8 بیماری که تعادل بدن را به هم می زنند

اگر بدن تعادل نداشته باشد، عملا حرکتی نخواهد داشت. تصورش را کنید که یک جا نشسته یا ایستاده اید، اما گویی دنیا دور سرتان می چرخد و تعادل تان در حال به هم خوردن است. در این صورت احتمال اینکه بیافتید، خیلی زیاد است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران،بدن ما بدون اینکه خودمان متوجه باشیم، از اعضای مختلف مانند چشم ها، گوش داخلی، ماهیچه ها، مغز و اعصاب کمک می گیرد تا راه برویم، بنشینیم، بایستیم و خلاصه اینکه کارهای روزمره مان را انجام دهیم. اگر خدای نکرده به خاطر مشکلی این تعادل از بین برود، سرپا ایستادن غیرممکن خواهد بود.

 درست است که با افزایش سن و به مرور زمان تعادل بدن دستخوش تغییراتی شده و کمتر می شود، اما مشکلات و بیماری های متعددی نیز هستند که روی تعادل بدن ما تاثیر می گذارند. در نتیجه فرقی نمی کند در چه سن و سالی هستید، با وجود این مشکلات امکان اینکه دچار سرگیجه و عدم تعادل بدنی شوید، زیاد است.

 در این مطلب شما را با 8 بیماری رایج که تعادل بدن را با مشکل مواجه می کنند بیشتر آشنا می کنیم. لطفا با ما همراه باشید.

1- دیابت کنترل نشده

دیابت کنترل نشده طوفانی در تمامی اندام های بدن ایجاد می کند. اگر کسی از بیماری خود خبر نداشته باشد و آن را کنترل نکند، دچار مشکلاتی در بینایی، نارسایی کلیوی، آسیب های عصبی، اختلالات کلامی و عدم تعادل خواهد شد.

توجه داشته باشید که عدم تعادل معمولا نتیجه ی از دست دادن حس ها، آسیب های عصبی و جریان خون ناکافی به سمت پاها است.

متاسفانه دیابت کنترل نشده می تواند به طور جدی و خطرناکی به رگ های خونی و عصب ها آسیب بزند و همین مسئله نیز منجر به بروز مشکلات جدی در پاها می شود که حتی تا قطع پاها نیز پیش می رود.

2- مشکلات گوش داخلی

استخوانچه های گوش در ناحیه کاسه چشم به هم متصل می شوند و حلزون شنوایی یعنی همان بافت استخوانی دالانی شکل در داخل گوش داخلی روی دید تاثیر گذاشته و تعادل بدن را حفظ می کند.

به گفته متخصصین بیماری های تعادلی دانشگاه اورگون در پورتلاند، به همین دلیل عفونت گوش می تواند باعث بروز سرگیجه و احساس عدم تعادل شود.

معمولا در افرادی که سرگیجه دارند، در قدم اول سلامت گوش شان بررسی می شود تا از عدم وجود هر نوع بیماری و عفونت اطمینان حاصل شود.

3- میگرن

افرادی که به میگرن مبتلا هستند به خوبی می دانند که دردهای ناشی از این بیماری می تواند باعث بروز مشکل ماشین گرفتگی، اختلال دید و حتی برهم خوردن تعادل بدن شود.

مبتلایان به میگرن بیش از پیش نسبت به نور و صدا حساس می شوند و تحمل این شرایط برایشان دشوار است. زمانی که سیستم بینایی قادر نباشد از طریق مغز، به درستی محرک های بیرونی را دریافت و با آنها برخورد کند، مشکل سرگیجه بروز کرده و تعادل فرد به هم می خورد.

نتایج پژوهش هایی که در Journal of Vestibular Research به چاپ رسیده است نشان می دهد سرگیجه های ناشی از میگرن باعث به وجود آمدن انقباض شاهرگ و جریان خون کم به سمت مغز می شود.

این نوع سرگیجه ها مناطقی از مغز را مورد هدف قرار می دهند که وظیفه ی کنترل تعادل بدن را به عهده دارند. در نتیجه باعث عدم تعادل بدن می شوند.

4- دردها و بیماری های مربوط به پا

یکی از علل واضح عدم تعادل بدن به بیماری های پا مربوط می شود. مشکلات و ناراحتی های موجود در پاها مانند پینه، میخچه، خار پاشنه، پادرد و غیره می تواند روی ثبات فرد تاثیر گذاشته و خطر افتادن یا لیز خوردن را افزایش دهد.

در هر صورت، مشکل جزئی یا جدی در سلامت پاها روی تعادل فرد تاثیر منفی می گذارد.

5- فشار خون پایین

افت فشار خون زمانی بروز می کند که فشار خون در عروق کم باشد و مغز به اندازه ی کافی اکسیژن دریافت نکند. این مسئله باعث می شود زمانی که فرد به یک باره و سریع از جای خود بلند می شود، دچار سرگیجه و سیاهی رفتن چشم و بیهوشی شود.

معمولا زمانی که فشار خون پایین تر از 60 روی 90 باشد گفته می شود فرد دچار مشکل فشار خون پایین است.

6- مشکلات عصبی

اختلال در سیستم عصبی می تواند باعث بروز مشکلات زیادی در تعادل بدن شود، به عنوان مثال افرادی که از بیماری هایی مانند ام اس یا پارکینسون رنج می برند، یا افرادی که سکته مغزی کرده اند و یا مبتلایان به آتروفی مخچه بیشتر در معرض عدم تعادل بدن قرار دارند.

این افراد معمولا کنترل درستی روی پاها و دست هایشان ندارند و به راحتی تعادلشان را از دست می دهند.

7- مصرف برخی داروها

با وجود اینکه داروها برای درمان و مقابله با یک بیماری تجویز می شوند، اما حتما می دانید که اکثرشان عوارض جانبی دارند و تاثیر منفی روی تعادل بدن می گذارند.

توجه داشته باشید که برخی داروهای آرامبخش، داروهای ضدافسردگی، آنتی هیستامین ها و داروهای کنترل کننده فشار خون می توانند باعث بروز مشکلات بینایی، خواب آلودگی و سرگیجه شده و به گوش داخلی که مرکز حفظ تعادل بدن است آسیب برسانند.

پس بهتر است در مصرف این قبیل داروها احتیاط کرده و خودسرانه سراغ آنها نروید.

8- بیماری های چشمی

برخی از بیماری ها مانند دیابت می توانند آسیب جدی به بینایی زده و باعث بروز اختلالاتی در تعادل بدن شوند. اما باید بدانید که خود بیماری های چشمی نیز باعث بروز سرگیجه و عدم تعادل می شوند.

به عقیده متخصصان چشم، بررسی سالانه ی سلامت چشم برای تشخیص بیماری های احتمالی و پیشگیری از گسترش آنها مانند آب سیاه، آب مروارید و غیره لازم و ضروری است.

این بیماری ها روی درک ما از عمق و ارتفاع تاثیر منفی گذشته و سلامت بینایی را به خطر می اندازند. در بیشتر موارد تشخیص زودهنگام این بیماری های کمک زیادی در درمان آنها می کند.

درمان آب مروارید به بازیابی تعادل بدن کمک زیادی می کند.

/ انتهای پیام





منبع: تبیان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۸ ۱۹ بهمن ۱۴۰۰
مزخرف ترین بود
Iran (Islamic Republic of)
مریم گل
۰۷:۲۵ ۱۰ بهمن ۱۴۰۰
دخترم یک ماهه سردرد شدید داره پاهاش تعادل نداره راه رفتنش مشکله باید کنار دیوار راه بره خودشو به دیوار نگه می داره که نیفته
چکار باید بکنم
Iran (Islamic Republic of)
الف
۲۲:۳۵ ۱۷ آبان ۱۳۹۹
سلام
Iran (Islamic Republic of)
فاطمه
۲۳:۴۳ ۲۸ مهر ۱۳۹۹
سلام مامانم دو سه ماه پیش عمل باز قلب انجام داد.تا یک ماه راه می رفت بعد از یک ماه دیگه نتونست راه بره وقتی میگوییم بلند شو کمک کنم راه برو میگه نمیتونم پیش دکتر خون بردیم و کم خونی داره نمیدونیم چیکار کنیم و پیش چه دکتری ببریم.

تو روخدا راهنمایی کنید
Iran (Islamic Republic of)
سالار
۰۵:۰۹ ۱۵ شهريور ۱۳۹۹
سلام من یک سال است که چشم تار شده گوشهام مشکل پیدا کردن صدا میشنوم ولی حالی نمیشم باید برم جای فزای بسته تا حالی بشم. وپاهام درد میکنن و مشکل کم تعادلی دارم آیا من چکار کنم ممنونم از لطف شما با تشکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۳ ۰۵ شهريور ۱۳۹۹
سلام من یکی دو سالی میشه که شربت متادون میخورم ویکباره خواستم بزارم کنار حدود ۶روز نخوردم وبعد یک دفه دچاره بی تعادلی وکلا ازحالت طبیعی خارج شدم میخواستم راهنماییم کنید
Iran (Islamic Republic of)
النا
۱۸:۳۳ ۲۰ خرداد ۱۳۹۹
عالی بودش
Iran (Islamic Republic of)
فاطمه
۱۰:۴۷ ۰۹ خرداد ۱۳۹۹
سلام از دیشب تا حالا دست چپم در اختیار خودم نیست و نمیتونم کنترلش کنم و بیشتر بیحسه نمیدونم چیکار کنم و من چهارده سالمه
United States of America
ناشناس
۱۱:۳۴ ۲۱ فروردين ۱۳۹۹
سلام
Iran (Islamic Republic of)
حسینی
۱۹:۰۲ ۱۶ فروردين ۱۳۹۹
مدتی هست احساس سرگیجه دارم حتی هنگامی که ایستادم یا نشستم و حتی در هنگام خوابیعنی هم احساس سرگیجه دارم بیشتر وقتها در خواب احساس می کنم بدنم سنگین شده و هر چقدر تلاش میکنم توانایی بلند شدن از جایم را ندارم کلن احساس بی وزنی در بدن دارم البته باید بگویم که مدتی است به دلیل مشکل خارش بدن سیتریزین استفاده میکنم نمیدونم چ مشکلی دارم
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
مهدی
۱۶:۲۰ ۱۲ فروردين ۱۳۹۹
سلام مدتها است درست را نمی توانم برم انگار پاهام زانو ندارند و احساس می کنم هر لحظه در حال افتادن در زمینه سنم ندارم ولی چون فوتبال زیاد بازی میکردم رفتم دکتر گفت زانوت آب در آزرده سی سالمه پانزده ساله فوتبالیست هستم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۶ ۱۸ دی ۱۳۹۸
سلام دوروزی هست دست راستم بیحس هست که نمیتونم شیر راباز کنم یا چیزی جمع کنم نمیتونم بادست راستم کاری انجام بدم تعادل درراه رفتن ندارم پرش عضلات دارم ماهان مور مور مکنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۸ ۱۶ مرداد ۱۳۹۸
سلام. مامانم سرگیجه داره وسردرد شدید ودستاش خیلی زیاد درد دارند. بیشتر مواقعه حرف زدن کلمات رو نمی تونه تلفظ کنه .رنگ کف دستهاش خیلی سفید ومایل به زرد میشه بدنش بیشتر شانه ویکی از پاهاش شروع باه لرزش می کند نمی دونم چکار کنم لطفا راهنمایی کنید پیش چه دکتری ببرمش؟
Netherlands
سجاد
۱۸:۵۵ ۲۳ فروردين ۱۳۹۸
سلام.من یک برادری دارم همش تو خواب جیغ میزنه ووقتی که باهاش حرف میزنی عصبانی میشه مشکل چیه......میشه راهنمای کنید.....باتشکر
Iran (Islamic Republic of)
زهرا گل بداغی
۱۶:۲۲ ۲۳ مرداد ۱۳۹۷
مدت یک سال است که بدنم خوب تعادل ندارد ونمی تونم پیاده روی کنم یا حتی بیرون رفتن برایم مشکل شده سر گیجه دارم از شما خواهشمندم راهنماییم کنید
Iran (Islamic Republic of)
زهرا
۲۱:۵۱ ۲۴ بهمن ۱۳۹۹
منم اینجوریم راهنمایی کنید لطفا
Iran (Islamic Republic of)
زهرا گل بداغی
۱۶:۲۲ ۲۳ مرداد ۱۳۹۷
مدت یک سال است که بدنم خوب تعادل ندارد ونمی تونم پیاده روی کنم یا حتی بیرون رفتن برایم مشکل شده سر گیجه دارم از شما خواهشمندم راهنماییم کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۵۶ ۱۱ مرداد ۱۳۹۷
خدا همه بیماران را شفا بده
Iran (Islamic Republic of)
سینا
۱۲:۵۵ ۱۵ خرداد ۱۳۹۷
من پسرم پنج سالشه امروز صبح بیدار شده یکی از پاهاش درد میکنه و نمیتونه راه بره همش گوگوله میکنه هر کاریش میکنم میگه پام درده نمیتونم راه برم با اب گرم شستم ولی واقعا نمیتونه راه بره خیلی نگرانم نمیدونم چ دکتری ببرمش ممنون میشم راهنماییم کنید
Iran (Islamic Republic of)
mostafa
۰۰:۴۷ ۱۱ خرداد ۱۳۹۷
سلام اگه در راه رفتن مشکل دارید وتعادل خود رو از دست میدید
حتما یه سری به متخصص مغز واعصاب بزنید.من این مشکل رو داشتم .ولی خدارو شکر الان خوبم.
Iran (Islamic Republic of)
لیلا
۱۳:۱۱ ۳۰ آذر ۱۳۹۸
سلام.. منم موقع راه رفتن تعادل ندارم دکتر یبه شما چی گفتن.. از چیه؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۵ ۰۶ اسفند ۱۳۹۸
سلام دوست عزیز دکتر شما با چه دارویی تونستن شمارو درمان کنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۱ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷
سلام من چند سالی است که وقتی میشینم می خوام بلند شم زانو هام تکون نمیخوره تا بعد از چند دقیقه .خطرناک است؟
Iran (Islamic Republic of)
n
۰۴:۴۶ ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۷
منکه معلوم نیس چمشده تعادل بدنی ندارم دوسه بارتاحالا خوردم زمین خودبخود میفتم چرااخه
Iran (Islamic Republic of)
n
۰۴:۴۶ ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۷
منکه معلوم نیس چمشده تعادل بدنی ندارم دوسه بارتاحالا خوردم زمین خودبخود میفتم چرااخه
Iran (Islamic Republic of)
رسول
۰۲:۴۵ ۱۴ اسفند ۱۳۹۶
باسلام ۲۰روزیه ک بعضی وقتا سرم گیج میزنه و تعادلمو از دست میدم.دراز میکشم خوب میشم .ولی یکم ک پیاده روی میکنم پشت گردنم و گوشام سنگین میشن و تعادلم ضعیف میشه احساس میکنم میخام بیوفتم.ام ار ای گرفتم چکاب کامل دادم همه سالم بودن.لطفا راهنمایی کنید ک مشکل کجاس پیش چه پزشکی برم
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۸:۲۲ ۰۸ آذر ۱۳۹۷
مشکل ناشی از سردی مغز به علت غلبه بلغم یا سودا هست
باید پی طبیب سنتی برید و درمان بشید
Iran (Islamic Republic of)
الهام
۱۰:۴۷ ۲۱ بهمن ۱۳۹۶
چطوری باید متوجه شویم علایمی که دچار آن میشویم مربوط به کدام بیماری است ؟
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۸:۲۱ ۰۸ آذر ۱۳۹۷
مشکل ناشی از سردی مغز هست به علت غلبه بلغم یا سودا
پیش طبیب سنتی برید
Iran (Islamic Republic of)
الهام
۱۰:۴۷ ۲۱ بهمن ۱۳۹۶
چطوری باید متوجه شویم علایمی که دچار آن میشویم مربوط به کدام بیماری است ؟
Iran (Islamic Republic of)
سجاد
۱۰:۴۷ ۲۱ بهمن ۱۳۹۶
سلام.من بعضی وقتا سرم یهویی گیج میره وتعادلم ازدستم خارج میشه واحساس گرفتگی پای چپمو احساس میکنم.حدودا۱ساعت طول میکشه تا خوب شم.بعداینکه تعادلم برمیگرده توسروصورت و پشت سرم احساس سوزش شدید میکنم.ی دکتری میگه سینوزیته یکی میگه پانیکه یکیشون میگه مشکل عصبی داری...نمیدونم چیکارکنم.لطفا کمکم کنید
Iran (Islamic Republic of)
زهرا
۱۴:۰۹ ۲۲ دی ۱۳۹۷
سلام منم دقیقامثل شمابودم که رفتم دکترگف مشکل عصبیه سعی کن زیادی ناراحت نشی
Iran (Islamic Republic of)
سجاد
۱۰:۴۷ ۲۱ بهمن ۱۳۹۶
سلام.من بعضی وقتا سرم یهویی گیج میره وتعادلم ازدستم خارج میشه واحساس گرفتگی پای چپمو احساس میکنم.حدودا۱ساعت طول میکشه تا خوب شم.بعداینکه تعادلم برمیگرده توسروصورت و پشت سرم احساس سوزش شدید میکنم.ی دکتری میگه سینوزیته یکی میگه پانیکه یکیشون میگه مشکل عصبی داری...نمیدونم چیکارکنم.لطفا کمکم کنید
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۰۱:۱۱ ۲۰ آبان ۱۳۹۶
من تعادل ندارم بعضی از موقع ها کف پا هم سرد میشه چکار باید کنم لطفا راهنمایم کنید ممنون
Afghanistan
ناشناس
۱۲:۲۶ ۰۹ آبان ۱۳۹۶
سلام بنده مدت 12ماه میشود که تعادل خود را از دست داده بعضی ها میگویند که سکته مغزی است مداوم باید ادویه مصرف کنم در غیر آن دچار مشکل میشوم حالا منتظر پاسخ شما هستم البته باید خاطر نشان ساخت که زبان هم به شکل درست کار نمیکند
Afghanistan
ناشناس
۱۲:۲۵ ۰۹ آبان ۱۳۹۶
سلام بنده مدت 12ماه میشود که تعادل خود را از دست داده بعضی ها میگویند که سکته مغزی است مداوم باید ادویه مصرف کنم در غیر آن دچار مشکل میشوم حالا منتظر پاسخ شما هستم البته باید خاطر نشان ساخت که زبان هم به شکل درست کار نمیکند
Iran (Islamic Republic of)
زهرا
۱۳:۰۲ ۲۹ مهر ۱۳۹۶
سلام.هجده سالمه.توی یه هفته تقریبا۳بارسر گیج میره کنترل میکنم که نیفتم بایدچیکارکنم؟
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۸:۳۸ ۲۲ شهريور ۱۳۹۶
با سلام من اخیرا بسیار در پاها احساس سنگینی میکنم البته راه میرم ولی خیلی سنگین و همش فکر میکنم پاهام توان کشیدن بدنم رو نداره لطفا اگه میشه بفرمائید چه کنم.
Iran (Islamic Republic of)
آتی
۱۶:۳۳ ۱۷ مرداد ۱۳۹۶
در صورت فشار خون پایین در مواقع احساس سرگیجه نمک و یا ترجیحا تخم مرغ نمک زده بخورید.
Iran (Islamic Republic of)
محمدجواد
۱۱:۵۴ ۱۰ مرداد ۱۳۹۶
باسلام وخسته نباشید.فرزند پسری دارم ۱۲ سالش است روی انکشت پا راه می رودوتعادل نداردو می افتد.به چه دکتری ببرم و لطف کنید دکتر خوبی را معرفی کنید.ممنونم
Iran (Islamic Republic of)
محمدجواد
۱۱:۵۴ ۱۰ مرداد ۱۳۹۶
باسلام وخسته نباشید.فرزند پسری دارم ۱۲ سالش است روی انکشت پا راه می رودوتعادل نداردو می افتد.به چه دکتری ببرم و لطف کنید دکتر خوبی را معرفی کنید.ممنونم
Iran (Islamic Republic of)
علی نوری
۲۱:۳۸ ۰۱ تير ۱۳۹۶
باسلام میخواستم بپرسم اگه مشکل سرگیجه از فشارخون پایین باشه،راهکارش چیه؟

باتشکر