"اغلب فدراسیون ها مثل بسکتبال شکل مردانه دارند"

نوروزیان: نگاه فدراسیون بسکتبال به بانوان و آقایان یکسان باشد

پیشکسوت بسکتبال بانوان اعتقاد دارد که بانوان توانایی بسیاری از کارها را دارند و باید نگاه فدراسیون بسکتبال به این بخش با آقایان کاملا یکسان باشد نه اینکه تنها به یک نایب رئیس بانوان اکتفا شود.

به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران؛ در روزهای سرنوشت ساز فدراسیون بسکتبال کمتر سراغی از پیشکسوتان و کارشناسان بانوان و نظرات آنها در مورد ریاست فدراسیون گرفته می شود، در حالی که یکی از انتقادات اصلی بانوان بسکتبال نیز جدی گرفته نشدن این بخش و محدود شدن آن در فدراسیون است.

منیژه نوروزیان پیشکسوت بسکتبال بانوان که در چند سال گذشته به دلایلی در بسکتبال فعالیتی ندارد در گفتگو با خبرنگار ما از مشکلات بخش بانوان، خواسته های آنها و انتخابات ریاست فدراسیون صحبت کرد.

فدراسیون بسته عمل کرد

نوروزیان گفت: نمی توان گفت کسانی که در رأس کار هستند هیچ کاری انجام نمی دهند. اتفاقا همه زحمت می کشند اما باید وسعت نظری هم برای استفاده از کلیه افراد متخصص وجود داشته باشد تا هم پوشش بهتری در آن رشته صورت بگیرد و هم کسانی که فضای یک رشته را تشکیل می دهند با دست داشتن در کارها تشویق شوند. من طی این چند سال در دل کار نبودم اما در صحبت ها شنیدم که فدراسیون بسته عمل کرده است. 

وی در مورد بخش بانوان توضیح داد: در بخش بانوان هم زحمت می کشند و مسابقات لیگ را پوشش می دهند، کلاس های داوری و مربیگری برگزار می کنند و استعدادیابی هم انجام می شود اما در این زمینه که کار زیر بنایی انجام دهیم و بعد از 12 سال تیم هایی داشته باشیم که بخش بانوان را بسیار قوی پیش ببرند، متاسفانه چندان قوی عمل نکرده ایم. 

نوروزیان گفت: اینکه در بحث اعزام تیم ها به مسابقات خارج از کشور عملکرد بانوان ضعیف بوده است، بیشتر به منع نحو پوشش بانوان باز می گشت اما در هر حال می توانستیم بازی های تدارکاتی دوستانه ای را برگزار کنیم که به نوعی نشان دهد، فعالیت بانوان جدی بوده است اما در این زمینه کم کاری شده است و حتی در همکاری با کشورهای غرب آسیا و قاره آسیا هم چندان قوی عمل نشد.

نگاه به بخش بانوان و آقایان یکسان باشد

نوروزیان تاکید کرد: با تمام این اوصاف از نظر فعالیت های اجرایی، آمدن تیم ها، کلاس های مربیگری و داوری در این چند سال کار انجام شد. مسلما مدیران بعدی هم این بخش را زنده نگه می دارند، همانطور که مدیران قبلی این کار را انجام دادند اما توسعه لازم و تبلور در بخش بانوان جدی نبوده است.

کارشناس بسکتبال بانوان اضافه کرد: امیدوارام هر فردی که در رأس فدراسیون قرار می گیرد در درجه اول بتواند از کلیه نیروهای کارآمد به ویژه در بخش مربیان استفاده کند و همچنین نگاهی جدی در بخش بانوان داشته باشد. همانقدری که دربخش آقایان به دنبال مربی خارجی بوده ایم، در بسکتبال بانوان هم همین کار را انجام دهیم.

نوروزیان به اوضاع لیگ بانوان اشاره کرد: فدراسیون باید به تیم های آقایان توصیه جدی کند که به بخش بانوان هم توجه بیشتری داشته باشند چون به هر حال مسئولان فدراسیون ارتباط نزدیکتری با باشگاه ها دارند اما در این چند سال نگاه جدی و عمیقی به بانوان صورت نگرفته است. بیشتر تیم های بانوان با تلاش خود آنها وارد لیگ شده اند و 70 درصد لیگ خانم ها با تلاش پدر و مادر بازیکنان، مربیان و خود بازیکنان تشکیل شده اند که پول گذاشته و با حضور در لیگ به مسابقات ارتقاء می بخشند.

نباید تنها یک نایب رئیس داشته باشیم

وی افزود: بانوان نه از طریق بازی بسکتبال امرار معاش می کنند و نه از نظر اجرایی و سهولت تردد برای حضور در مسابقات مانند آقایان هستند. البته نمی گوییم که یک شبه ره صد ساله را طی کنیم اما کسانی که می آیند باید به بخش بانوان هم از این جهات توجه کنند. باید در بخش های مختلف فدراسیون از بانوان استفاده کنند نه اینکه تنها یک نایب رئیس داشته باشم. کلیه فعالیت های بانوان و آقایان باید با یک نگاه دنبال شود. برای مثال لازم نیست که در بخش آموزش حتمال مسئولیت با یک آقا باشد بلکه خانم ها هم توانایی این را دارند که کمیته های متعدد فدراسیون را پوشش دهند یا در هیئت رئیسه فدراسیون هم حضور داشته باشند اما متاسفانه چون نیت این کار نبوده تا به حال هم انجام نشده است.

نوروزیان به توانایی های بانوان اشاره کرد: هر چند بانوان در مسابقات رسمی شرکت نمی کنند اما واقعا فعال هستند و در اجتماع کمتر از مردان نیستند. اگر تحصیلات بیشتری نداشته باشند، تحصیلات کمتری هم ندارند. در صورت پیش بینی اهداف فدراسیون چرا خانم ها بخش مهمی از آن نباشند؟ البته نمی دانم که در این سال ها از آنها دعوت شده است یا نه. شاید هم خود خانم ها وارد عرصه نشده باشند اما اغلب فدراسیون ها که بسکتبال هم از آن جدا نیست، قالب مردانه ای دارند. امیدوارم مسئولان فدراسیون بسکتبال هم بپذیرند که خانم های توانمند و مدبری هستند که متاسفانه نگاه جدی به آنها وجود ندارد.

رئیس فدراسیون حرف همه را بشنود

پیشکسوت بسکتبال بانوان گفت: امیدوارم هر کسی که برای ریاست فدراسیون انتخاب می شود، حرف همه را بشنود و حرف شنوی نهادینه شود نه اینکه تنها یک نمایش باشد. احترام کسانی که در این رشته فعالیت جدی می کنند و باعث شکلگیری فدراسیون شده اند، حفظ شود. این کارها به مردمی تر شدن فدراسیون منجر می شود.

نوروزیان در نهایت علت کناره گیری سال های اخیر را توضیح داد: احساس می کنم احترام لازم را برای ما قائل نیستند. انتظار ما این است که اگر حرفی زده یا کاری می کنیم به کسی برنخورد. شاید تفکرات ما با یکدیگر همخوانی نداشته باشد اما انتظار داریم که صحبت و فکر ما نادیده گرفته نشود و برای آن وقت بگذارند. وقتی در جایی عملا می دانیم که حرف های ما اهمیتی ندارد به تدریج باعث می شود که در آن حیطه حرکت نکنیم و به جایی برویم که همراهی ما باعث به ثمر رسیدن آن بخش باشد نه اینکه به نوعی احساس کنیم که در محیط کار خود تزئینی هستیم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار