افغانستان نخستین شریک تجاری خراسان رضوی

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت که در هفت ماه امسال افغانستان بیشترین سهم از کل صادرات کالای این استان به خارج از کشور را به خود اختصاص داد

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران "راضیه علیرضایی" روز دوشنبه افزود: این کشور در مدت مزبور 459 میلیون دلار ارزآوری صادراتی برای خراسان رضوی داشته است.

وی بیان کرد: در این مدت 577 هزار تن کالا به ارزش 459 میلیون دلار از این استان به افغانستان صادر شده و این کشور به عنوان اولین کشور هدف صادراتی استان، 46 درصد از سهم ارزش کل صادرات استان را به خود اختصاص داده است.

وی گفت: این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از نظر ارزش تفاوتی نداشته اما از نظر وزن هشت درصد کاهش داشته که این امر نشان دهنده صادرات کالا با ارزش افزوده و قیمت بالاتر نسبت به دوره مشابه سال قبل است.

به گفته وی، رب گوجه فرنگی، شیرینی، انواع نان، سیمان، رنگ ها و ورنی ها، لوله و شیلنگ و کف پوش، عمده ترین کالاهای صادر شده از خراسان رضوی به افغانستان است .

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: در هفت ماه امسال هزار و 334 هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و پنج میلیون دلار از این استان به خارج از کشور صادر شد.

وی اظهار کرد: نمایشگاه تخصصی مواد غذایی و کشاورزی و دامی ایران در هرات افغانستان با حضور 30 شرکت توانمند کشور، با مجوز سازمان توسعه تجارت ایران و با محوریت خراسان رضوی از چهارم تا هشتم آذر ماه امسال در هرات افغانستان برگزار می شود.

وی گفت: برگزاری این نمایشگاه فرصت مناسبی برای گفت و گو بین تولیدکنندگان دو کشور و توسعه بازار کالاهای هدف صادراتی بویژه در شهر هرات ایجاد می کند.

وی برگزاری نمایشگاه های توانمندی های اقتصادی ایران در کشورهای منطقه خاورمیانه را فرصتی مطلوب برای معرفی کالاها، توسعه روابط و دور زدن تحریم های اقتصادی دانست.

علیرضایی اظهار کرد: شرکت های ایرانی مشارکت کننده در نمایشگاه اختصاصی ایران در تاجیکستان موفق به انعقاد تفاهم نامه های تجاری و گشایش مسیر ورود به بازار این کشور شدند.

وی با اشاره به دستاوردهای نمایشگاه اختصاصی ایران در تاجیکستان که از 21 تا 28 آبان ماه امسال با محوریت خراسان رضوی برگزار شد، افزود: در راستای آشنایی هرچه بیشتر مشارکت کنندگان با بازار و فضای تجاری و اقتصادی کشور تاجیکستان، جلساتی در شهر دوشنبه تشکیل و منجر به عقد تفاهم نامه های تجاری گردید.

وی با اشاره به حضور استاندار و رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در صدر هیات تجاری و اقتصادی اعزامی به این نمایشگاه، گفت: این نمایشگاه برای نخستین بار با حضور 85 شرکت ایرانی و در فضایی به وسعت دو هزار و 700 متر مربع برگزار شد که در تاریخ نمایشگاههای برگزار شده در کشور تاجیکستان بی سابقه بود.

علیرضایی اظهار کرد: همزمان با این نمایشگاه نشستی تجاری با حضور بازرگانان و تجار بنام کشور تاجیکستان و مشارکت کنندگان برگزار شد که طرفین به بررسی راهکارهای ایجاد تعامل و مراودات تجاری و اقتصادی با یکدیگر پرداختند.
/انتهای پیام
منبع:ایرنا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.