کواکبیان در دانشگاه تربیت مدرس:

دانشجو باید روحیه ضد استکباری داشته باشد/ دانشگاه باید محلی برای بروز نشاط سیاسی باشد

دبیر کل حزب مردم‌سالاری گفت: دانشجو باید با تقویت روحیه ضد استکباری در خود دانشگاه را به محیطی برای بروز نشاط سیاسی تبدیل کند.

به گزارش خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران، عصر امروز دوشنبه 10 آذر مناظره‌ای با موضوع «جنبش دانشجویی و مدیریت مطلوب» با رویکرد تفاوت در دولت‌های گذشته در دانشگاه تربیت مدرس به همت بسیج دانشجویی برگزار شد. 

در این مناظره «مصطفی کواکبیان» دبیر کل حزب مردم‌سالاری و نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که تعریف جنبش‌های دانشجویی چیست و با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری چه مؤلفه‌ها و ویژگی‌هایی دارد و رسالت دانشجو در دانشگاه چیست اظهار داشت: در واقع سوال شما دو وجه داشت یکی مربوط به جنبش و دیگری مربوط به خصوصیات دانشجو بود.  
 
وی ادامه داد: بنده اعتقاد دارم ما سه وظیفه اصلی برای دانشجویان قائل شدیم که در وظیفه سوم بحث جنبش دانشجویی را می‌توانیم پیگیری کنیم، دانشجو باید کسب علم کند و بینش و دانش خود را بالا ببرد و برای رسیدن به اهداف خود اگر بخواهد مسئله شغل و مدرک تحصیلی را درنظر بگیرد در واقع این موضوعات فرعی می‌باشند.

دبیر کل حزب مردم‌سالاری تصریح کرد: کشورمان باید تا سال 1404 یعنی یازده سال دیگر براساس سند چشم‌انداز ایران در منطقه اول و جزو ده کشور برتر دنیا شود اما چگونه این باید حاصل  شود این دستاورد جز با افزایش سطح دانش امکانپذیر نیست احساس می‌کنم باتوجه به پیشرفت‌های کشورها در منطقه در رابطه با سطوح فناوری ما باید خیلی بیشتر از وضعیت فعلی تلاش کنیم تا به سند چشم‌انداز برسیم.
 
کواکبیان افزود: بنده نمی‌توانم ناامید باشم اما خیلی هم خوشبین نیستم که این موضوع انجام پذیرد اما دانشجویان باید موضوع کسب دانش جز اولویت اصلی‌شان باشد.
 
نماینده سابق مجلس شورای اسلامی ادامه داد: موضوع دوم این است که دانشجو باید الگوی جامعه باشد لذا یک مربی در سطح عمومی جامعه در تربیت صحیح باید خودش را آماده کند یعنی تذهیب نفس و اخلاق در کنار تحصیل وظیفه‌ای است که به دوش دانشجو می‌باشد تا پرورش دقیق در وجودش پیدا شود.  
 
وی اظهار داشت: اما وظیفه سوم این است که دانشجو نباید در مسائل سیاسی و اجتماعی بی‌تفاوت باشد و باید در دانشگاه رصد کند و به امور جامعه آگاه باشد این را نیز قبول داریم که دانشگاه نباید باشگاه احزاب باشد چرا که بحث احزاب یک مساله است و بحث خمودگی و عدم فعالیت سیاسی دانشجو بحث دیگری است متأسفانه در بعضی از محیط‌های علمی بنابر این است که فقط دانشجو درس بخواهند که این یک ضعف بزرگ است.  
 
این فعالی سیاسی تصریح کرد: امام(ره) فرمودند: خدا لعنت کند دست‌هایی را که نمی‌گذارد دانشجوی ما سیاسی شود. این موضوع بر این اساس است که نداشتن شم سیاسی دانشجو موجب می‌شود که او با بینیش صحیح جلو نرود.  
 
کواکبیان تاکید کرد: اما در مقوله سوم جنبش دانشجویی معنا پیدا می‌کند همانطور که می‌دانید در آستانه 16 آذر هستیم با بحثی که در مورد معاون رئیس جمهور آمریکا و نیکسون این روز شکل گرفت که ما سه دانشجو را داشتیم که به خاک و خون کشیده شدند بنابراین آرمان دانشجو باید حفظ شود.  
 
وی افزود: برای داشتن آرمان دانشجویی باید دانشجو روحیه ضد استکباری وضد استبدادی داشته باشد در درجه دوم مطالبات مردم حتما باید برای جنبش دانشجویی اولویت اول باشد خوب نیست که مردم از دانشجویان جلوتر حرکت کنند چون دانشجویان پیشقراول مردم حساب می‌شوند.  
 
دبیر کل حزب مردم‌سالاری اظهار داشت: در درجه سوم بنده معتقدم که بحث آرمان‌خواهی در دانشجویان باید تقویت شود که یکی از آنها آزادی‌خواهی است که باید در وجود دانشجویان تبلور پیدا کند درست نیست که دانشجو بخواهد بحث‌های مختلفی داشته باشد اما ما از وی بخواهیم آنطوری بحث کند که ما می‌خواهیم، بحث جنبش نرم افزاری و کرسی‌های آزاداندیشی در راستای این است که اگر بخواهیم علم رشد پیدا کند باید این موضوع در چارچوب طی شود و در درجه چهارم مسئله عدالت باید رعایت شود دانشجویان باید فریادگر چیستی عدالت‌خواهی باشند و در درجه پنجم استقلال‌طلبی در روی ضد استکبارستیزی هم می‌گنجد دانشجویان باید ضمن اینکه تحصیلات تکمیلی دارند باید از وابستگی به علم و فرهنگ دیگران پرهیز کنند.  
 
این نماینده سابق مجلس تاکید کرد:‌ جنبش دانشجویی باید در جهت جمهوریت نظام که همان مطالبات مردم است حرکت کند و در جهت عدالت‌خواهی، آزادی‌طلبی و استقلال‌طلبی حرکت کنند تا ویژگی لازم را کسب کنند چرا که دانشجو نمی‌تواند جدای از آرمان اسلام باشد.  
 
کواکبیان در پاسخ به این سوال که فضای آزاداندیشی را چطور ارزیابی می‌کنید و چگونه به کرسی‌های آزاداندیشی برسیم و این آزادی پس از بیان را در دانشگاه کنونی داریم یا خیر پاسخ داد: بنده اعتقاد دارم که متأسفانه مقداری از فضای مطلوب آزاداندیشی فاصله داریم یک بحث مربوط به مدیریت دانشگاه است مدیران دانشگاه برای حفظ موقعیت سیاسی خود می‌خواهند دانشجوها بی‌سروصدا باشند.
 
وی تصریح کرد: منظورم دانشگاه تربیت مدرس نیست عقیده آنها این است که دانشجو باید درس بخواند و چرا باید کرسی‌های آزاداندیشی شکل گیرد البته این موضوع در یک سال اخیر بهتر شده است و مشکل دانشجویان این است که کرسی‌های آزاداندیشی دست قدرت مدیران است و دانشجویان محافظه‌کار شدند.  
 
کواکبیان افزود: نکته دیگر مربوط به فضای عمومی است که در دانشگاه‌ها توسط برخی نهادهای قدرت تحمیل می‌شود و گفته می‌شود که باید در این چارچوب عمل کنند در این رابطه امر به معروف و نهی از منکر که در اصل هشتم قانون اساسی مطرح شده یک وظیفه همگانی است و اجزای حکومت نسبت به مردم و آحاد مردم نسبت به حکومت و همچنین آحاد مردم نسبت به همدیگر باید امر به معروف و نهی از منکر کنیم؛  در رابطه با حکومت به مردم نصیحت‌های خوبی می‌شود اما در رابطه با مردم نسبت به حکومت یکسری مشکل داریم چرا که کسی مشارکت نمی‌کند و بنده نمی‌دانم در مجلس چقدر به این موضوع می‌پردازند.  
 
وی افزود: امر به معروف و نهی از منکر یعنی ضعیف‌ترین فرد بتواند در صورت اشتباه فرد قدرتمند جلوی او بایستد یک فرد جامعه باید بتواند به حاکمان امر کند و همچنین نهی کند به آنها که نباید این کار را انجام می‌دادند، چقدر این فضا در دانشگاه‌های ما وجود دارد البته بحث حفظ حرمت در جای خود باقی است اما در بحث چارچوب قواعد عمومی بنده معتقدم فضای سنگینی است.  
 
دبیر کل حزب مردم‌سالاری اظهار داشت: اما عامل سوم این است که در جامعه نشاط سیاسی و فعالیت سیاسی گرم‌تر باشد مانند زمان انتخابات در دانشگاه که به تبع آن برعکس است و فعالیت بیرون دانشگاه باعث فعالیت دانشجو می‌شود این موضوع به حکومت و مدیریت برنمی‌گردد و دانشجو خود باید حرکت کند در مجموع این سه عامل را برای رسیدن به  فضای مطلوب آزاداندیشی موثر می‌دانند در صورتی که حکومت و دولت فضا را تسهیل کنند و جنبه‌های تحلیلی در کار نباشد همچنین مدیریت‌ها بیرون بیایند و خود دانشجوها نیز فعالیت کنند این فضای موثر بوجود می‌آید.  
 
کواکبیان در پاسخ به این سوال که تفاوت سه نگرش مختلف به دانشجو در دوره اصلاحات تا دولت تدبیر و امید چه تفاوتی وجود دارد پاسخ داد: در این سه دوره متفاوت باید به ویژگی‌های هر کدام از دولت‌ها به طور جداگانه بپردازیم بنده معتقدم برخی‌ها در دوران اصلاحات تصور می‌کردند که شاید بشود از منظر دانشگاه کار خود را پیش ببرند اما خود دولت با شناختی که بنده از خاتمی داشتم نمی‌خواست این گونه پیش برود و دانشجو آلت دست احزاب باشد برخی از دوستان این فضا را برنتافتند و منجر به این شد که بعضی از مباحث نمونه آن کوی دانشگاه در سال 77 بود بوجود آید اما بعدا فضا نسبت به قبل متفاوت شد که مقام معظم رهبری در آن زمان فرمودند: حمله به کوی دانشگاه مثل خنجری بود که به پهلوی من وارد شد در آن زمان نیز رهبر معظم انقلاب از آن اقدام ناراحت بودند.

وی اظهار داشت: در دوره دولت‌های نهم و دهم اعتقاد بر این بود که مقدار زیادی در وزارت علوم سخت‌گیری‌های جدی نسبت به تشکل‌های اصلاح‌طلب صورت گرفت که درست نبود بنده اگر مدعی شوم که در تمام دانشگاه‌های کشور تدریس داشته‌ام گزافه نگفته‌ام  لذا این کار درستی نیست که ما هر روز نسبت به تشکل‌ها سخت‌گیرتر شویم و درحال حاضر نیز روحیه این کارها برای تعداد کمی که بخواهند تشکل داشته باشند وجود ندارد.
 
کواکبیان افزود: شاید مسئولان دولتی می‌خواستند نقض و گفتگو در دانشگاه باشد اما حاصلش این بود که فقط یک جریان وجود داشته باشد در وضعیت فعلی نیز ما 8 ماه وزیر داشتیم که مجلس به وی رأی اعتماد نداد بنده معتقدم فرجی دانا در آن فضا عاقلانه عمل کرد و به تشکل‌های قبلی احترام گذاشت، البته وزارت علوم فعلی نیز برخوردش با دفتر تحکیم وحدت خوب بود بنده معتقدم بخشی برمی‌گردد به وزارت علوم و برخی به تشکل‌های بیرون دانشگاه همچنین به کلیت حاکمیت برمی‌گردد.  
 
نماینده سابق مجلس شورای اسلامی ادامه داد:‌ امیدوارم در دولت فعلی متفاوت‌تر باشیم و بحث اعتدال و آزاداندیشی شکل گیرد به نظر بنده استیضاح فرجی دانا یک ظلم بود همچنین در رابطه با مذاکرات هسته‌ای اشخاصی که برخوردهایی در مجلس با مذاکرات هسته‌ای می‌کنند این موضوع را کمی مقایسه کنند با قبل که آنها چگونه عمل می‌کردند همچنین در رابطه با دانشگاه، تشکل‌ها و دعوت از سخنرانان مشکلات زیادی وجود دارد. 

کواکبیان تصریح کرد: ای کاش این مباحث استیضاح پیش نمی‌آمد و ایرادی در کار فرجی دانا پیش نمی‌آمد بنده خیلی خوشحال نشدم که بین 30 هزار نفر هیات علمی یک نفر را نداشته باشیم اما در راس وزارت علوم یک پزشک باشد، امیدوارم با آمدن وزیر علوم جدید و همسو با گفتمان عدالت، شاهد نشاط سیاسی در دانشگاه‌ها باشیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا شما دغدغه مجلس را سختگیری حساب می‌کنید گفت: من از روز اول به این نحوه تلقی که از فتنه دارید نقد داشته‌ام، معتقدم کسانی که مطرح شدند و رئیس جمهور آنها را معرفی کرد که خودش را اصلاح طلب نمی‌داند چه رسد به فتنه یک مقداری بهانه جویی بود البته برخورد دولت نیز می‌توانست موثر باشد و روحانی در جلسه فرجی دانا مثبت باشد اگر این گونه بود قضیه به نحو دیگری رقم می‌خورد.

کواکبیان در پایان خاطرنشان کرد: در مباحث هسته‌ا‌ی آنها تعلیق را مطرح کردند اما ما بحث لغو تحریم‌ها را مد نظر داشتیم.

انتهای پیام/
برچسب ها: مدیریت ، مطلوب ، وظیفه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار