اگرچه پوشش اصلی رسانه های غربی در قبال این مذاکرات بر خواسته ها و سیاست های ایالات متحده متمرکز شده است اما باید دانست که این مسائل در مورد ایران نیز به همان اندازه دارای اهمیت بوده و به راحتی می تواند بر موفقیت یا عدم موفقیت گفتگوها تاثیر بگذارد .

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از نشریه فارن پالسی؛ این پایگاه خبری در مقاله ای نوشت : در هفته ای که گذشت مذاکرات یک ساله میان ایران و قدرت های جهانی بر سر برنامه هسته ای تهران در حالی به پایان رسید که این گفتگوها تا هفت ماه آینده نیز تمدید شد . هنگامی که فرصت تحقق توافق هسته ای در 20 ژوئیه 2014 از بین رفت و تنها به یک توافق نامه موقت منجر شد بسیاری از کارشناسان و شاهدان خوش بین بودند که مهلت تعیین شده بعدی از سوی هیات های شرکت کننده در گفتگوها غنیمت شمرده می شود و نتیجه نهایی در 24 نوامبر محقق خواهد شد . 

این مذاکرات از دیدگاه مقامات غربی بهترین فرصت به شمار می آید تا بدون آنکه جنگی روی دهد یا تنش ها و درگیری ها در منطقه پرآشوب غرب آسیا تشدید شود ، نگرانی های آنها درباره روند برنامه هسته ای ایران حل و فصل شود . متاسفانه اکنون به نظر می رسد تلاش هایی که از تاریخ توافق موقت تا 24 نوامبر انجام گرفته نتوانسته باز هم شرایط را به گونه ای فراهم نماید که توافق جامع و نهایی بدست آید . 

تهران مایل است تا حد ممکن محدودیت های کمتری را در فعالیتهای هسته ای(صلح آمیز) خود اعمال کند در حالی که آمریکا و هم پیمانان غربی آن برخلاف این مسئله حرکت کرده و نهایت سعی خود را انجام می دهند تا فعالیت های اتمی تهران در نیروگاه ها تا حد ممکن محدود شود . از سوی دیگر واشنگتن تمایلی به رفع کلی یا یکباره تحریم های ضدایرانی ندارد و در مقابل تهران خواستار این است که تحریم ها بصورت یکباره و بدون تعلیق موقتی لغو شود . 

در ادامه این مقاله آمده است : برخی از کارشناسان معتقدند چنین رویکردی در نهایت مذاکرات را به بن بست خواهد کشاند . اگرچه پوشش اصلی رسانه های غربی در قبال این مذاکرات بر خواسته ها  و سیاست های ایالات متحده متمرکز شده است اما باید دانست که این مسائل در مورد ایران نیز به همان اندازه دارای اهمیت بوده و به راحتی می تواند بر موفقیت یا عدم موفقیت گفتگوها تاثیر بگذارد . 

در ذیل برخی از مسائل مورد نظر در توضیح اهمیت نقش سیاست های و خواسته های ایران در مذاکرات هسته ای آورده شده است که از جمله آنها می توان به فرهنگ ، سیاست داخلی ، اقتصاد ، جغرافیای سیاسی منطقه و جهان اشاره نمود : 

*** فرهنگ و مذهب
ایران دارای تاریخی طولانی و پرافتخار از تمدن فارسی است که قویا با مذهب تشیع آمیخته بوده و وجوه اشتراک فراوان است . اگرچه در طول تاریخ این کشور فرهنگها و قومیت های متفاوتی در این سرزمین ایجاد شده و زندگی می کنند اما احساس قدرتمندی از ملی پرستی و ملی گرایی در میان تمامی این اقوام ملی و مذهبی وجود دارد . چنانچه نگاهی به تاریخ دیرینه ایران بیاندازیم خواهیم دید که ایرانیان همواره و در طول تاریخ قویا از حق مسلم خود در معرفی بعنوان " قدرت برتر منطقه " حمایت کرده اند . 

بیش از 90 درصد جمعیت ایران را شیعیان تشکیل می دهند . روز عاشورا هر ساله توسط شیعیان با عزاداری برگزار می شود و بر اثر همین رویداد احساسی قوی از ایثار ، فداکاری ، شهادت برای دفاع از دین و وطن برای شیعیان تداعی و تقویت می شود . 

این فاکتورهای فرهنگی و مذهبی در میان ایرانیان این مسئله را بعید می کند که آنها تنها به دلیل تشدید یا تمدید تحریم ها از حق مسلم خود برای دارا بودن از فناوری صلح آمیز هسته ای عقب نشینی کنند . تهران تحت معاهده ان پی تی ( منع گسترش تسلیحات هسته ای ) فعالیت کرده و بی شک تداوم چنین فعالیت صلح آمیزی را حق بدیهی و غیرقابل انکار خود می داند . حتی به اذعان مقامات غربی  بیش از ده سال تحریم های دشوار و سنگین نتوانسته ایران را متقاعد کند که از برنامه هسته ای خود دست بردارد .

*** سیاست
سیاست داخلی کشور نیز تا حدود زیادی تعیین کننده مسیری است که هیات مذاکره کننده تهران باید برای معامله با آمریکا و در مذاکرات هسته ای طی نماید . میدان سیاسی در ایران نیز مانند بسیاری از کشورهای جهان از جمله آمریکا دارای دو حزب است : اصول گرایان و اطلاح طلبان. 

این دو حزب در حالی به فعالیت های سیاسی خود می پردازند که تمامی اختلاف نظرهای خود در زمینه های مختلف را طبق دستورات و بیانات رهبری ایران حل و فصل نموده و در هر موضوع در نهایت نتیجه ای را اعلام میکنند که طبق سفارشات رهبری بوده و نیز در راستای تامین و حفظ منافع همه جانبه کشور می باشد . 

رییس جمهور حسن روحانی یکی از بازیگران باتجربه در میدان سیاست داخلی و خارجی ایران است .وی اگرچه به جبهه اصلاح طلب منتسب است اما تلاش می کند که اقدامات خود را در مقام رییس جمهور فراجناحی کرده و بدور از تعصبات و تعلقات حزبی فعالیت نماید . تمدید مذاکرات هسته ای تا سال 2015 می تواند فرصتی برای وی محسوب شود. 

فارن پالسی مدعی شده است نتیجه انتخابات مجلس ایران در سال 2015 می تواند  تاثیرات قابل ملاحظه ای بر روند مذاکرات هسته ای با غرب داشته باشد.

*** اقتصاد
بدنبال تمدید مذاکرات هسته ای وین تا هفت ماه دیگر ، کنگره آمریکا برای تشدید و تمدید تحریم های سنگین بر علیه ایران هیچ فرصتی را از دست نمی دهد . بدون در نظرگرفتن این مساله که تحریم های آمریکا برضد ایران به منظور بی ثبات نمودن نظام  این کشور و عدم رغبت مقامات برای ادامه مذاکرات هسته ای عمل شده و می شود ، باید اذعان کرد که تاثیراین تحریم ها هم بر دولت و هم بر مردم ایران کاملا برعکس بوده است. این فشار اقتصادی نه تنها ایران را در جامعه جهانی منزوی نکرده بلکه منجر به تقویت روحیه خودباوری، خودکفایی و استقلال آنها شده است.

برندگان ادامه سیاست تحریم های غربی بر ضد ایران کسانی هستند که بااستفاده ازاین تحریم ها می توانند تسلط خود بر میدان های رقابتی تجارت بین الملل حفظ کنند . همچنین شرکت ها و کارخانجاتی که بااستفاده از تحریم های اقتصادی و تجاری علیه ایران موفق شده اند بدون اقدامی خاص یکی از اصلی ترین رقبای خود را از میدان بیرون کنند ، برندگان دیگر تمدید تحریم های کنگره علیه تهران هستند .

بازندگان تحریم نیز موسسات تجاری در کشورهایی هستند که تمرکز اصلی تجاری و اقتصادی خود را بر صاردات و واردات قرار داده و رای تداوم فعالیت های خود به ورود قطعات اروپایی یا صادر نمودن محصولات خود احتیاج دارند . نکته حائز اهمیت این است تحریم ها به عنوان یک سد در مقابل پیشرفت اقتصاد و تجارت ایران مطرح نبوده است چرا که به سفارش رهبری ایران " اقتصاد مقاومتی " بعنوان دستورالعمل مالی کشور تعیین شده و موجب کاهش شدید تاثیرات تحریم شده است . 

*** جغرافیای برتر سیاسی 
با وجود نظارت ایران بر اوضاع دنیا و منطقه، آنها مداخله ای در امور داخلی کشورهای غرب آسیا انجام نمی دهند . در عین حال بسیاری از تحولات منطقه به سود جمهوری اسلامی پیش رفته و میرود . از منظر منطقه ای ، ایران با اکثریت شیعه دارای روابطی حسنه و عالی با لبنان ، عراق ، سوریه و یمن دارد که همین ارتباط موجب تقویت هرچه بیشتر موقعیت مذهبی و نیز جغرافیایی و سیاسی ایران شده است . 

مخالفان منطقه ای ایران مانند رژیم بحرین ، مصر و اسرائیل با توجه به مشکلات داخلی و اعتراضات مردمی خود ناگزیر به ترک میدان رقابت و مخالفت با جمهوری اسلامی هستند . 

در عرصه بین المللی نیز روسیه و چین بعنوان دو ابرقدرت مالی جهان تشخیص داده اند که ایالات متحده بااستفاده از انجام تجارت های جهانی با دلار تصمیم دارد که اقتصاد را در سایر کشورها تضعیف نماید به همین دلیل مسکو و پکن مدتهاست با دلار آمریکا معامله ای انجام نمی دهند . آنها سیستم اقتصادی خود را با توجه به تحریم های ضدایرانی آمریکا تبیین و تعیین کرده اند . 



انتهای پیام /

برچسب ها: ایران ، هسته ای ، تداوم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار