معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه فرهنگیان گفت: دانشجو معلمان حاضر در اردوی رویش نخبگان فکری و فرهنگی دانشگاه هستند.

 
به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران ، حجت الاسلام و المسلمین علیرضا صادق زاده، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه فرهنگیان؛ با اشاره به برگزاری اردوی آموزشی "رویش" گفت: مشارکت دانشجومعلمان در فعالیت های فرهنگی اجتماعی ویژه تشکل ها، انجمن ها، کانون ها و نشریات، یکی از سیاست هایی است که در دوره جدید در حوزه فرهنگی براساس سیاست های مصوب شورای فرهنگی و تاکیدات سرپرست محترم دانشگاه دنبال می کنیم.
 
وی، با ابراز خرسندی از فعالیت های دانشجومعلمان در تشکل های جمعی فرهنگی در دانشگاه افزود: با توجه به پراکندگی و غیر منظم بودن این فعالیت ها، مقرر شد اداره کل امور اجتماعی، در نخستین گام به شناسایی و رسمیت بخشی تشکل ها و فعالیت های جمعی دانشجویی پرداخته و سپس به سمت توسعه آن ها قدم بردارد. 

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه فرهنگیان، یکی از اهداف برگزاری اردوی رویش را رسمیت بخشی و قانون مند سازی فعالیت های دانشجویان همسو با برنامه ها و سیاست های دانشگاه دانست و تصریح کرد: احساس کردیم در قدم اول لازم است، دانشجو معلمان فعال در این زمینه را به عنوان هسته های اصلی شناسایی کرده و از آن ها در یک اردو اموزشی دعوت به عمل آوریم. 

وی افزود: مدعوین در این اردو با مقررات، ضوابط و سیاست هایی که دانشگاه در این زمینه دارد آشنا شده و بعضی از مهارت های لازم برای فعالیت های جمعی را آموزش می بینند.

 حجت الاسلام و المسلمین صادق زاده، در ادامه دانشجو معلمان حاضر در این اردو را نخبه های فکری و فرهنگی دانشگاه خواند و اظهار داشت: در این اردو دانشجو معلمان از هر پردیس ومرکز در5 بخش شوراهای صنفی، انجمن های علمی، کانون ها، تشکل های اسلامی و نشریات از سراسر کشور جمع شدند تا آموزش های لازم را با تاکید بر روی مهارت آموزی و ایجاد نگرش و زمینه های فکری فرا گیرند.

وی خاطرنشان کرد: در اردوی رویش یک برنامه آموزشی مشخص در نظر گرفته شده است تا دانشجو معلمان پس از بازگشت به مجموعه های خود به سمت توسعه فعالت های فرهنگی دانشجویی حرکت کنند. 

این مقام مسئول گفت: پس از فراگرفتن آموزش ها و آیین نامه ها بحث پشتیبانی فکری، آموزشی و مدیریتی مجموعه را در نظر داریم که در همین راستا اختیاراتی به شورای فرهنگی و هنری استان ها اعطا شده تا از فعالیت های تشکل هایی که رسمیت پیدا کرده اند حمایت کنند.
 
وی ادامه داد: این دو اردو به عنوان اولین قدم سبب می شود دانشجو معلمان در فضای فعالیت های فرهنگی، هنری دانشگاه که بعد اصلی برای کسب مهارت های معلمی است با زمینه فعالیتی که دارند ادامه کار را با دستان باز به عهده گیرند. 

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه فرهنگیان تصریح کرد:  اعتقاد داریم دانشجو معلمان نه مصرف کننده برنامه های فرهنگی بلکه مشارکت کننده جدی و توانمندی هستند که باید به آن ها اعتماد کنیم چرا که صلاحیت این اعتماد را دارند و امیدواریم پس از این بیش از اینکه نظاره گر فعالیت های فرهنگی باشند خودشان در مدیریت و ارزیابی فعالیت های فرهنگی به شکل هایی که در دانشگاه پذیرفته است حرکت کنند.

وی با تاکید بر ضرورت آشنایی دانشجو معلمان با بحث های مدیریتی گفت: دانشجو معلمان ما در صورتی می توانند یک معلم شایسته جمهوری اسلامی محسوب شوندکه فعالیت جمعی را در اشکال مختلف مدیریت کنند، لذا ما فقط انتظار نداریم که دانشجویان در فعالیت های فرهنگی مشارکت کنند بلکه مهم تر این است که دانشجویان ما در دوره تربیت معلم با توانایی های مدیریت و هدایت کارگروهی آشنا شوند.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه فرهنگیان افزود :نگاه ما به دانشجو معلمان نخبه این است که توانایی های مدیریت فعالیت های فرهنگی را فرا گرفته و بعد از دوران تحصیل بتوانند مدیریت کار را به عهده گیرند و شبکه های اجتماعی تشکیل داده و با برقراری ارتباطات حرفه ای با همکاران خود تاثیر گذار در اجتماع باشند. 

این مقام مسئول عنوان  کرد: در نگاه تحولی به آموزش و پرورش معلمی می تواند شایسته باشد که در ارتباط با سیستم اجتماعی و سازمان نقش فعال داشته و نسبت به رهبری سازمان نقاد باشد و از توانایی فعالیت های جمعی برای برطرف کردن محدودیت ها مدرسه یا اداره خود استفاده کند که این کار نیز نیازمند آن است که در یک فضای سالم و امن بتوانیم به دانشجو اعتماد کرده و کار را بر عهده او بگذاریم. 

وی با تاکید براینکه کارشناسان فرهنگی باید زمینه فعالیت دانشجو معلمان را فراهم کنند، گفت: باید به دانشجو فرصت و ظرفیتی برای کار داده شود چراکه تشکل های جمعی برای ما یک فرصت است که اگر از آن ها به خوبی استفاده کنیم در کوتاه مدت و بلند مدت بهترین بهره را از این ظرفیت ها خواهیم برد.
 
حجت الاسلام صادق زاده، ضمن اشاره به وجود ظرفیت های مثبت در دانشجو معلمان ادامه داد: چشم امید ما به دانشجو معلمانی است که آینده آموزش و پرورش را متحول میکنند.
 
وی اضافه کرد: برگزاری این اردو و فعالیتی که در دانشگاه اتفاق افتاده است آغاز یک حرکت بسیار با برکت برای کل دانشگاه است تا دانشجو معلمان احساس کنند که در کل دانشگاه نقش آفرین بوده و انتظار ما این است که دوستان ما در حوزه های مختلف به تشکل ها با یک نگاه سرمایه ای بیاندیشند و با اعتماد به آن ها از تشکل ها و توانمندی های آنها درفعالیت های خود استفاده کنند.  
 حجت الاسلام صادق زاده عنوان کرد:در این دو اردو، کارگاه های آموزشی، کرسی آزاد اندیشی، بازدیدهای تخصصی علمی و  جلسه صمیمانه برای بحث و تبادل نظر گروه ها و انتقال نظرات به هیت رئیسه دانشگاه، پیش بینی شده.  فضا در اردو سخنرانی یک طرفه نیست به غیر از افتتاحیه و اختتامیه سخنرانی عمومی نخواهیم داشت. 

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه فرهنگیان، با اشاره به اینکه فعالیت هایی نظیر برگزاری اردوی رویش می تواند  شور و نشاط در فضای دانشگاه ایجاد کرده تا دانشجو معلمان امیدوارانه تر به آینده فکر کنند گفت: باید بتوانیم در طول زمان به دانشجو معلمان اتکا کنیم و آن ها را برای فعالیت های جمعی متفاوت سازیم تا بتوانند در نظام آموزش و پروش نه تنها نیرو خوبی بشوند بلکه مدیریت و رهبری نظام آموزشی را برعهده بگیرند و نیرو سازی کنند. 

وی در خصوص انتخاب عنوان "رویش" برای این اردو نیز افزود: در اردوی رویش غنچه های آماده که فعلیت یافته تر از سایر افراد هستند حضور پیدا کرده اند تا با فرا گرفتن آموزش های لازم در بین دانشجو معلمان شاهد یک جهش فرهنگی باشیم. 

 صادق زاده، در پایان تصریح کرد: برگزاری این اردو اولین قدم در راستای هماهنگی فعالیت های جمعی دانشجویان بود تا با اصول کار جمعی آشنا شده و مهارت های اولیه را به دست بیاورند، همچنین با ایجاد فرصت آموزش بهتر و تعامل بیشتر برای دانشجو معلمان، به سمت پرورش حیطه های اختصاصی مورد علاقه هر گروه گام برداریم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار