عضو پارلمان افغانستان با اشاره به شرکت رئیس جمهور افغانستان در اجلاس سارک، اظهار داشت: دیدار سران کشورها در حاشیه این اجلاس می‎تواند زمینه‎ساز همگرایی منطقه‎ای باشد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران "سیدعلی کاظمی" عضو پارلمان افغانستان ، برگزاری اجلاس سارک را گام مؤثری در راستای ایجاد همگرایی منطقه‎ای دانست و افزود: دیدار سران کشورها در حاشیه این اجلاس می‎تواند زمینه‎ساز همگرایی منطقه‎ای باشد.
 
کاظمی افزود: افغانستان، پاکستان و سایر کشورهای عضو سازمان همکاری‎های جنوب آسیا از وجود تروریسم و فقر اقتصادی رنج برده و در روابط با یکدیگر مشکلات اساسی دارند.
 
وی تأکید کرد: هم‎اکنون علاوه بر ناامنی‎ها در افغانستان و پاکستان چالش‎های بزرگ دیگر همانند فقر اقتصادی نیز وجود دارد و در صورتی که دولتمردان کشورهای منطقه به تفاهم برسند این چالش‎ها از بین خواهد رفت.
 
کاظمی با اشاره به اینکه منافع مشترک ملل منطقه ایجاب می‌کند با هم همکاری داشته باشند، گفت: دولتمردان کشورهای منطقه باید در دیدارهای خود که در حاشیه اجلاس سارک انجام می‎دهند به صورت جدی در زمینه همگرایی منطقه‎ای گفتمان داشته باشند.
 
این عضو پارلمان افغانستان تصریح کرد: کشورهای منطقه نباید در پی ایجاد تفرقه در میان اقوام یک کشور دیگر باشند، بلکه آنها باید به حمایت از دولت‎ها بپردازند تا دولت‎های با ثباتی در منطقه ایجاد شود.
 
وی وجود دولت‎های باثبات را زمینه‎ استحکام روابط و همگرایی منطقه‎ای دانست و تصریح کرد: کشورهای باثبات منطقه می‎توانند تمام مشکلات، ناامنی‎ها و همچنین ضعف اقتصادی ملل منطقه را حل کنند و رفاه و آرامش را به بدنه قلمرو سرزمین این ملل بازگردانند.
 
***افغانستان و ضرورت تدوین سیاست خارجی
 
سیدعلی کاظمی با اشاره به اینکه "محمد اشرف‎غنی" رئیس جمهور افغانستان در حالی به «کاتماندو» پایتخت نپال سفر کرده که گفتمان جنگ نیابتی هند و پاکستان پس از خروج نظامیان خارجی از افغانستان از هر زمانی بیشتر است، گفت: افغانستان نیازمند تدوین سیاست خارجی منظم برای پیشبرد روابط با کشورهای منطقه است.
 
وی با تأکید بر اینکه متأسفانه دولت افغانستان تاکنون سیاست خارجی خود را مشخص نکرده و مبرهن نیست که در قبال کدام کشورها چه سیاستی دارد، تصریح کرد: دولت‎مردان افغان باید هرچه سریع‌تر سیاست خود را در قبال پاکستان و هند مشخص کنند.
 
این عضو پارلمان افغانستان درخصوص بهترین سیاست دولت کابل در قبال کشورهای منطقه به‎ویژه دولت‎های دهلی‎نو و اسلام‎آباد، گفت: مقام‎های افغان باید اعتدال و برابری میان این 2 کشور را در نظر گیرند تا زمینه‎های احساسی شدن یکی از این 2 کشور در قبال افغانستان از بین برود.
 
وی سیاست اعتدال‎گرایانه برای افغانستان در برابر تمام کشورهای منطقه را امری مهم پنداشت و تصریح کرد: دولتمردان افغان باید از نبوغ سیاسی خود استفاده کرده و نگذارند افغانستان به میدان جنگ سرد و نیابتی کشورهای منطقه و یا کشورهای دنیا تبدیل شود.
 
کاظمی در بخش پایانی سخنان خود روابط حسنه با کشورهای منطقه را امری حیاتی برای کابل دانست و آن را رمز پیشرفت افغان‎ها و همچنین راهی برای تأمین امنیت و بهبود وضعیت اقتصادی ملت این کشور عنوان کرد.
 
هجدهمین اجلاس سارک روز چهارشنبه هفته گذشته به مدت 2 روز در «کاتماندو» پایتخت نپال برگزار شد و سران کشورهای عضو آن یعنی افغانستان، هند، پاکستان، نپال، مالدیو، بنگلادش، سریلانکا و بوتان در این اجلاس شرکت کردند.
 
/انتهای پیام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار