در مصاحبه با شبکه سی ان ان؛

آمانو : ایران به تعهداتش در توافق ژنو پایبند بوده است

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در مصاحبه ای تلویزیونی تاکید کرد ایران به تعهداتش در توافق ژنو پایبند بوده است.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران؛ مدیرکل آژانس بین المللی انرژی هسته ای مدعی شد: ما هنوز نمی توانیم اطمینان دهیم همه فعالیت های ایران برای مقاصد صلح آمیز است.

یوکیا آمانو در گفتگو با شبکه تلویزیونی سی ان ان درباره تاثیر تمدید طرح اقدام مشترک بر آژانس گفت: از آژانس بین المللی انرژی هسته ای خواسته خواهد شد توافق  طرح اقدام مشترک را اجرا کند. ما امید داشتیم پنج به علاوه یک و ایران به توافق برسند اما قابل درک است که رسیدن به این توافق زمان می برد.

وی افزود:آژانس بین المللی انرژی اتمی بیش از ده سال است که موضوع هسته‌ای ایران را بررسی می‌کند. وی مدعی شد: اما ما هنوز نمی‌توانیم اطمینان دهیم که همه فعالیت‌های در ایران برای مقاصد صلح آمیز است. ما دو مشکل داریم: مشکل نخست این است که ایران برای روشن کردن اطلاعاتی که ممکن است جنبه نظامی داشته باشد با آژانس به صورت کامل همکاری نمی کند.
 مشکل دیگر این است که ایران به ما اجازه نمی دهد ابزار قویتر راستی آزمایی را که پروتکل الحاقی نامیده می‌شود، اجرا کنیم.

وی افزود: ما از ایران می خواهیم به صورت کامل با ما همکاری کند تا بتوانیم اطمینان دهیم همه فعالیت ها در ایران برای مقاصد صلح آمیز است.

یوکیا آمانو گفت: وظیفه آژانس بین المللی انرژی هسته ای راستی آزمایی است. به همین جهت ما از ایران می خواهیم به صورت کامل با ما همکاری کند تا بتوانیم اطلاعات را روشن سازیم. ما همچنین از آنها می خواهیم به ما اجازه دهند ابزار قویتر راستی آزمایی را اجرا کنیم.

مجری پرسید: شما این اطلاعات را دریافت نکردید و مطمئن نیستید آنها در حال انجام چه کاری هستند؟
یوکیا آمانو گفت: ما در حال حاضر نمی توانیم اطمینان دهیم همه فعالیت ها در ایران برای مقاصد صلح آمیز است.در صورتی که توافق جامع حاصل شود، به آژانس کمک خواهد کرد وظیفه خود را انجام دهد اما این کار زمان می برد.
مدیرکل آژانس بین المللی انرژی هسته ای گفت: ایران در حال اجرای توافق طرح اقدام مشترک است و ما می توانیم تایید کنیم که به تعهدات خود در طرح اقدام مشترک پایبند است اما مشکل این است که ما هنوز نمی توانیم اطمینان دهیم همه فعالیت های هسته ای در ایران برای مقاصد صلح آمیز است.

یوکیا آمانو گفت: دسترسی به سایت، افراد و اسناد بسیار مهم است. این به ما کمک خواهد کرد تا درک بهتری از این موضوع داشته باشیم. به همین جهت توافق جامع مهم است اما ما هنوز در این مرحله قرار نداریم و نیاز به ادامه کار داریم. ما از ایران می خواهیم به صورت کامل با ما همکاری کند تا بتوانیم اطمینان دهیم همه فعالیت های هسته ای ایران برای مقاصد صلح آمیز است.



انتهای پیام/
برچسب ها: آمانو ، بین الملل ، ایران ، ژنو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار