کارشناس اقتصادی:

بانک‌ها با محدودیت اعطای تسهیلات مواجه هستند

سلیمی گفت: بانک‌ها در حال حاضر با محدودیت اعطای تسهیلات مواجه هستند و میزان نقدینگی آنها بر اساس ضوابط پایین و نیازها بیش از میزان استاندارد است.

حسین سلیمی کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، در خصوص پرداخت ذخیره قانونی نزد بانک مرکزی به عنوان وام بدون بهره به بانک‌ها گفت: سپرده‌هایی که به بانک مرکزی برای سپرده‌های متقاضیان پرداخت می شود با متوسط سود 14.5 درصد است.
 
وی افزود:  پیشنهاد اغلب کارشناسان به گونه ای است که دو یا 3 درصد از سود این تسهیلات کاهش یابد تا نقدینگی بانک‌ها افزایش یابد در نتیجه توان وام‌دهی آنها افزایش خواهد یافت که موجب  کمک بسزایی به تولید و صنعت می شود.
 
سلیمی اظهار داشت: اما بانک مرکزی معتقد است، این اقدام موجب افزایش نقدینگی و در نتیجه افزایش تورم است.  
 
وی در ادامه افزود: از طرفی بانک مرکزی در حال بررسی این تصمیم است زیرا بانک‌ها در حال حاضر با محدودیت اعطای تسهیلات مواجه هستند و میزان نقدینگی آنها بر اساس ضوابط پایین و نیازها بیش از میزان استاندارد است.
 
 حسین سلیمی کارشناس اقتصادی تصریح کرد: اما اگر سپرده قانونی که بانک مرکزی در حال حاضر از سپرده‌ها با نرخ سود متوسط 14.5 درصد دریافت می‌کند را  سه درصد کاهش دهد این مابه‌التفاوت نزد بانک‌ها ذخیره و مطمئناً توان تسهیلات‌دهی آنها تقویت خواهد یافت اما مخالفان معتقدند این طرح نقدینگی را افزایش می‌دهد و در نتیجه تورم‌زا است.

انتهای پیام/
برچسب ها: ذخیره ، قانونی ، نرخ ، بهره
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار