گروهک تروریستی تکفیری «داعش» در حالی از پایان اولین دوره آموزش نظامی کودکان در این گروهک خبر داد که تشکیل چنین گروه‌هایی بیش از آنکه بازتاب‌های نظامی در برداشته باشد، بازتاب‌هایی روانی - اعتقادی از خود در منطقه و عرصه بین‌المللی بر جای می‌گذارد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران منابع محلی سوری در شهر رقه، در شمال سوریه تصریح کردند که صدها کودک ربوده شده به دست گروهک تروریستی تکفیری «داعش»  و همچنین کودکانی که پدران و برادران آنها در این گروهک فعالیت دارند، آموزش‌های نظامی خود را در مناطق حضور و فعالیت داعش و در راس آنها به پایان رساندند.

این منابع تاکید می‌کنند که در میان این کودکان که سن آنها فراتر از 10 سال به نظر نمی‌رسد، کودکان ربوده شده ایزدی عراقی نیز مشاهده می‌شوند که برآورد می‌شود، تعداد آنها به 1500 کودک برسد.

این درحالی است که داعش نیز تصاویری از اردوگاه‌های آموزشی این کودکان و مراحل مختلف آموزش نظامی آنها در پایگاه‌ها و صفحات مختلف اینترنتی منتشر کرد.


در این تصاویر کودکان با پوشش سیاه مجهز به سلاح‌هایی نشان داده شده‌اند که طول آنها از قدشان بلندتر است. این کودکان علاوه بر آموزش‌های عادی نظامی، آموزش مبارزه زیر زمین را هم می‌بینند، به گونه‌ای که بخشی از آموزش‌های آنها در تونل‌های زیر زمینی تنگ و تاریکی می گذرد که داعش آنها را در این اردوگاه‌ها دایر کرده است.

در ماه‌های اخیر گزارش‌های متعددی درباره وجود اردوگاه‌های آموزشی برای کودکان توسط داعش منتشر شده که تنها ماموریت آموزش نظامی این کودکان نیست، بلکه شستشوی مغزی شدید آنهاست.


بنابر اعلام منابع محلی سوری در رقه در عمل «گردان کودکان داعش» از اکتبر اعلام موجودیت کرده و یکی از مهمترین ماموریت‌های آنها انجام عملیات‌های انتحاری در سوریه و عراق است.

ناظران براین باورند، استفاده داعش از کودکان و به کار بردن تاکتیک در عملیات‌های خود در کنار شستشوی مغزی آنها موجب طولانی شدن سال‌های جنگ و مبارزه با این گروه خواهد شد، به ویژه آنکه بخش قابل توجهی از این کودکان، فرزندان تروریست‌های تکفیری اروپایی تباری هستند که کشورهای خود را با هدف پیوستن به صفوف داعش و «جهاد» در سوریه و عراق ترک کرد‌ه‌اند و کودکان آنها از جمله ابزارهایی هستند که داعش در آینده در جنگ‌هایش علیه کشورهای اروپایی از آنها استفاده خواهد کرد.


داعش در حال حاضر صدها کودک ایزدی را نزد خود نگه می‌دارد و با آموزش‌های خود از آنها قاتلانی حرفه‌ای ساخته است، کودکانی که آینده داعش را ترسیم خواهند کرد و ممکن است، همچون بمب متحرک هر جا منفجر شوند.

داعش همچنین کودکان دیگری نیز دارد که از بیوه زنان این گروهک تکفیری از سال 2008 تاکنون به دنیا آمده‌اند و بر آنها نام «کودکان البغدادی»، منتسب به سرکرده گروهک داعش را گذاشته‌اند.

در همین راستا یکی از مسئولان استانداری دیالی عراق نیز تصریح کرد که داعش گردانی در مناطق تحت تصرف خود به نام «گردان نوجوانان اسلام» از فرزندان عناصر خود تشکیل داده که در حال حاضر در شمال شرقی شهر «بعقوبه» فعالیت می‌کند.
 

در واقع تشکیل گردان‌های کودکان و نوجوانان ایده‌ای برگرفته از گروهک تروریستی «القاعده» است که در سال 2007 میلادی به فکر تشکیل چنین گردانی به نام «کبوترهای بهشت» افتاد و اعضای آن را کودکان عناصر این گروه در عراق تشکیل می‌دادند که برای انجام عملیات‌های انتحاری آموزش دیده بودند.

به این ترتیب با وجود تمام تحلیل‌های سیاسی و نظامی که به پایان اشغالگری شهرها و مناطق مختلف عراق و سوریه توسط داعش اشاره می‌کند، اما واقعیت امر این است که این گروهک تکفیری تاثیری که از خود در منطقه و جهان به جا خواهد گذاشت، بسیار زیاد و طولانی مدت خواهد بود، چون «کودکان داعش» نسلی است که این گروهک تکفیری هم اکنون آن را تشکیل داده تا پایه‌گذار تداوم افکار و اندیشه‌هایش باشد، به ویژه آنکه داعش اقدام به تغییر شیوه‌ها و خط مشی تدریس در مدارس شهرهایی کرده که بر آنها در عراق و سوریه تسلط دارد، تا آموزه‌های مورد نظر خود را به آنها القا کند.


پایگاه‌ها و صفحات اینترنتی تکفیری این کودکان را «نسل خلافت» می‌داند که در آنها بذر جنگ برای داعش و تشکیل امارت اسلامی آن کاشته شده است، به گونه‌ای که تمام این کودکان پیش از آموزش نظامی تحت آموزش عقیدتی قرار می‌گیرند.

بی‌شک سال‌های آینده بازتاب این آموزه‌های داعش در این کودکان خود را نمایان خواهد ساخت.

بررسی ابعاد روانی شکل گیری داعش و استفاده ابزاری آن از کودکان

تروریسم دارای معانی و مفاهیم بسیاری است، از جمله اینکه از بعد سیاسی به معنای استفاده از خشونت با هدف ایجاد رعب و وحشت میان مردم برای اتخاذ یا عدم اتخاذ موضعی خاص یا ایجاد رعب و وحشت در یک نظام با هدف براندازی یک نظام سیاسی خاص است، در حالی‌ که در بعد اجتماعی به معنای ایجاد رعب و وحشت در جامعه‌ای با هدف دستیابی به آن از طریق خشونت است و بعد روانی تروریسم نیز نوعی رفتار جنایتکارانه مخالف قانون و شریعت است.

درباره پدیده تروریسم این اتفاق‌نظر وجود دارد که پدیده‌ای پیچیده است و عوامل مختلفی در شکل‌گیری گروهک‌های تروریستی از جمله «داعش» دخیل بوده است. اینکه چه کشوری یا طرفی در شکل‌گیری داعش دخیل بوده‌اند، مد نظر ما نیست، آنچه برای ما مهم است، ساختار و ماهیت این گروهک تروریستی تکفیری است.

داعش ساختاری مرکب

پژوهش‌های علمی بر این امر تاکید دارند که یک شخصیت و گروهک تروریستی 4 ویژگی را در نهفته دارد: قهرگرا (در اینجا به معنای زور و اجبار است)، خودشیفته، وسواسی، اسکیزوفرنی، مخالف و دشمن جامعه است. در این بین قهر و جبرگرایی بیش از خصوصیات دیگر برای اجتماع خطرناک به نظر می‌رسد، چراکه افراد دارای چنین شخصیتی بر این باورند که تحت ظلم و تبعیض قرار گرفته‌ و اعتقاد دارند، حق و حقوق آنها غصب شده است و همین وی را آماده مبارزه و جنگ برای به دست آوردن آنها می‌کند، بنابراین چنین افرادی هرگونه زندگی مسالمت آمیز و جمعی را بدلیل ویژگی‌های خصمانه‌ای که در خود دارند، رد می‌کنند و موجب شکل‌گیری و نشو و نمای اعتقادات و باورهای موهوم نزد آنها می‌شود، به گونه‌ای که این اعتقادات و باورهای موهوم نزد آنها به حقیقتی غیر قابل انکار تبدیل می‌شود.

این افراد خود را بر حق و دیگران را باطل می‌داند، به همین دلیل اوست که باید قدرت حاکم باشد، تا در کنار دیگر خصوصیات ذکر شده و از بین رفتن افکار و اندیشه‌هایی همچون انعطاف پذیر و روشنگری و تسلط افکار و اندیشه‌های انتحاری، هرگونه احساس پشیمانی و ندامت یا گناه هنگام آسیب رساندن به دیگران در آنها از بین برود.

شخصیت داعشی، شخصیتی است که خصوصیات فوق را در خود دارد تا از هر ابزار و وسیله‌ای برای تحقق اهداف خویش از جمله کودکان استفاده کند.
برچسب ها: آموزش ، نظامی ، داعش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.