راهبردهای رهبر فرزانه انقلاب در زمینه امر به معروف و نهی از منکر؛

نهی از منکر یک مسئولیت انقلابی و سیاسی است/ وظیفه مسئولان کشور درباره این فریضه سنگین‌تر است

نهی از منکر کنید. گفتن با زبان، بر همه واجب است و همه باید آن را بدون ملاحظه انجام بدهند، این مسئولیت شرعی شماست. امروز مسئولیت انقلابی و سیاسی شما هم هست و از طرفی وظیفه مسئولان کشور در باب امر به معروف و نهی از منکر سنگین‌تر است.

به گزارش خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران،  امر به معروف و نهی از منکر در مقیاس وسیع و عمومی خود حتی از جهاد بالاتر است و اساس جهاد را این فریضه استوار می‌کند اما اینکه امر به معروف و نهی از منکر چیست و ما در مقابل آن چه وظیفه‌ای داریم در آیات و روایات به صراحت بیان شده است.

امر به معروف و نهی از منکر یکی از ارکان اساسی اسلام و ضامن برپا داشتن همه فرایض اسلامی است و باید در جامعه ما احیاء شود و هر فردی از آحاد مردم، خود را در گسترش نیکی و صلاح و برچیده شدن زشتی و گمراهی و فساد، مسئول احساس کند.  

با توجه به فرا رسیدن ماه صفر و توجه ویژه به انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر از این پس در صفحه حقوقی قضایی، دیدگاه‌ها و بیانات مقام معظم رهبری را در مورد این فریضه دینی مرور می‌کنیم.

*مسئولیت انقلابی
 
مقام معظم رهبری در تاریخ ۲۲ تیر ۱۳۷۱ در جمع فرماندهان نیروی مقاومت بسیج سراسر کشور، در روز شهادت امام سجاد (ع) بیان کردند؛ چندی پیش گفتم: همه امر به معروف و نهی از منکر کنند، الان هم عرض می‌کنم: نهی از منکر کنید. این، واجب است، این مسئولیت شرعی شماست. امروز مسئولیت انقلابی و سیاسی شما هم هست.  
 
*گفتن به زبان بر همه واجب است
 
امر به معروف یک مرحله گفتن و یک مرحله عمل دارد. مرحله عمل یعنی اقدام با دست و با زور. این مرحله، امروز به عهده حکومت است و باید با اجازه حکومت انجام بگیرد و لاغیر. اما گفتن با زبان، بر همه واجب است و همه باید آن را بدون ملاحظه انجام بدهند.  
 
*واجب حتمی آحاد مردم و مسئولان
 
مقام معظم رهبری در تاریخ ۱۹ تیر ۱۳۷۹ در دیدار با مسئولان و کارگزاران نظام جمهوری اسلامی ایران بیان کردند؛ یک نکته را هم می‌خواهم یادآوری کنم و آن نظام امر به معروف و نهی از منکر است. امر به معروف و نهی از منکر واجب حتمی همه است؛ فقط من و شما به عنوان مسئولان کشور وظیفه‌مان در باب امر به معروف و نهی از منکر سنگین‌تر است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
mohsen
۰۹:۵۵ ۰۶ آذر ۱۳۹۳
جانم فدای رهبر
آخرین اخبار