در صحن علنی؛

مجلس با فوریت طرح افزایش تعداد نمایندگان مخالفت کرد

نمایندگان با تصویب یک فوریت طرح افزایش تعداد نمایندگان مجلس مخالفت کردند

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، نمایندگان در جلسه علنی امروز با تصویب طرح یک فوریتی افزایش تعداد نمایندگان مجلس مخالفت کردند.  
 
براین اساس محمدحسین فرهنگی عضو هیئت‌رئیسه مجلس طرح مذکور را مطرح کرد.
 
وی افزود: اصل 64 قانون اساسی که به افزایش تعداد نمایندگان مجلس اشاره دارد، تاکنون اجرا نشده است.  
 
نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو اظهار داشت: با تصویب یک فوریت این طرح تکلیف نمایندگان برای مجلس دهم مشخص خواهد شد و اگر این طرح تصویب نشود به آینده موکول خواهد شد.  
 
بهروز نعمتی به عنوان مخالف این طرح گفت: طرح مذکور دارای نکات منفی است.  
 
وی افزود: عدم توازن منطقه‌ای در این طرح دیده نشده و در طرح مذکور کلانشهرها در اولویت قرار گرفته است.
 
نماینده مردم اسدآباد اظهار داشت: اگر قرار است شهرها در این طرح دیده شود باید به شهرهای مناطق محروم و کوچک توجه کنیم.  
 
سخنگوی هیئت‌رئیسه مجلس تصریح کرد: مثلا در این طرح تهران و شهرهای بزرگ که باید از تعداد نمایندگان آن کاسته شود ولی به افزایش آن‌ها تاکید شده است.  
 
در ادامه مهرداد بائوج لاهوتی به عنوان موافق طرح مذکور گفت: در حال حاضر بحث محتوا مطرح نیست بلکه بر روی فوریت طرح بحث می‌کنیم.
 
وی اظهار داشت: این طرح یکی از اصول قانون اساسی بوده و ما چرا از اجرای اصل قانون اساسی وحشت می‌کنیم.  
 
در ادامه یک فوریت طرح افزایش نمایندگان به رای گذاشته شد که با 83 رای موافق، 105 رای مخالف و12 رای ممتنع از مجموع 220 نماینده حاضر در صحن به تصویب نرسید.
 
در حین بررسی طرح در صحن علنی نمایندگان مخالفت شدید خود را با فریاد زدن "دو دو" اعلام کردند به طوری که علی لاریجانی رئیس جلسه به آن‌ها تذکر داد و گفت: آقایان اجازه دهید صدای موافقان و مخالفان شنیده شود.  
 
اصل 64 قانون اساسی تصریح می‌کند: عده نمایندگان مجلس شورای اسلامی دویست و هفتاد نفر است و از تاریخ همه ‏پرسی سال 1368 هجری شمسی پس از هر ده سال، با در نظر گرفتن عوامل انسانی، سیاسی، جغرافیایی و نظایر آنها حداکثر بیست نفر نماینده می‌تواند اضافه شود.  
 
زرتشتیان و کلیمیان هر کدام یک نماینده و مسیحیان آشوری و کلدانی مجموعا یک نمایند و مسیحیان ارمنی جنوب و شمال هر کدام یک نماینده انتخاب می‌کنند. محدوده حوزه‏ های انتخابیه و تعداد نمایندگان را قانون معین می‌کند.

انتهای پیام/ 

برچسب ها: صحن ، علنی ، مجلس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار