یک کارشناس سیاست خارجی گفت: هر جریانی که به تفرقه میان مسلمانان کمک کند و باعث شود که آن‌ها از اهداف و اولویت‌های اصلی خود دور شوند، می‌تواند در خدمت اسرائیل باشد چرا که حساسیت‌ها را نسبت به این رژیم کمتر می‌کند.

"جعفر حق پناه" در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران در رابطه با قرار گرفتن جریان‌های تکفیری در خدمت اهداف استکبار و رژیم صهیونیستی اظهار داشت: به طور کلی هر جریانی که به تفرقه میان مسلمانان کمک کرده و باعث شود که آن‌ها از اهداف و اولویت‌های اصلی خود دور شوند، می‌تواند در خدمت اهداف اسرائیل باشد چرا که حساسیت‌ها را نسبت به این رژیم کمتر می‌کند.

وی تصریح کرد: در بحران جریان‌های تکفیری متاسفانه همه کشورهای مسلمان قدرتشان تحلیل رفته و به نفع اسرائیل تضعیف می‌شوند، فرقی نمی‌کند این کشور عربستان، ترکیه، سوریه و یا هر کشور مسلمان دیگری باشد این‌ها کشورهایی هستند که درگیر می‌شوند و منابعشان نابود می‌شود و در نتیجه همین امر قدرتشان کاهش پیدا کرده و در نهایت اولویت‌های مسلمانان به عوامل داخلی خود محدود می‌شود.  
 
این کارشناس سیاست‌خارجی در ادامه بیان کرد: مورد بسیار مهم‌تر دیگر این است که جریان‌های تکفیری به نوعی به اسلام هراسی کمک کرده و چهره‌ای زشت و خشن از اسلام در دنیا ترسیم می‌کنند، که این نیز یک امر منفی است و طبیعتا این طور پدیده‌های اجتماعی تنها توسط یک عامل یا کنشگر خارجی ساخته نمی‌شوند.

 حق‌پناه تاکید کرد: نمی‌توان اینگونه فکر کرد که این کنشگر آنقدر قدرت داشته، که توانسته ظرف مدت کوتاهی و به تنهایی چنین جریانی را ایجاد کند، بلکه بسیاری فرآیندهای تاریخی و مولفه‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و پدیدار‌شناسی موجب ایجاد چنین وضعیتی شده اند.   
 
وی‌ افزود: یکی از مهم‌ترین دلایل حضور جریان‌های تکفیری به دوران معاصر بر می‌گردد، احساس فقر، بی‌عدالتی و فقدان عدالت اجتماعی در  جوامع غرب آسیا موجب شده که بسیاری از نسل جدید از اینکه بتوانند مدینه فاضله‌ای را بنابر الگوهای موجود بسازند ناامید شده‌اند و شکست انقلاب‌های عربی و قیام‌هایی که طی سالهای ۲۰۱۰ تاکنون رخ داده است، مزید بر علت شده که بخشی از نسل جدید به سمت چنین گزینه‌هایی سوق دهد.

حق‌پناه در پایان خاطرنشان کرد: رقابت‌های برخی دولت‌ها در منطقه، باعث به وجود آمدن فضایی شده که برخی جریان‌های تکفیری به صورت گسترده و قوی در منطقه عرض اندام کنند، همچنین فضای رسانه‌ای به وجود آمده در دنیا و پدیده جهانی شدن باعث شده که این جریان‌ها بتوانند به راحتی به یکدیگر کمک کرده و سرمایه گذاری زیادی برای آنها لازم نباشد چرا که آنها می‌توانند در فضای مجازی ارتباط برقرار کرده، شبکه سازی کرده و نهایتا به یک قدرت جدی مانند آنچه که اکنون است، تبدیل شوند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار