کمیته هماهنگی هواشناسی و آبشناسی دریای خزر برگزار شد

آلودگی دریای خزر اثرگذاری منفی بر روی آبزیان داشته است

پرهیزگار گفت: کمیته هماهنگی هواشناسی و آبشناسی و مراقبت محیطی دریای خزر به دلیل نگرانی‌های موجود از جمله افزایش ناگهانی تراز آب دریای خزر و آلودگی‌های موجود در آن برگزار شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ پرهیزگار در همایش کمیته هماهنگی هواشناسی – آب‌شناسی و مراقبت محیطی دریای خزر با بیان اینکه امروز نوزدهمین نشست کمیته هماهنگی هواشناسی – آب‌شناسی و مراقبت محیطی دریای خزر است گفت: این اجلاس در حقیقت یک پیشینه 20 ساله دارد و از سال 1376 آغاز شده است.

وی در ادامه افزود: در پی این 20 سال هماهنگی بین 5 کشور حاشیه دریای خزر از جمله ایران، آذربایجان، روسیه، قزاقستان و ترکمنستان به وجود آمده است تا برای استفاده از بهینه از دریاچه خزر و علاوه بر آن حفظ و نگهداری این دریاچه بزرگ جهان صورت گیرد.

پرهیزگار در ادامه تصریح کرد: دریای خزر از نظر هواشناسی برای ما بسیار حائز اهمیت است و منبع اصلی رطوبت بارش‌های سواحل شمالی کشور را تشکیل می دهد.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه اظهار داشت: در صورتی که دریاچه خزر ایجاد نمی‌شد سواحل زیبا و جنگل های منحصر بفرد شمال ایجاد نمی‌شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه توضیح داد: متاسفانه آنچه که در دنیا شاهد هستیم و در مورد دریای خزر ایجاد شده بحث آلوده کردن آن است به طوری که می‌تواند تاثیر منفی بر روی آبزیان داشته باشد در نتیجه شناخت جریانات اقیانوسی در دریای خزر نیز حائز اهمیت بسیاری است.

رئیس سازمان هواشناسی کشور در ادامه توضیح داد: بخش زیادی از هموطنان که در ساحل زندگی می‌کنند منبع درآمدشان دریاچه خزر است و یک شرایط نابسامان و نابهنجار می‌تواند زمینه متلاطم شدن دریا و در نتیجه به خطر افتادن جان هموطنان شود.

وی در ادامه اظهار داشت: برای آنکه هموطنان ما به شکل کاملا سلامت بتوانند از دریا استفاده کنند هواشناسی دریایی این سرویس را ارائه می‌کند واز سال گذشته این موضوع در دستور کار قرار گرفته است.

وی در ادامه یادآور شددریاچه خزر هم از نظر زیست محیطی بسیار حائز اهمیت است و لازم است در این موضوع نیز تفاهم نامه‌ای بین 5 کشور انجام شود.

پرهیزگار در ادامه توضیح داد: در هفتم مهر ماه سال جاری در آستاراخوان روسیه پس از 19 سال موافقت‌نامه Castcom به امضای نمایندگان کشورهای حاشیه‌ دریای خزر رسید و آخوندی وزیر راه و شهرسازی به نمایندگی از دولت این موافقت‌نامه را امضا کرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه توضیح داد: این تفاهم نامه باعث می‌شود کشورها با دقت بیشتر به بهره برداری از دریای خزر بپردازند و این دریاچه از نظر آبزیان نیز مورد استفاده بهتر قرار گیرد.

رئیس سازمان هواشناسی کشور در ادامه تصریح کرد: نوزدهمین اجلاس کمیته هماهنگی هواشناسی، آبشناسی و مراقبت محیطی دریای خزر ومصوبات مربوط به جلسات گذشته را بررسی می‌کند و تمامی روسای این اجلاس بین 5 کشور هر دو سال یک بار جابجا می‌‌شود.

وی در ادامه توضیح داد: بحث هواشناسی دریای خزر متکی به دیده بانی در دنیا است و هر جا که بحث هواشناسی انجام می‌شود باید به سراغ داده پردازی رویم و این داده‌ها در مدل های مختلف استفاده می‌شود.

رئیس سازمان هواشناسی کشور در ادامه اظهار داشت: ایجاد یک شبکه دیده‌بانی کامل بر روی دریای خزر ضروری است این دیده بانی دو نوع است یک نوع آن در سطح دریا و نوع دیگر در عمق دریا انجام می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه تصریح کرد: در سطح دریا عوامل هواشناسی وجود داردبعلاوه امواج سطحی و دیده‌بانی در عمق دریا به مسائل شوری و جریانات زیر سطحی بر می‌گردد.

در ادامه معاون وزیر راه و شهرسازی به اهداف این کمیته اشاره کرد و گفت: ایجاد و توسعه سامانه یکپارچه منطقه‌ای برای دستیابی به اطلاعات وضعیت دریای خزر و تبادل آن به منظور تامین سلامت جانداران و تسهیل فعالیت‌های اقتصادی پایدار در دریا، طراحی و گردآوری بانک داده‌های دیده بانی ویژگی‌های مربوط به وضعیت دریای خزر، تهیه اطلاعات مرجع حاوی خلاصه‌ داده‌ها در مورد وضعیت دریای خزر از جمله اهداف این کمیته به شمار می‌رود.

وی در ادامه اظهار داشت: هماهنگی میان طرف ها در خصوص ساز و کارهای تربیت و آموزش کارکنان در زمینه آبشناسی، هواشناسی دریای خزر ارتقای روش‌های ارزیابی و تجزیه و تحلیل جامع اجزای تشکیل دهنده تراز آب دریای خزر شامل شارها در لایحه‌های مرزی از دیگر اهداف این کمیته به شمار می‌رود.

پرهیز گار در ادامه تصریح کرد: نوسان تراز آب خزر یکی دیگر از اهداف این کمیته به شمار می‌رود به گونه‌ای که در زمستان به دلیل آنکه سرشاخه‌های دریای خزر یخ  می‌زند ورود آب به دریاچه خزر کاهش می‌یابد و در فصول سرد سال شاهد کاهش تراز سطح آب دریا هستیم در صورتی که در فصل بهار و تابستان تراز آب دریای خزر افزایش می‌یابد.

وی در ادامه به تغییر اقلیم اشاره کرد و گفت: تغییر اقلیم به سادگی قابل پرداخت نیست و دارای بحث های هواشناسی بسیاری است.

رئیس سازمان هواشناسی کشور در ادامه خاطرنشان کرد: کشور ایران و روسیه فعالترین کشورها در حوزه دریاچه  خزر هستند.

بر اساس این گزارش با افزایش ناگهانی تراز آب دریای خزر در دهه 60 و اوایل دهه 70 و تخریب آبگرفتگی تاسیسات و نواحی مسکونی در سواحل 5 کشور حاشیه دریای خزر موجی از نگرانی در این کشورها در زمینه تبعات این پدیده به وجودآمد.

در این راستا کمیته‌ای جهت هماهنگی امور هواشناسی،‌آبشناسی و پایش محیطی دریای خزر در شهریور 1373 طی نشستی میان کشورهای حاشیه دریای خزر در ایران ایجاد شد و مقرر گردید سیاست آن کمیته هر دو سال یکبار به صورت دوره‌ای به عهده رئیس هواشناسی از 5 کشور حاشیه دریای خزر یعنی روسیه، قزاقستان، آذربایجان ، ترکمنستان و ایران باشد.

تا کنون 18 اجلاس برگزار شده است که اولین اجلاس در مهر ماه 1374 در بندر انزلی برگزار شده است و آخرین اجلاس نیز در هفتم آذرماه 1392 در عشق‌آباد ترکمنستان برگزار گردیده است.

انتهای پیام/   

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار