دستان پنهان عربستان و بازی سیاسی ریاض/ تاکتیک‌ جدید آل سعود برای گسترش آتش جنگ در منطقه چیست؟

اگر منصفانه قضاوت كنیم ، بین پادشاهی عربستان سعودی و اسلام، به عبارتی دقیق تر بین آل سعود و شیعیان، رابطه‌ای دوستانه وجود نداشته و نخواهد داشت ، و چنین به نظر می‌رسد که دشمنی راکد بین این دو به زودی و بر اثر سیاست‌های اشتباه فرقه‌ای و تعصبات مذهبی ریاض برای پیشبرد جاه‌طلبی هژمونیک خود در منطقه، گسترش یابد .

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، پایگاه نیو ایسترن اوت لوك گزارش داد: اكنون آل سعود از تاکتیک‌ جدید "نیروهای نیابتی" در گسترش آتش جنگ‌های فرقه‌ای استفاده می‌كند . با نگاهی به سابقه آل سعود در بدنام کردن اسلام شیعه، و ترویج وهابیت در بین مردم عربستان، و تفسیر (منحرف) خاص خود از کتاب مقدس ، می‌توان چنین استنباط كرد كه تحولات اخیر در منطقه از جمله بی‌ثباتی سیاسی ، درگیری‌های داخلی و ترور ، به این معنای‌اند که منطقه در مسیر ناآرامی‌های مدنی فرقه‌ای قرار دارد، و در نهایت ثبات و امنیت جهان در معرض خطر قرار خواهد گرفت . 



***پارادایم ترور 
صرف نظر از هشدارهای تحلیلگران و کارشناسان سیاسی در مورد نفوذ منفی عربستان سعودی در منطقه و جهان اسلام از طریق رفتارهای مذهبی تبعیض‌آمیز ، قدرت‌های غربی با این خط‌مشی مداخله‌گرانه و مخرب آل سعود مقابله نكرده‌اند !. تلاش‌های عربستان سعودی در ایجاد و شكل‌گیری داعش و القاعده و دیگر نیروهای تروریستی ، همه ریشه در ایدئولوژی وهابی و سلفی آل سعود دارند ، افكاری كه در عربستان سعودی به دنیا آمده و گسترش یافته است . جالب اینكه جامعه بین‌المللی نیز در این امر همچنان به حمایت از این رژیم مطلقه اصرار دارد . 


هافینگتون پست در ماه اوت سال 2014 مقاله جالبی را با این تیتر منتشر كرد : " اگر شما تاریخ وهابیت در عربستان سعودی را ندانید ، نمی‌توانید ماهیت داعش را درك كنید " . واقعیت امر این است كه داعش ، هر هدفی كه داشته باشد و برای هر چیزی كه مبارزه كند ، دقیقا كارهایی را انجام می‌دهد ، كه آل سعود (وهابیت) جرات انجام آن را به خاطر ترس از عواقب آن ، نداشته است . 

نمونه دشمنی آل سعود با شیعیان، صدور حكم اعدام روحانی برجسته شیعه شیخ نمرالنمر (در ماه اکتبر) است. 


چنین منطقی به نظر می‌رسد كه قدرت‌های جهانی علیه وهابیت ، یک ایدئولوژی رادیکال که بدترین و خطرناک‌ترین نوع تروریست‌های كنونی را تربیت كرده ، متحد شوند ، اما آنها به حمایت از رژیم آل سعود و تقویت آن روی آورده‌اند !.



به راستی آل سعود با چنین حمایتی ، چه كارهایی انجام داده است ؟ آیا آنها برای از بین بردن داعش و آزادكردن منطقه از طاعون داعش وارد عمل شده‌اند ؟ آیا آنها جوامع بشری را به اتحاد و همبستگی برای جلوگیری از تهدید افراط‌گرایی ترغیب كرده‌اند ؟ هرگز چنین نبوده است ... در عوض آل سعود جنگ علیه اسلام شیعه را در دستور كار خود قرار داده است . جالب‌تر اینكه داعش ، اسلام شیعه را به عنوان دشمن مهم خود معرفی كرده است . از این رو غیر طبیعی نیست که داعش و عربستان سعودی رویه مشتركی (دیدگاه) دارند .

*** جنگ‌های صلیبی آل سعود 
از صدر اسلام ، شیعیان و سنی‌ها بدون مشكل در كنار یكدیگر زندگی مسالمت‌آمیزی داشتند . اما سیاست قدرت‌های غربی و تلاش برای سلطه و حضور در منطقه ، به منظور غارت منابع این كشورها ، آنها را به اتخاذ سیاست‌های فرقه‌ای و تفرقه انگیز سوق داد . در واقع اختلاف سنی و شیعه طرحی بود كه غرب برای منطقه خاورمیانه به ارمغان آورده است .


تا همین اواخر مسلمانان یمن چیزی از فرقه‌گرایی نمی‌دانستند و در كنار یكدیگر زندگی مسالمت‌آمیزی داشتند ، اما با دخالت دستان پنهان عربستان سعودی و بازی سیاسی ریاض، به جان هم افتاده‌اند .
در ماه ژانویه ، "پاتریک کاکبرن" در ایندیپندنت می‌نویسد : "این یک جنگ وحشیانه ا‌ست كه چیزی جز ترور ، قتل عام ، حبس و آزار و اذیت و كشته شدن ده‌ها هزار نفر از مردم بیگناه را در پی داشته است ". اما غیر مسلمانان - و بسیاری از مسلمانان - به ندرت متوجه ماهیت این درگیری شده‌اند ، درگیری كه با دخالت غرب اقلیت شیعه را در برابر اکثریت سنی قرار داده است ". "قربانیان این جنگ در سال‌های اخیر بیشتر شیعیان هستند ."
در واقع ، در حالی که جهان بر تحركات داعش در منطقه متمركز شده است  ، صدها هزار نفر از مسلمانان شیعه در سراسر جهان اسلام ، از بحرین تا لبنان ، از پاکستان تا یمن و سوریه ، از افراط‌گری آسیب جدی دیده‌اند ، و نقش ریاض در دامن‌زدن به این موضوع غیر قابل انكار است .


واقعیت امر این است كه ، تحت نفوذ عربستان سعودی ، خاورمیانه رادیکالیزه شده است ، آنهم در مسیر تامین منافع خاندان آل سعود !
بر همین اساس ، کلیسای کاتولیک با استفاده از دین و با كافر خواندن مسلمانان ، به تسخیر اورشلیم و غارت ثروت آن روی آورد ، آل سعود نیز برای تحقق جاه‌طلبی هژمونیک عربستان سعودی ، این رویه را در قبال شیعیان اتخاذ كرده است .


رژیم اسرائیل بخاطر مقاومت فلسطینیان به غیر انسانی ساختن ، بدنام کردن فلسطینیان در برابر این رژیم روی آورده است . عربستان سعودی نیز اكنون خواستار تحریم قدرت‌های ست که جرات به چالش كشیدن برتری مذهبی و سیاسی ال سعود را در منطقه را داشته‌اند ، مانند ایران ، حزب الله لبنان ، انصارالله یمن، الوفاق.

***  بازی‌های خطرناک 
در هفته جاری امارات متحده عربی - یکی از متحدان عربستان سعودی در شبه جزیره عربستان - اعلام کرد ، قصد دارد انصارالله یمن را در لیست سازمان‌های تروریستی قرار دهد ، با این استدلال که هدف دوحه مبارزه با گسترش تروریسم در سراسر منطقه است . واقعیت این است که انصارالله به تنهایی موفق به عقب راندن القاعده در یمن شده‌اند و ضربه سنگینی به این گروه تروریستی وارد كرده‌اند و متعاقبا موجب اخلال در برنامه‌های آل سعود شده‌اند. 

در ژوئیه گذشته ، ایالات متحده لایحه‌ای را با هدف آسیب زدن به حزب الله لبنان و در نتیجه تضعیف کشش آن در منطقه، و به طور خاص تحلیل توانایی حزب الله در حمایت از سوریه و دولت بشار اسد، به تصویب رساند . 


تضعیف حزب الله نه تنها به ضرر كشور لبنان در همسایگی اسرائیل است ، بلكه به مراتب باب میل داعش در منطقه خواهد بود .

اصرار قدرت‎های غربی به همراهی با عربستان سعودی و بازی سیاسی ریاض ، دقیقا به تشدید بی‌ثباتی در منطقه منجر شده است .
در طول سه سال گذشته ، در مناطق مهم این منطقه مهم استراتژیكی – لیبی ، لبنان ، سوریه ، عراق ، بحرین و یمن درگیری رخ داده است. همه یک نقطه مشترک داشتند : فرقه گرایی.

حقیقت امر این است كه ، جاه طلبی کور عربستان سعودی و نفرت آل سعود از شیعیان، منطقه را به خطر انداخته است .

 


انتهای پیام./
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار