روشن پژوه در نشست تخصصی بررسی الگوی اشتغال معتادان بهبود یافته عنوان کرد

اشتغال از عوامل حفاظت‌کننده در برابر اعتیاد

معاون پیشگیری از اعتیاد به مواد مخدر سازمان بهزیستی از دست دادن قابلیت‌های روانی فیزیکی و اجتماعی را از عوامل اصلی درگیر شدن افراد در دام اعتیاد عنوان کرد.

 به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، محسن روشن پژوه معاون پیشگیری از اعتیاد سازمان بهزیستی در نشست تخصصی بررسی الگوی اشتغال معتادان بهبود یافته که در محل سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور برگزار شد، گفت: اعتیاد از جمله معضلاتی است که نه تنها در کشور ما بلکه در بیش از 170 کشور به عنوان معضلی مهم تلقی می‌شود و از سوی دیگر بیکاری نیز یکی دیگر از مشکلات جوامع است که رابطه میان این دو بحران همواره مورد بحث بوده است.   
 
وی در ادامه با اشاره به اینکه اشتغال یکی از عوامل حفاظت‌کننده در برابر اعتیاد است تصریح کرد: اگر کسی شاغل نباشد یکی از گزینه‌های مورد انتخابش می‌تواند اعتیاد باشد اما همیشه معتادان از اقشار بیکار نیستند به طوری که از یک میلیون و 325 هزار نفر معتاد در کشور بالغ بر 50 درصد شاغل هستند.   
 
روشن پژوه ادامه داد: آنچه مسلم است معتادان توانایی و قابلیت‌های روانی، فیزیکی و اجتماعی را از دست داده و از جامعه دور می‌شوند که با توجه به این امر فرآیند بهبود باید به صورت مرحله‌ای طی شود.   
 
معاون پیشگیری از اعتیاد سازمان بهزیستی، افزود: به منظور اصلاح تمام آسیب‌ها برای جامعه پذیری و آمادگی پذیری برای شغل در ابتدا باید فرآیند بهبودی به خوبی درک شود چرا که اگر حرکت در این مسیر بدون ملاحظات صورت گیرد و در نقطه‌ای منجر به شکست شود معتادان بهبود یافته چند قدم به عقب برخواهند گشت.   
 
وی با تأکید بر ضرورت آشنایی با مفاهیم اشتغال و کارآفرینی به عنوان درک مهم جهت بهبودی، تصریح کرد: با لحاظ این اصول به نتیجه مطلوب که همان آماده شدن فرد برای شغل پایدار است دست خواهیم یافت.   
 
روشن پژوه در ادامه با اشاره به اینکه در فرآیند اعتیاد با یک انسان که منزلت آن باید رعایت شود روبرو هستیم، اظهار داشت: در ارائه خدمات به معتادان بهبود یافته بویژه در زمینه اشتغال باید این اصل مهم لحاظ و خدمات ارائه شده با استانداردهای لازم ارائه و ابعاد مختلف جسمی و روحی افراد نیز رعایت شود.   
 
معاون پیشگیری از اعتیاد سازمان بهزیستی با اشاره به اینکه اعتیاد عوارض متفاوتی را برای فرد بوجود می‌آورد که در مراحل بهبود باید به تمامی آنها توجه شود، خاطر نشان کرد: با درمان مناسب و رعایت موارد لازم بهبودی، بهبودی اعتیاد ممکن است البته یکی از اصول طراحی درمان این بیماری پیوستار بودن آن است که در مسیر آماده‌سازی برای شغل باید مدنظر قرار گیرد.  

انتهای پیام/ 
برچسب ها: اشتغال ، تخصص ، معتاد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار