کاهش بهای نفت در بازار آسیا

بهاي نفت روز پنجشنبه در بازار آسيا باز هم با کاهش همراه بود.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل خبرگزاري فرانسه از سنگاپور، از اين در حالي است که تحليل گران پيش بيني مي کنند اعضاي سازمان کشورهاي صادرکننده نفت - اوپک - در نشست عصر روز پنجشنبه در وين اتريش سطح کنوني توليد خود را با وجود فشارها بر سر سقوط بهاي نفت، حفظ کنند.

بر اساس اين گزارش، بهاي نفت وست تگزاس اينترمديت براي تحويل در ماه ژانويه 89 سنت کاهش يافت و بشکه اي 72 دلار و 80 سنت معامله شد. بهاي نفت برنت درياي شمال نيز براي تحويل در ماه ژانويه نيز با يک دلار و 19 سنت کاهش بشکه اي 76 دلار و 56 سنت داد و ستد شد.

اين در حالي است که بهاي نفت وست تگزاس اينترمديت روز چهارشنبه در بازار نيويورک 40 سنت کاهش يافت و به پايين ترين رقم خود از سپتامبر 2010 رسيد. بهاي نفت برنت نيز در بازار لندن 58 سنت کاهش يافت .

سازمان کشورهاي صادرکننده نفت - اوپک - عصر روز پنجشنبه يکي از دشوارترين و مهم ترين
نشست هاي خود را طي سال هاي اخير برگزار خواهند کرد . اين در حالي است که اعضاي اوپک براي جلوگيري از روند نزولي بهاي نفت تحت فشار قرار دارند زيرا بهاي نفت از ماه ژوئن 30 درصد کاهش داشته است.

ديويد لنوکس تحليل گر بازار انرژي در موسسه فت پرافتز در سيدني استراليا اعلام کرد:« همه چشم ها در حال حاضر به نشست اوپک دوخته شده است. گمان مي رود آنها سطح کنوني توليد 30 ميليون بشکه در روز  را حفظ کنند.»

او همچنين گفت:« اين احتمال نيز وجود دارد که آنها دست به اقداماتي براي کاهش قابل توجه توليد خود بزنند . اوپک در گذشته نيز اقداماتي انجام داده که سبب تعجب همگان شده است. »
سانجيو گوپتا رئيس بخش نفت و گاز در موسسه اي آي اعلام کرد:« اگر اعلام نشود توليد نفت اوپک به صورت قابل توجهي کاهش خواهد يافت، بهاي نفت تا پايان امسال به روند نزولي خود ادامه خواهد داد.» اين در حالي است که علي النعيمي وزير نفت عربستان سعودي اعلام کرد انتظار دارد بهاي نفت « در نهايت به ثبات برسد.» سخناني که به نظر مي رسد رياض قصد ندارد توليد نفت خود را کاهش دهد. بيژن نامدار زنگنه وزير نفت ايران درباره عرضه بيش از حد نفت در بازارهاي جهاني ابراز نگراني کرد.

زنگنه گفت:« همه کارشناسان حاضر در بازار معتقدند نفت بيش از حد به بازار عرضه شده است و سال آينده نيز اين روند ادامه خواهد داشت.» اين در حالي است که ونزوئلا و اکوادور نيز خواستار کاهش توليد نفت شده اند.  اما کشورهاي عربي حوزه خليج فارس با چنين اقدامي مخالفند مگر آن که سهم آنها در بازار تضمين شود.

برچسب ها: بهای نفت ، کاهش ، بازار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار