غفار تبریزی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران؛
غفار تبریزی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران؛
تبریزی در گفتگو با
خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، افزود: خلاقیت از قدرت تخیل و یادگیریهای قبلی نشأت میگیرد که در ذهن پردازش شده و جزیی؟ به آن اضافه میشود.
وی در ادامه گفت: خلاقیت سبب خلق پدیدهی جدیدی میشود که از موارد قبلی بهتر عمل میکند و از نظر زیباییشناسی برتر است.
وی بیان کرد: برای ایجاد خلاقیت باید کودک را شناخت و با او رابطه برقرار کرد و اجازه داد تا در زمینههای مختلف خود را امتحان کرده و به چیزی که به آن علاقه نشان میدهد، واقف شود.
این روانشناس اضافه کرد: در صورتی که کودک در زمینهای رشد یافت، او را تشویق کرد تا به انجام آن عمل مشتاقتر شود.
وی با اشاره به این که استعداد خلاقیت ذاتی است، اما باید به محیطی که خلاقیت در آن رشد پیدا میکند توجه کرد.
وی تصریح کرد: همچنین خلاقیت به میزان هوش افراد بستگی دارد. منتهی هوش به بخشهای مختلفی از جمله هوش هنری، ریاضی و غیره تقسیم میشود که هر کس در زمینه خاصی هوش و خلاقیت میتواند داشته باشد.
وی با اشاره به این که خلاقیت زادهی جامعه است، گفت: جامعه افراد را خلاق میکند و یا از خلاقیت بازمیدارد. جامعه میتواند در اثر نیروهای خدادادی که در وجود افراد قرار دارد و باعث پرورش خلاقیت شود. پس نمیتوان گفت کسی که در محیط اجتماعی زندگی نمیکند امکان خلاقیت برای او وجود ندارد.
تبریزی اظهار داشت: معمولاً خلاقیت در جامعه آزاد و دموکرات بیشتر رشد مییابد. در جامعهای که استبدادی است نه تنها خلاقیت رشد پیدا نمیکند، بلکه سرکوب نیز میشود.
این روانشناس خاطرنشان کرد: خلاقیت در جامعه محافظهکار و سنتی کمتر بارور میشود. جامعه محافظهکار با خلاقیت، نوآوری، نوگرایی، نوپذیری، نوجویی و نوخواهی مخالف است، زیرا میترسد فرد در این جامعه از سنتها و هنجارهای گذشته دور شود.
انتهای پیام/