تا کنون بشر با الهام از طبیعت، به پیشرفت‌های چشمگیری دست‌یافته و با موارد زیادی از این دست آشنا شده که عنکبوت یکی دیگر از همین موارد است.

به گزارشخبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، تاکنون بشر با الهام از طبیعت، به پیشرفت‌های چشم‌گیری دست یافته است و تاکنون با موارد زیادی از این دست آشنا شده‌ایم که در این مطلب باز هم به یکی دیگر از پدیده‌های بی عیب و نقص طبیعت پرداخته‌ایم.

خداوند در قرآن به موجودات و همه اشیایی که در اطراف ما است اشاره کرده و فرموده: آنها می‌توانند منبع الهام شما در همه امور از جمله خانه سازی باشند که عنکبوت یکی دیگر از این موجودات است.

دانشمندان دانشگاه Iowa State رشته‌های آلی را مورد آزمایش قرار داده‌اند و به این موضوع پی برده‌اند که تار عنکبوت، یک عایق طبیعی فوق‌العاده در برابر گرما است.

این ماده در برابر گرما‌، نسبت به هر ماده‌ی آلی دیگر، ۸۰۰ برابر مقاوم‌تر است.

تارهای عنکبوت بسیار منعطف و قابل کشش هستند که این قابلیت و همچنین رسانایی گرمایی این تارها، می‌تواند یک ایده‌ی نو در تکنولوژی تولید مواد عایق به دست بشر باشد.

وقتی محققان تار عنکبوت را می‌کشیدند، مشخصات رسانایی آن متناسب با طولش بهتر می‌شد در حالیکه اکثر مواد، ویژگی رسانایی‌شان با کشیده شدن بدتر می‌شود. پروتئین‌ها و نانوکریستال‌ها منجر به تقویت ساختار ملکولی تار عنکبوت می‌شوند.

در حالیکه باید آزمایش‌های بیشتری در این زمینه انجام شود، دانشمندان در نظر دارند در آینده با الهام از تار عنکبوت، بر روی لباس‌هایی برای آب و هوای گرم، بانداژهای خنک و مواد منعطف در الکترونیک کار کنند.

این تارها می‌تواند الگویی برای بافت میله‌های یک سقف به یکدیگر باشد که در معماری ازآن استفاده شده که به یک مثال می‌توان اشاره کرد که سقف‌های تاشو و بازشوی سرستون‌های مسجد النبی از این مثال الگو گرفته است. /گزارش از آذر رجبی

این گزارش ادامه دارد. . .  

برچسب ها: عنکبوت ، خاصیت ، تار ، خانه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار