار وقت گیر است و ساختار کشور در این خصوص باید اصلاح شود و مقدار زیادی از وقت نمایندگان به شرایط منطقه خود و حوزه انتخابیهشان بستگی دارد و در این خصوص شوراها میتوانند نقش آفرین باشند.
نماینده مردم قم در مجلس با اشاره به کمبود نقش شوراها در ایفای نقش و کمک به مجلس شورای اسلامی و حدود نقشهای آنها در بودجه شهرداریها و عوارض تصریح کرد: حجم زیادی از وقت نمایندگان به خاطر حوزه انتخابیه خودشان گرفته میشود و پس از سه هفته کار یک هفته در مسائل حوزه انتخابیه خود حضور پیدا میکنند و این به بخشهای دیگر لطمه میزند.
**مجلس ساکت و صامت خاصیتی ندارد/ برآیند کلی مجلس دفاع و حمایت از دولت است رئیس قوه مقننه درباره تقابل دولت و مجلس و نقش اقلیت در این باره گفت: من به این مسئله اعتقاد ندارم ممکن است عقاید متفاوت باشد و همین اختلاف نظر مفید بوده و یک پارلمان ساکت و صامت خاصیتی ندارد و نمایندگان باید اختلاف نظر داشته باشند ولی مشاجره نکنند و شاید برخی نمایندگان مسیر دولت را در دیپلماسی، فرهنگ و اقتصاد درست ندانند اما برآیند کلی مجلس دفاع و حمایت از دولت است.
وی با اشاره به اینکه مجلس باور دارد دولت در خیلی از مسیرها درست پیش میرود و باید به آن کمک کرد اظهار داشت: شاید در برخی موارد اختلاف نظر وجود داشته باشد و نمیشود آن را به این موضوع حمل کرد که یک گرایش سیاسی متولی است و این حرف دقیق و درست نیست و رویکرد مجلس هماهنگی و همکاری است.
*اقتصاد مقاومتی راه نجات کشور استلاریجانی با اشاره به اینکه دولت با مجلس اختلاف اساسی ندارد اضافه کرد: ممکن است در برخی امور اختلاف نظر وجود داشته باشد اما به طور کلی حمایت از دولت باور مجلس بوده و باید درباره مسائل مهم کشور از جمله اقتصاد مقاومتی راهکار بدهیم که راه نجات کشور است.
رئیس مجلس ادامه داد: در مجلس قبل از اینکه اقتصاد مقاومتی رسمی شود اقدامات در این زمینه شروع شد و منویات مقام معظم رهبری در دستور کار قرار گرفت و پایه کار اقتصاد مقاومتی این است که تولید را عمومی کنیم و قوانین آن آماده شده و تصویب و ابلاغ شده و سه گزارش از اصل ۴۴ در حوزه بهبود فضای کسب و کار و قوانین لازم در معاونت قوانین لیست شده و کمیته دیگری در مرکز پژوهشها در این خصوص ایفای نقش میکند که باید به دولت در این زمینه کمک کنیم.
نماینده مردم قم در مجلس با اشاره به اینکه باید در بحث سلامت وظایف و فشار را از دوش مردم برداریم تصریح کرد: این پیشنهاد به دولت قبل شده بود که از طریق یارانه مشکل سلامت را از دوش مردم برداریم و در لایحه بودجه مشکل دارو، بیمارستان و پول زیادی که از مردم گرفته میشد، مطرح بوده و پیش بینیهای لازم انجام شده که چگونه میتوانیم فشار را از دوش مردم برداریم و در این خصوص بحث شده و یک درصد از مالیات بر ارزش افزوده و یارانه را برداشتیم تا پایهها درست شود.
**پیشنهاد اختصاص درصدی از یارانهها به حوزه سلامت در دولت قبل مورد استقبال قرار نگرفت رئیس قوه مقننه ادامه داد: یکی از ویژگیهای این دولت این است که موضوع را از زوایای مختلف پیگیری میکند و کار با سرعت بیشتری پیش میرود و این پیشنهاد در دولت قبل مطرح شده بود که مورد استقبال قرار نگرفت.
وی درباره اقتصاد مقاومتی و پیشرفت آن در عمل اظهار داشت: پیشرفت خوبی داشتیم ولی کند بوده و یک آشفتگی در وضعیت کشور از نظر اقتصاد و تولید وجود داشت و برای اینکه سرمایه گذاری مطمئن وجود داشته باشد آرامش در شرایط اقتصادی کشور پایه مهمی خواهد بود و اگر سرمایه گذار احساس کند که آرامش وجود دارد سرمایه گذاری میکند و اگر این احساس را نکند که با سرمایه گذاری آوردهای به دست نمیآورد سرمایه گذاری نخواهد کرد.
لاریجانی با اشاره به اینکه در کشور ما بهره وری پایین و جاهای خالی بسیاری وجود دارد اضافه کرد: باید به بهرهوری توجه کنیم و تا رقابت در تولید ایجاد نشود بهرهوری ایجاد نخواهد شد و باید بررسی کنیم که چگونه میتوانیم ظرفیتهای خالی را پر کنیم و در بخش بهره وری با مشکل مواجهیم.
رئیس مجلس با اشاره به اهمیت تحقیق و توسعه و هزینه در این زمینه برای پیشبرد اقتصاد تصریح کرد: رقابت در تولید بحث بسیار مهمی است و اگر بهره وری ایجاد نمیشود به خاطر این است که در تولید رقابت وجود ندارد و شاید این به این دلیل است که ما در بخش اتوموبیل سازی هم این مشکل را داریم.
*در بخش معادن دچار حبس و احتکار شدهایم نماینده مردم قم در مجلس ادامه داد: در بخش معادن هم با حبس معادن و احتکار آن مواجه شدیم که معادن بزرگی را دولت بر روی آن دست گذاشته و این معادن باید در راستای تولید باشند تا زنجیرههای تولید را فعال و تکمیل کنند و پیگیریهای لازم توسط مجلس و دولت انجام شده و وزیر هم در این خصوص ایفای نقش میکند.
رئیس قوه مقننه تاکید کرد: عدم ثبات در بخش معدن وجود دارد چند وقت پیش شنیدم که مرغداریها مشکل دارند و حجم کار آنها با ضرر مواجه شده است و این نشان میدهد که باید شرایط صادرات را فراهم کنیم.
وی ادامه داد: بازارهای خوبی برای صادرات وجود دارد و در این راستا حلقههایی وجود دارند که به همدیگر متصلند و قبول دارم که فرصت کم است و باید بیشتر کار کرد.
لاریجانی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه مقام معظم رهبری سال ۹۳ را به عنوان اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی نامگذاری کردهاند در زمینه فرهنگ مجلس چه کارکردهایی را داشته است گفت: شما باید در تلویزیون و رادیو کار فرهنگ را جلو ببرید و در این زمینه احتیاجی به قانونگذاری نیست البته صدا و سیما در این شرایط جدید به قانون اساسی نیاز دارند و در حال حاضر طرحی که در مجلس مطرح است امیدواریم با مدیریت دکتر سرافراز و با ارتباط بیشتر وی این مسئله به نتیجه برسد.
رئیس مجلس تاکید کرد: در فرهنگ قانونگذاری زیادی نداریم ولی باید توجه زیادی شود مقام معظم رهبری به پیوست فرهنگی تاکید داشتند و این کار معقول است چرا که مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز میباشد.
نماینده مردم قم در مجلس با بیان اینکه در این راستا تئوری مهندسی فرهنگی صورت گرفته افزود: در مجلس قوانین لازم تصویب شده و مشکل اجرایی وجود دارد و تلاشمان بر این است که بودجه ریزی را جهت دهیم و در توسعه فرهنگ دینی تلاش شده است که بودجه خاصی در نظر گرفته شود در این چند سال که بودجهها را میبینیم ردیفهایی برای موسسات فرهنگ دینی وجود دارد و مشاهده میکنیم که خیلی از موسسات خودشان به صورت خودجوش کار میکنند و دولتی نیستند و ما کمک میکنیم که کار فرهنگ به صورت مردمی انجام شود تا اینکه کار به صورت اداری رو به جلو رود.
رئیس قوه مقننه تاکید کرد: نمیتوان رادیو و تلویزیون را به صورت اداری تولید کرد، بلکه باید بخش مردمی تولید را به دست بگیرند چرا که با کارمندی چه در صنعت و چه در صدا و سیما نمیتوان کار تولید را به پیش برد و همواره در تلاشیم با شورای انقلاب فرهنگی بودجه مناسبی را در نظر بگیریم و در زمینه تسهیلات برای مراکز دینی مانند مساجد و حوزههای علمیه برخی معافیتها را در تبصرههای دائمی تصویب کنیم.
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه مجلس چه قدر آمادگی دارد به صدا و سیما کمک کند، چرا که صدا و سیما مشکل مالی دارد ادامه داد: به چهره شما نمیآید که مشکل مالی داشته باشید! البته باید این سازمان را حمایت کرد البته باید به گونهای موضوع را طراحی کرد که بدانیم چگونه این سازمان میخواهد کار کند، چرا که اگر تلویزیون به طور دولتی کار کند پرخرج در میآید به عنوان مثال یک سریال الف را در نظر بگیریم ممکن است به صورت دولتی دقیقهای ۷۰۰ تومان بیشتر میافتد، ولی در بخش خصوصی در سرعت بخشی از پرت کار جلوگیری میشود و یک سوم کمتر میشود چرا که ما قبلا در تلویزیون سریالهای الفی داشتیم که به صورت دولتی اجرا میشد و دقیقهای ۷۰۰ هزار تومان ولی وقتی که خصوصی شد دقیقهای ۳۰۰ هزار تومان شد و این امر طبیعی است.
**دکتر سرافراز ایدههای خوبی و نویی دارند/ مجلس از سازمان صدا و سیما حمایت میکند لاریجانی تاکید کرد: در صداوسیما بهره وری کار باید بالا برود و گسترش کمی باید همراه با ابتکار صورت بگیرد و از نیروی انسانی درست استفاده شود ما در این زمینه به این سازمان کمک میکنیم چرا که دکتر سرافراز ایدههای خوبی را مطرح کرده و قرار است حرکتهایی نویی را در این سازمان ایجاد کند.
رئیس مجلس در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه شما قبل از اینکه ریاست مجلس را بر عهده بگیرید دبیر شورای عالی امنیت بودید ارزیابی شما از مذاکرات هستهای ایران با ۱+۵ چیست گفت: این مذاکرات رو به پیش است و دلیلی ندارد در طول این مذاکرات نگاه منفی داشته باشیم گامهایی که برداشته شده بسیار خوب بوده البته در درون مذاکرات اختلافات نظر زیاد است و امیدواریم که نظرات هر دو طرف به هم نزدیک شوند.
نماینده مردم قم در مجلس تاکید کرد: البته از گذشته ما در زمینههایی با غرب و چهار کشور مشکلاتی داشتیم و آنها نمیخواستند ایران غنی سازی داشته باشد اما ایستادگی ملت و حمایت مقام معظم رهبری باعث شد که ما از این مرز عبور کرده و دست به تولید بزنیم.
رئیس قوه مقننه افزود: در این شرایط دلیلی ندارد نزاعی داشته باشیم آنها در این مسیر همواره جدال کرده و ما را اذیت کردند ولی ما در مقابل آنان مقاومت کردیم، آنها در طول مذاکرات همواره میز مذاکرات را ترک میکردند، البته در این مسیر نقدهایی نیز وجود دارد که طبیعی است.
**تیم هستهای کشورمان خوب جلو رفتهاند/ مذاکرات اخیر در وین منفی نبود وی با تاکید براینکه در این مسیر دیدگاههای مختلفی وجود دارد اظهار داشت: تیم هستهای کشورمان جلو رفتهاند و مذاکرات اخیر منفی نیست و نظر بنده این است که آنها زمان خواستند و تمدید کردند و طبیعی است که بعضی اوقات احتیاج به زمان زیادی است تا موضوعی به نتیجه برسد.
لاریجانی تاکید کرد: بعضی موجودات در منطقه دنبال این هستند که همیشه آرامش را در منطقه از بین ببرند که البته از دید ایران کار آنها مخفی نیست و خیلی هم برای ما مهم نیست؛ چرا که سطح حرکت ایران راهبردی است و آنها گرفتار رقابت تاکتیکیاند و مسیری که به پیش میرود در آینده به نتیجه خواهد رسید و در حال حاضر زمانی را که گرفتند فرصتی برای مذاکرات بعدی است.
رئیس مجلس در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه آمریکا در طول یک سال در مذاکرات با ایران بارها گفته است که حضور ما در مذاکرات به علت تاثیر تحریم هاست، دلیل ادعای آمریکا چیست گفت: آنها باید به افکار عمومی پاسخ دهند که چرا ما را تحریم کردند و خاصیت این تحریم را مطرح کنند؛ البته آنها حق دارند چراکه خود را ابر قدرت میدانند و باید کارهایی بکنند و بگویند که ما ایران را تحریم کردیم و آنها حرکت نکردند.
نماینده مردم قم در مجلس تاکید کرد: حرفهای سیاستمداران را نباید جدی گرفت بلکه در درون مذاکرات باید دید البته خود آنها دنبال رسیدن به نتیجه مذاکراتند و گامهایی را برمیدارند البته از تحریم معجزهای صادر نمیشود که اگر میشد چرا مذاکره کردند.
**غرب به ما فشار میآورد/ ضرورت استفاده از توان تولید داخلی رئیس قوه مقننه افزود: روشن است که ایران کشور بزرگی است و نیروی انسانی کارآمدی دارد و باید توجهش به داخل زیاد شود آنها به ما فشار میآورند ولی ما باید از توان تولید خود استفاده کنیم و ایران اقبالش به درون زیاد است.
وی ادامه داد: تحریمها تاثیر داشته و جایی فشار آوردند و البته تاثیر آن در اقتصاد ما ۲۰ درصد است و آنقدر هم زیاد نیست.
لاریجانی با بیان اینکه امروز در جلسه علنی مجلس اندیشههای شهید مدرس را برشمردم گفت: در زمان ایشان مشکلات اقتصادی که مطرح شده بود بعد از ۱۰۰ سال همین مشکلات وجود دارد بنابراین مشکلات اقتصادی ما ربطی به تحریم ندارد تولید وقتی که رقابتی نباشد اگر دست تولید کننده را نگیریم مشخص است که با مشکل روبه رو خواهیم شد.
رئیس مجلس افزود: به عنوان مثال ما در حال حاضر چه قدر فارغ التحصیل رشته کشاورزی داریم که اگر این افراد سیستم گلخانهای تولید کنند و با افزایش محصولات زراعی آنها را به کشورهای دیگر صادر کنند، میتوانیم بر روابط بین المللی خود با کشورهای دیگر پیشرفت داشته باشیم چراکه در کشور ما مشکل آب وجود دارد و باید به این مسئله توجه کنیم.
نماینده مردم قم در مجلس اضافه کرد: وقتی که تحریم میشود، حرفهای زیادی میزنند ولی ما باید از پتانسیل داخلی خود استفاده بهینه کنیم و اشتغال را در کشور افزایش دهیم و ظرفیتهای خالی را پر کنیم و همچنین یاد بگیریم که از منابع خود به خوبی استفاده کنیم.
رئیس قوه مقننه تاکید کرد: ما نفت را میفروشیم و خواستار این هستیم که به تولیداتمان اضافه شود البته با فروختن نفت ارزش افزوده برای ما ایجاد میشود و نقدینگی به وجود میآید و این نقدینگی به کشور آسیب میزند بنابراین وابستگی خود به نفت را کاهش دهیم.
وی ادامه داد: کارهای موقتی و فروش نفت مشکلات توسعه را حل نمیکند، باید فکر تولید در کشور گسترش پیدا کرده و رقابت در تولید به وجود بیاید متاسفانه در کشور ما پول نفت تبدیل به ثروت میشود و در مقابله با تحریمها نقشی ندارد.
**گره زدن مشکلات اقتصادی کشور به مذاکرات کار درستی نیست لاریجانی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه نتیجه پیدا کردن مذاکرات هستهای آیا به اقتصاد کشور گره خورده است گفت: این حرف دقیقی نیست که مشکل اقتصاد را باید به مذاکرات هستهای گره زد؛ البته مذاکرات میتواند کمک کننده باشد و ما نمیخواهیم مشکل سیاسی داشته باشیم و مشکل اقتصادی ما ربطی به تحریم ندارد و این مربوط به بخش اداری کشورمان است.
رئیس مجلس افزود: متاسفانه بخش جاری و پرسنلی اداری ما افزایش پیدا کرده، بنابراین ربطی به مشکل تحریم ندارد و این مربوط به سلیقه اداری است.
نماینده مردم قم در مجلس با اشاره به سیاستهای ابلاغی اصل ۴۴ قانون اساسی از سوی مقام معظم رهبری گفت: در مجلس قانون اصل ۴۴ تصویب شد و البته امکاناتی نیز در چنبره دولت وجود داشت و این امکانات به مردم واگذار شد و هم چنین در این اصل بر این امر تاکید شد که نباید این موضوع تکرار شود و باید دولت پروژههای ریز را به مردم واگذار کند.
رئیس قوه مقننه تاکید کرد: در حال حاضر بیش از ۴۰۰ هزار میلیارد تومان پروژه کلنگ زنی وجود دارد که برخی ۱۰ درصد الی ۱۵ درصد جلو رفته است و برخی ۲۰ تا ۳۰ درصد هنوز در دست اجراست و کار عملی صورت نگرفته است به عنوان مثال یک بیمارستان ۳۰ سال طول میکشد که پس از کلنگ زنی تاسیس شود، بنابراین روش غلط است و اینکه هر کس سفر کند و دو سه تا کلنگ میزند باید پول دهد و خرج کند بنابراین مشکل مدیریتی ربطی به تحریم ندارد.
وی ادامه داد: از سال ۸۳ تا ۹۱، ۵۵۰ میلیارد تومان پول واردات داشتیم و حال آیا واردات مربوط به تولید کننده داخل است ما به عنوان مثال کارخانجات نساجی زیادی داریم که مشکلات تعرفهای دارند، بنابراین تولیدکننده ما حمایت نمیشود و در این راستا کشورمان آمادگی رقابت در صحنه بین المللی را ندارد، وقتی که دروازههای واردات باز میشود به تولیدکننده داخل صدمه میزند بنابراین این موضوع هیچ ربطی به تحریم ندارد.
**متاسفانه وابستگیمان به طلای سیاه زیاد شده است لاریجانی تصریح کرد: بودجهای که از فروش نفت به دست میآوریم بیش از پولی است که در سال ۶۰ از فروش نفت به دست میآوردیم چون آن زمان قیمت نفت بسیار پایین بود، متاسفانه وابستگی ما به این طلای سیاه زیاد شده است و بودجهای که ما در حال حاضر به دست میآوریم از آن زمان بیشتر شده است بنابراین در این مسیر مشکل مدیریتی وجود دارد البته در دولت فعلی برخی مشکلات حل شده و وزرا تجربه خوبی داشتند و باید شتاب خود را بیش از این کنند.
رئیس مجلس در پاسخ به این سوال که آیا شما هم قصد تشکیل حزب را دارید گفت: حضور احزاب قوی و دارای مرام که همان نکتهای است که شهید مدرس میگفت که حزب باید اسم و رسم و مرام داشته باشد و هم چنین روشن باشد که چه کاری میخواهد انجام دهد.
نماینده مردم قم در مجلس گفت: برای کشور مفید است البته در کشور ما قدری طلقیهای منفی وجود دارد مثلا حزب جمهوری اسلامی، حزب نسبتا کاملی بود و مرام داشت و مرحوم آیت الله شهید بهشتی در آن زمان یک مانیفست حزبی را درست کرد و همان موقع من در رادیو و تلویزیون بودم که وی از من خواست تا این مانیفست را ببینم و با دوستان و همکارانم با وی همکاری داشته باشم.
رئیس قوه مقننه اظهار داشت: من فکر میکنم حزب جمهوری یک حزب با اصل نصب و با ریشه بود و هنوز هم وقتی در شهرها میرویم برخی دوستان حزب که از خدما بودند در آن شهر افراد اصیل و از لحاظ فکری قوی هستند و این همان ثمره همان دو سالی است که حزب مشغول کار بود.
**اگر احساس کنم وجود من کمکی میکند، حزب تشکیل میدهم وی ادامه داد: البته حزبهای بادی خیلی مفید نیست؛ یعنی به خاطر قدرت به وجود میآیند و اطلاعیه میدهند در صورتی که حزب باید تربیت کادر انجام دهد و برنامه تولید کند.
لاریجانی بیان داشت: تشکیل حزب کار خوبی است و برخی از دوستان که با من صحبت میکنند و من همیشه آنها را تشویق میکنم که این کار را پیگیری کنند و احزاب قوی را در کشور ما به وجود بیاورند.
رئیس مجلس در پایان خاطرنشان کرد: من واقعا هنوز به این فکر نرسیدم که میتوانم؛ زیرا کثرت کارمان زیاد است و شاید اینکه به خاطر تنبلی باشد و یا اینکه همه اینها با هم دلیل آن بوده باشد اما عقیده دارم که اگر احساس کنم وجود من کمکی میکند به یک حزبی حتما این کار را انجام میدهم.
انتهای پیام/