امیردریادار سیاری در سخنان پیش‌ از خطبه:

انتقال پیام صلح و دوستی و مبارزه با ایران‌هراسی از اهداف نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران است

فرمانده‌ نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی گفت: انتقال پیام صلح و دوستی ایران اسلامی، مبارزه با پروژه ایران‌هراسی، مقابله با تلاش دشمنان برای انزوای سیاسی ایران و به نمایش گذاشتن اقتدار دریایی کشور از مهم‌ترین برنامه‌ها و اهداف نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران است.

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی باشگاه خبرنگاران امیر دریادار حبیب‌الله سیاری، فرمانده‌ نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران امروز طی سخنانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران با گرامی داشتن هفته بسیج و هفتم آذر، سالروز شکل‌گیری نیروی دریایی ارتش گفت: امروز نشان دادن اقتدار و سلحشوری و اثبات سیادت نظام جمهوری اسلامی و آب‌های نیلگون خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان از استراتژی‌های نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران است.

وی با اشاره به آغاز جنگ تحمیلی و اهدافی که دشمن بعثی برای ضربه زدن به اقتصاد کشور از راه دریا داشت، ادامه داد: اهداف فرعی دشمن بعثی در دریا عبارت بود از سیادت بر شمال خلیج فارس و ضربه زدن به توان اقتصادی کشور و منهدم کردن نیروی دریایی ارتش، تا بتواند به هدف اصلی‌اش که همان مقابله با انقلاب اسلامی ایران بود، دست یابد.

امیر دریادار سیاری با اشاره به عملیات مروارید در ابتدای جنگ و شکست سنگین نیروی دریایی ارتش رژیم بعث، اظهار داشت: کارکنان ولایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در دهم آبان 59 عملیات مروارید را شروع کردند و سپس در هفتم آذر در حالی که 67 روز از آغاز جنگ گذشته بود، عملیات مروارید با موفقیت به انجام رسید و به فرمان امام (ره) این روز با عنوان روز نیروی دریایی ارتش نام‌گذاری شد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش با بیان این که عملیات مروارید، پنج نتیجه بزرگ و حیرت‌انگیز را به همراه داشت، گفت: نخستین نتیجه‌ی عملیات مروارید، انهدام نیروی دریایی دشمن بود، به طوری که تا امروز هنوز نتوانسته نیروی دریایی خود را ساماندهی کند.

امیر دریادار سیاری با اشاره به ضربات اقتصادی که عملیات مروارید بر پیکره‌ی رژیم بعث عراق وارد کرد،‌ اظهار داشت: پس از عملیات مروارید، بنادر فاو و ام‌القصر محاصره اقتصادی شدند و دو پایانه نفتی کشور بعث عراق که 80 درصد نفت این رژیم از آن دو پایانه صادر می‌شد، منهدم شدند.

وی با اشاره به کمک‌های اقتصادی کشورهای غربی و شرقی به رژیم بعث عراق پس از ضربه خوردن به اقتصاد کشور پس از عملیات مروارید تصریح کرد: پس از شکست نیروی دریایی عراق، حکام این کشور میلیاردها دلار را برای خرید تجهیزات دریایی هزینه کردند اما تسلط و اشراف نیروی دریایی ارتش بر تنگه هرمز موجب شد تا تجهیزات خریداری شده به دست عراقی‌ها نرسد.

دریادار سیاری با اشاره به برنامه‌های دشمن بعثی برای ضربه زدن متقابل به اقتصاد ایران بیان داشت: رژیم بعث عراق برای ضربه زدن به اقتصاد کشور تلاش داشت تا با محاصره بندر امام از صادرات و واردات کالا جلوگیری کند و با انهدام جزیره‌ی خارک مانع از صادرات نفت ایران شود.

فرمانده‌ی نیروی دریایی ارتش بیان داشت: کشورهای شرقی و غربی در دوران دفاع مقدس پس از توافقی تصمیم گرفتند که انواع تجهیزات هوایی را در اختیار رژیم بعث عراق بگذارند تا شکست این رژیم در دریا جبران شود.

وی ادامه داد: کشورهای خارجی با در اختیار گذاشتن اطلاعات آواکس‌های خود برای رژیم بعث و اختصاص دادن فرودگاه‌های کشورهای هم‌پیمان خود در منطقه برای رژیم صدام تلاش داشتند تا حاکمیت ما را در خلیج فارس از بین ببرند.

دریادار سیاری با اشاره به موفقیت‌های نیروی دریایی ارتش برای مراقبت از اقتصاد کشور در برابر ترفندهای بیگانگان در دوران دفاع مقدس، اظهار داشت: نیروی دریایی ارتش در دوران دفاع مقدس با حمایت از کاروان‌های تجاری و نفت‌کش‌ها و برنامه‌ریزی برای حمایت از سکوهای نفتی و حفظ تأسیسات نفتی در جزیره‌ی استراتژیک خارک، موفق شد ترفندهای دشمن را برای نابودی اقتصاد کشور ناکام بگذارد.

وی ادامه داد:‌ در دوران دفاع مقدس، 150 عملیات حفاظت از کشتی‌های تجاری و نفت‌کش‌ها انجام شد و این کشتی‌ها با سلامت به بندر امام وارد شدند و نفت ایران هم بدون هیچ مشکلی از جزیره خارک صادر شد و بدین ترتیب اقتصاد کشور سالم ماند.

فرمانده‌ی نداجا با اشاره به اهمیت اقدام نیروی دریایی ارتش در مراقبت از اقتصاد کشور در دوران دفاع مقدس، اظهار داشت: اگر اهداف دشمن برای ضربه زدن به اقتصاد کشور محقق می‌شد، قطعاً آسیب‌پذیری ما در دوران دفاع مقدس بیشتر می‌شد.

دریادار سیاری در ادامه به عملیات‌های موفقیت‌آمیز نیروی دریایی ارتش در اواخر جنگ تحمیلی هم گریزی زد و بیان داشت: دو سند افتخار در پایان جنگ برای نیروی دریایی ارتش به یادگار مانده است که یکی از آن‌ها مربوط به فرمایش امام راحل است که فرمود نیروی دریایی ارتش در دفاع از مرزهای آبی کشور، خلیج فارس و دریای عمان چون نگینی درخشنده است و در کشتی صلابت خود استوار ایستاده است.

وی سند دیگر موفقیت نیروی دریایی ارتش در اواخر جنگ را فرمایشات مقام معظم رهبری دانست و گفت: مقام معظم رهبری فرمودند که یکی از نتایج عملیات‌های نیروی دریایی ارتش سالم نگه داشتن اقتصاد کشور در اواخر جنگ تحمیلی بود.

فرمانده نیروی دریایی ارتش در ادامه به ارائه گزارشی از وضعیت فعلی نیروی تحت فرماندهی خود پرداخت و اظهار داشت: کشور ما در شمال و جنوب دارای نزدیک به 3000 کیلومتر مرز دریایی است و مهم‌ترین مرز دریایی کشور ما، مرز سواحل مکران است که از بندر عباس تا مرز با پاکستان امتداد دارد.

دریادار سیاری با اشاره به ضرورت بهره‌برداری از مزایای بی‌کران منابع دریایی بیان داشت: دریا مهم‌ترین منبع انرژی و مهم‌ترین منبع تأمین‌کننده منابع غذایی است و بالای 90 درصد از صادرات و واردات کشور از مرزهای دریایی انجام می‌شود، بنابراین پیشرفت دریامحور برای ما از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی با اشاره به نقشه‌های استعمار و استکبار پیش از انقلاب اسلامی برای دور نگه داشتن ما از دریا اظهار داشت: امروز تدبیر فرماندهی کل قوا بر این مبنا استوار است که منافع کشور در دریا، منافع راهبردی و کلان است و ما به فرموده‌ی معظم له می‌توانیم با داشتن اقتدار دریایی از منابع موجود در دریا بهره لازم را ببریم.

فرمانده‌ نداجا با بیان این که در بحث توسعه‌ سواحل مکران دو برنامه در دست اجرا است، گفت: وزارتخانه‌های راه، نیرو، بهداشت و آموزش و پرورش برنامه‌هایی را برای ایجاد زیرساخت‌ها جهت توسعه سواحل مکران، طراحی کرده‌اند.

وی نیروی دریایی ارتش را پیشگام توسعه سواحل مکران دانست و اظهار داشت: کارکنان نیروی دریایی ارتش در میناب، سیرک و جاسک همراه با خانواده‌های خود مستقر شده‌اند و به دنبال آبادانی در سواحل مکران هستند.

دریادار سیاری با بیان این که برای بهره‌برداری از دریا نیازمند امنیت هستیم، گفت: مأموریت نیروی دریایی ارتش به دستور فرماندهی معظم کل قوا تا مدار 10 درجه شمالی، یعنی دو هزار کیلومتر از چابهار به سمت جنوب، ترسیم شده است و نیروی دریایی ارتش در این مناطق استقرار یافته است.

وی با اشاره به تردد نیروی دریایی ارتش در آب‌های بین‌المللی برای به نمایش گذاشتن اقتدار نظام جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در آب‌های بین‌المللی همچون باب‌المندب، دریای چین، اقیانوس آرام و اقیانوس هند برای خنثی‌سازی ترفند ایران‌هراسی در رفت و آمد است.

امیر دریادار سیاری با اشاره به حضور 32 ناوگروه نظام مقدس جمهوری اسلامی در عرصه‌ دریاهای آزاد به منظور به نمایش گذاشتن توانمندی‌های نظامی و علمی کشور، اظهار داشت: برقراری امنیت برای کشتی‌های تجاری و نفت‌کش‌ها و مبارزه با دزدان دریایی در شمال اقیانوس هند، باب‌المندب و دریای سرخ از برنامه‌های کاری تعریف شده برای ناوگروه‌های مذکور است.

وی با بیان این که اگر کشوری نتواند از کشتی‌های تجاری و نفت‌کش‌های خود حفاظت کند، از لحاظ اقتصادی صدمه خواهد دید، گفت: نیروی دریایی ارتش دو هزار فروند کشتی تجاری را اسکورت کرده است و در 150 مورد وارد درگیری‌های شدیدی برای حفاظت از کشتی‌های تجاری شده است و همچنین از کشتی‌های 22 کشور جهان هم با اسکورت حفاظت کرده است.

دریادار سیاری با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر این که یکی از نتایج مهم عملیات‌های دریایی سالم نگه داشتن اقتصاد کشور است، اظهار داشت: انتقال پیام صلح و دوستی ایران اسلامی، مبارزه با پروژه ایران‌هراسی، مقابله با تلاش دشمنان برای انزوای سیاسی ایران و به نمایش گذاشتن اقتدار دریایی کشور از مهم‌ترین برنامه‌ها و اهداف نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران است.

فرمانده‌ی نداجا در پایان خاطرنشان کرد: کارکنان نیروی دریایی ارتش با توکل به خدا و با حمایت مردم و تحت فرمان مقام معظم رهبری، این آمادگی را دارند تا با به کارگیری آن چه در اختیار دارند، جهت حفظ منافع دریایی کشور و نشان دادن اقتدار و سرافرازی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران وارد عمل شوند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار