مجید سرسنگی گفت: یکی از افتخاراتم این بود که ماندلا را از نزدیک دیدم و با وی صحبت کردم.

به گزارش خبرنگار تجسمی باشگاه خبرنگاران؛ مجید سرسنگی مدیر عامل خانه هنرمندان ایران امروز در نشست خبری نمایشگاه پوستر "ماندلا پرنده آزادی" گفت: سال گذشته یک حرکتی را شروع کرده‌ایم و می خواستیم نمایشگاهی برگزار کنیم که در ارتباط با ماندلا بود که متاسفانه در همان زمان ماندلا درگذشت. بنابراین فراخوان را همزمان با درگذشت وی ارائه دادیم.

وی تصریح کرد: این فراخوان به بسیاری از طراحان گرافیک جهان ارسال شد و در پی آن آثار زیادی با موضوع ماندلا به دست ما رسید.

*حاکمان کشورهای غربی غرق در سیاست هستند

سرسنگی بیان کرد: می‌توانستیم نمایشگاه را زودتر برگزار کنیم اما با توجه به درگذشت نلسون ماندلا بر آن شدیم که این نمایشگاه را همزمان با اولین سالگرد وی برگزار کنیم.

مدیر عامل خانه هنرمندان ایران درباره بخشی از دلایل برگزاری این نمایشگاه بین‌المللی گفت: در دنیا خیلی از حاکمان کشورهای غربی چنان غرق در سیاست شده‌اند که متاسفانه عطوفت و مهربانی را از بین برده‌اند و ماندلا نمونه بارز از یک سیاستمدار و دولتمداری بود که توانست در کنار کار سیاسی وجوهات اخلاقی و انسانی خود را هم حفظ کند.

وی تصریح کرد: ماندلا سالها در زندان بود و شکنجه شد و سختی‌های زیادی را پشت سر گذاشت و وقتی از زندان آغاز شد سیاست‌مداری بود که دشمنان خودش را بخشید و در راس تمام منافع ملی خود مردمش را در نظر گرفت و تلاش خودش را برای ایجاد کشوری آزاد و مردمی کرد و این تنها یکی از ویژگی های ماندلا است.

سرسنگی اظهار داشت: ماندلا این وجه را داشت که با همه سختی‌هایی که کشیده بود وقتی رهبر آن کشور شد واژه انتقام را از فرهنگ سیاسی خودش حذف کرد و تلاش کرد روحیه مهربانی ایجاد کند.
 
*خاطرات سرسنگی و ماندلا

وی در ادامه با اشاره به حضور ماندلا در ایران حدود 23 سال پیش گفت: حدود 23 سال پیش که ماندلا از زندان خارج شده بود در یکی از برنامه‌هایی که به ایران آمده بود در دانشکده حقوق به وی دکتری افتخاری اهدا شد.

مدیر عامل خانه هنرمندان ایران گفت: در صحبتی که در آن زمان با ماندلا داشتم جمله‌ای را به یادگار برایم نوشت که این جمله این بود که اهمیت ندارد مشکلات تو چقدر بزرگ‌اند، اهمیت در آن است که تو خودت را بزرگتر از مشکلات ببینی.

سرسنگی گفت: یکی از افتخاراتم این بود که ماندلا را از نزدیک دیدم و با وی صحبت کردم.

در ادامه این نشست یزدان سعدی دبیر این نمایشگاه نیز گفت: بلافاصله پس از اعلام فراخوان طراحان بسیاری آثار خود را ارسال کردند.

وی تصریح کرد:  422 اثر ارسال شده از 342 طراح گرافیک از 22 کشور ارسال شده است.

سعدی گفت: 3 داور که 2 نفر از آنها سوئیسی و یک نفر آمریکایی است آثار را بررسی  و در نهایت 76 اثر را برای نمایشگاه انتخاب کردند که البته از بین این تعداد 30 اثر انتخاب و از بین این 30 اثر، 8 اثر و در نهایت 3 برگزیده معرفی می‌شود.

دبیر نمایشگاه پوستر ماندلا پرنده آزادی گفت: کاتالوگ نمایشگاه و همچنین پوستر این نمایشگاه با کیفیت بالایی منتشر شده است.

لازم به ذکر است هزینه‌ای در ارتباط با داوری آثار به 3 داور یاد شده به دلیل علاقه‌ای که به ماندلا داشتند، پرداخت نشده و همچنین جایزه نقدی برای برگزیدگان در نظر گرفته نشده است.

البته به 3 برگزیده تندیس خانه هنرمندان ایران و گواهینامه شرکت در این نمایشگاه اهدا می‌شود.

گفتنی است؛ نمایشگاه بین المللی پوستر نلسون ماندلا پرنده آزادی 14 آذر در خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود.

انتهای پیام/ رس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار