هاشمی: در پوکت افزایش 15 برابری مدال داشتیم/برای وینگادا یک ریال هم هزینه نکردیم

رییس کمیته ملی المپیک ظهر امروز دوشنبه دهم آذرماه در نشستی با رسانه ها در خصوص بازیهای ساحلی آسیا پاسخگوی سوالات خبرنگاران شد.

به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران؛ کیومرث هاشمی رییس کمیته ملی المپیک، شاهرخ شهنازی دبیرکل این کمیته و اصغر رحیمی رییس ستاد بازیهای آسیایی و المپیکی در نشستی رسانه ای حاضر شدند. در این جلسه هاشمی با بیان اینکه با توجه به شرایط جغرافیایی تایلند و سرمایه گذاری عظیم، این کشور در بین سه تیم برتر بازیهای آسیایی ساحل قرار گرفت، عنوان کرد: چین و ویتانام نیز به عنوان میزبانان دوره های بعدی تلاش دارند بهترین شرایط را دارند. ما با حداقل امکانات به پوکت اعزام شدیم و بهترین نتیجه را گرفتیم.

وی ادامه داد: بعد از موفقیت در المپیک نوجوانان و بازیهای آسیایی اینچئون با وجود مشکلات در مجموعه ورزش سال پرکاری را نیز پشت سر می گذاریم. برای بازیهای ساحلی در نظر داشتیم نسبت به قبل حضور پررنگی داشته باشیم چون نگاه کمیته بین المللی المپیک به آن متفاوت است و اهمیت این بازیها را بیشتر از بازیهای آسیایی می داند. به همین دلیل در برنامه های توماس باخ است تا به بازیهای ساحلی تنوع بیشتری داده و در برنامه المپیک 2020 هم تلوزیون المپیک هم را در دستور کار قرار داده است.

وی گفت: در دوره های قبلی بازیهای ساحلی آسیا حداقل اعزام بود. ما در دوره اول حضورمان در فوتبال ساحلی تنها حضور داشتیم و بدون مدال بودیم. در سال 2010 در جهار رشته فوتبال، کبدی، والیبال و اسکیت دو مدال برنز در کبدی و فوتبال گرفتیم و در سال 2012 نیز در همین جههار رشته شرکت کردیم و دو مدال طلا در رشته های کبدی و فوتبال کسب کردیم و در مکان هفتم آسیا قرار گرفتیم. اما برای این دوره از بازیهای ساحلی هیات اجرایی تصمیم گرفت در 18 رشته اعزام شود که نتیجه هم جهارمی آسیا بود.

هاشمی با بیان اینکه کاروان ساحلی در پوکت 31 مدال بدست آورد، تصریح کرد: ما در تایلند با 9 مدال طلا، 14 نقره و 8 برنز و در مجموع با 31 مدال افزایش 15 برابری مدال نسبت به دوره قبل داشتیم که این موضوع نشان می دهد ورزش ایران ظرفیت خوبی در رشته های ساحلی دارد. در رشته هایی که در بازیهای آسیایی توفیقی نداشتند در پوکت نتیجه گرفتند.

** برای وینگادا یک ریال هم هزینه نکردیم

رییس کمیته ملی المپیک با بیان اینکه بحث بازیهای ساحلی با بازیهای آسیایی متفاوت است، گفت: براساس شرایط درباره مسابقات تصمیم گیری می شود. ایران را نباید با کشورهای دیگر مقایسه کرد. ما در بازیهای ساحلی با بیشتر ین حضور و بیشترین اعزام مکان چهارم را می گیریم اما در بازیهای المپیک رده 50 یا 60 رابدست می آوریم. باید واقعیت ها را بپذیریم. از نگاه مردیم فقط پیروزی مهم است. می توانستیم در بازیهای آسیایی هزار ورزشکار را ازعام کنیم اما اگر نتیجه نمی گرفتیم نمی توانستیم انتظارات را برآورده کنیم و نمی توانستیم این بازتاب را ببنیم.

وی افزود: شما به توقع مدال اوری در وزنه برداری نگاه کنید. بهداد سلیمی از نگاه ما در رقابت های جهانی مدال ارزشمند نقره رسید اما حالا خود بهداد هم ناراحت است.

هاشمی درخصوص نگاه کمیته ملی المپیک به تیم های امید گفت: نگاه ما به فوتبال هم مثل رشته های دیگر است. براساس قانون برای فدراسیون ها تصمیم نمی گیریم و تنها مشاوره می دهیم. مثلا برای تیم ملی امید برای بازیهای آسیایی با نشستی که با کفاشیان و آیت الهی داشتیم آنها نگاهشان روی سرمربیگری وینگادا بود و از ما هم نظر خواستند که ما با توجه به زمان کم گفتیم بهتر است از مربی داخلی در این بخش و در این زمان استفاده شود.

وی افزود: ما به فدراسیون فوتبال همان زمان زنگ خطر را اعلام کردیم و گزینه ها را هم راهنمایی کردیم اگر پافشاری می کردیم باید جواب فدراسیون را می دادیم.

هاشمی تصریح کرد: کمیته ملی المپیک برای مربی اعتبار نمی دهد و برای وینگادا هم یک ریال هم هزینه نکردیم. ما برای بودجه دست بکار می شویم و برای بازیهای المپیک هم کارمان را شروع کرده ایم. از فدراسیون های مدال آور برنامه گرفته ایم و نشست های تخصصی خود را برگزار کرده ایم.

**وضعیت فدراسیون های بلاتکلیف مشخص شود
هاشمی درخصوص اینکه بعد از حضور در راس کمیته ملی المپیک استارت برنامه های المپیک زده شده است، گفت: برنامه های آماده سازی ورزشکاران در ادامه برنامه های بازیهای آسیایی بوده است و ورزشکاران ما برای المپیک ریو همان هایی هستند که تقریبا در اینچئون حضور داشتند.در فاز اول برنامه را گرفته و به فکر افزایش سهمیه بازیهای المپیک نسبت به دوره قبل هستیم و در فاز دوم این برنامه ها باید در المپیک نتیجه بگیرد. در 10 روز آینده نشست های تخصصی آغاز می شود. دغدغه و نگرانی مشکل بودجه و موضوع تحریم است که انکاز ناپذیر بوده است.

وی یاد آور شد: بحث گرفتن اسپانسر کار ما نیست و یک کار بزرگ و سختی است. حامی مالی می توانیم در داخل کشور و بیشتر در تک رشته ها داشته باشیم اما این حامی برای کمیته ملی المپیک به معنای واقعی نمی تواند وجود داشته باشد.

هاشمی با درخواست از وزارت ورزش و جوانان برای مشخص شدن تکلیف برخی فدراسیون هایی که انتخاباتشان هنوز برگزار نشده است، تصریح کرد: ضعف بزرگ در بحث مدال اوری رشته های پرمدال باید برطرف شود و این نگرانی برای این وجود دارد که اگز در رشتهایی مثل کشتی در آینده که برای ما مدال اوران هستند دچار مشکل شویم باید در رشته های پرمدال سرمایه گذاری لازم را داشته باشیم. از کل مدال های پرمدال بازیهای المپیکی که 627 مدال و 60 درصد کل مدال بازیها است تنها یک درصد و 17 مدال نصیب ایران شده است. این موضوع جنبه مدیریتی دارد.

وی درباره اینکه گفته می شود دوومیدانی عملکرد ناموفقی در بازیهای آسیایی داشته افزود: نباید به آن نگاه احساسی داشت. ما اولین مدال بانوان را در این رشته و در بازیهای آسیایی داشتیم اما نباید بگوییم توسط یک خارجی بدست آمده است. این مدال برای ما ارزشمند است چچون زیر پرجم ایران بدست آمده است.



انتهای پیام/

برچسب ها: المپیک ، ساحلی ، هاشمی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار