دبیر کانون مطالعات دانشگاه شاهد گفت: تمدید مذاکرات به هیچ عنوان گزینه مطلوب جمهوری اسلامی نبود، اما این تمدید به نوعی یک امتیاز محسوب می‌شود، چراکه جامعه جهانی و افکار عمومی بار دیگر متوجه شد که غرب است اراده سیاسی برای توافق و عادی سازی پرونده هسته‌ای را ندارد.

"امید چوپانکاره" در گفتگو با خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران، اظهارداشت: آخرین دور مذاکرات وین در حالی پایان یافت که در یکسال گذشته جمهوری اسلامی در کنار تلاش‌های دیپلماتیک که به معنای واقعی باید نبرد دیپلماتیک جمهوری اسلامی با غرب نامید، حسن نیت خود را برای جهان به نمایش گذاشت و انتظار از طرف مقابل این بود که آن‌ها هم به وعده‌ها و تعهدات خود عمل کنند.

وی تصریح کرد: همان طور که مقام معظم رهبری از ابتدای مذاکرات بار‌ها در مورد بی‌اعتمادی به غرب اشاره کردند ۱+۵ به تعهدات خود پایبند نبودند و توافق نهایی حاصل نشد.

دبیر کانون مطالعات دانشگاه شاهد با بیان اینکه نقش رژیم منحوس صهیونیستی و کشور‌های عربی منطقه نیز در عدم حصول توافق کاملا مشهود است، اظهار داشت: "سعود الفیصل" وزیر امور خارجه عربستان سعودی در فرودگاه وین ملاقاتی با جان کری وزیر خارجه امریکا داشت و همچنین "فابیوس" (وزیر خارجه فرانسه) که می‌توان وی را سرباز اسراییل در مذاکرات نامید نقش موثری در به تاخیر انداختن و تمدید مذاکرات داشتند.

وی افزود: تمدید مذاکرات به هیچ عنوان گزینه مطلوب جمهوری اسلامی نبود، اما این تمدید به نوعی یک امتیاز محسوب می‌شود، چراکه جامعه جهانی و افکار عمومی بار دیگر متوجه این موضوع شد که این غرب است که اراده سیاسی برای توافق و عادی سازی پرونده هسته‌ای را ندارد.

 چوپانکاره با بیان اینکه مذاکرات نشان داد که فرزندان ملت در تیم مذاکرات به هیچ وجه منافع ملی و حقوق به حق ملت ایران را فدای منافع حزبی و سیاسی نمی‌کنند، عنوان کرد: تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان در برابر خواسته‌های بی‌دلیل غرب مقتدرانه ایستاده و این موضوع نقطه امیدواری و دلگرمی برای ملت است.

وی بیان داشت: مذاکره‌کنندگان کشورمان حتی در برابر تمدید ۷ ماهه، غرب را مجبور به آزاد سازی ماهانه ۷۰۰ میلیون دلار از درآمد نفتی کردند. البته دستگاه دیپلماسی باید هر چه سریع‌تر مذاکرات را به نتیجه رسانده چراکه  بازی تعلیق و تمدید مذاکرات یکبار در سال ۸۲ تا ۸۴ تجربه شده و منافع ملی کشور تامین نشد.

دبیر کانون مطالعات دانشگاه شاهد در پایان با بیان اینکه دستگاه دیپلماسی باید شفاف سازی مذاکرات یکسال اخیر برای ملت را در دستور کار خود قرار دهد، خاطر نشان کرد: مذاکره کنندگان همچون گذشته از همراهی و همدلی بدنه مردمی و اجتماعی بهرمند باشد و تیم مذاکرات‌‌ همان طور که از ابتدای کار با رعایت همه خطوط قرمز ملت و رهبری گام برداشته‌اند باید هر چه سریع‌تر مذاکرات را به سرانجام برسانند و توافق نهایی حاصل شود.


انتهای پیام/
برچسب ها: امید ، چوپانکاره ، مذاکرات ، ژنو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار