مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان:

فرش ايراني با كمترين ديپلماسي به سازمان ملل رسيده است/ فرش دستباف ارزآورترين هنر دستي

مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان گفت: هنر و صنعت فرش دستباف که در بعد فرا‌ملی و حوزه صادرات، فرصت‌های بسیاری را پشت سر گذاشته و در دهه‌های متمادی دومین سهم ارز‌آور برای کشور پس از نفت بوده است.

به گزارش گروه استان‌هاي باشگاه خبرنگاران؛ رسول محققیان پیش از ظهر امروز در آیین افتتاحیه هفدهمین نمایشگاه تخصصی، صادراتی فرش دستباف اظهار کرد: هفدهمین نمایشگاه تخصصی، صادراتی فرش دستباف در سال پیوند اقتصاد و فرهنگ برگزار می‌شود تا بار دیگر تلفیق صنعت و هنر را در نصف جهان هنر‌پرور به نمایش بگذارد.

وی با بیان اینکه هنری که آوازه ایران را در سراسر جهان طنین‌انداز کرده و صنعتی که چشم انتظار روز‌های بهتر و گره‌گشایی بیشتر است، اضافه کرد: هنر و صنعت فرش دستباف که در بعد فرا‌ملی و حوزه صادرات، فرصت‌های بسیاری را پیش رو نهاده و در دهه‌های متمادی دومین سهم ارز‌آوری برای کشور پس از نفت را به خود اختصاص داده است.

مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان تصریح کرد: در حال حاضر هنر و صنعت فرش دستباف جایگاه خود را تا حدودی تضعیف‌شده دیده و تلاش می‌کند با ارتقای تولید و تلاش فعالان خود، این سهم را باز‌یابی کند.  

وی با تاکید بر اینکه در این میان به نگاه حمایتی مسئولان و همیت و انسجام هنرمندان، تولید‌کنندگان، فروشندگان و صادر‌کنندگان، طراحان، نقاشان و حلقه‌های دیگر این زنجیره نیاز دارد تا بتوان شکوه دوباره را در چشم‌های این صنعت دید، افزود: با توجه به این موضوع نگاه ما به برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی، نگاه به رویدادی است که می‌تواند بخشی از این نگرانی‌ها را مرتفع ساخته و بیم و امید‌های موجود را راهبری کند.

محققیان با بیان اینکه ما معتقدیم تنها گوشه چشمی به نمایشگاه‌ها می تواند خلأ‌های اساسی بخش‌های مهم اقتصاد کشور را برطرف کند، تاکید کرد: با توجه به این موضوع باید در کنار برگزاری هر ساله نمایشگاه تخصصی، صادراتی فرش دستباف اصفهان، در بعد بین‌المللی نیز گام‌هایی عملی برداریم.

وی ادامه داد: همچنین باید با برگزاری و مدیریت پاویون ایران در نخستین نمایشگاه بین‌المللی فرش، کف‌پوش و دیوار‌پوش خاورمیانه در دبی در اردیبهشت ماه سال آتی و برگزاری نمایشگاه اختصاصی فرش ایران در دوحه قطر در سال جاری، تلاش کنیم تا بخشی از مهجوریت فرش ایران در دیگر کشور‌ها برطرف شود.

مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان گفت: فرش ایرانی به واسطه تلاش هنرمندانی با کم‌ترین توقع و با دیپلماسی هنر بدون هیاهو، تبلیغات و خبر‌سازی به سازمان ملل رسیده و در دل موزه‌های معتبر جهانی جای گرفته و نقش آذین سالن‌های با‌شکوه تاریخی در تمام جهان شده است اما این هنر بی‌نظیر می‌تواند بیش از این‌ها خوش بدرخشد.

وی اظهار کرد: متأسفانه تلاش هنرمندانه مردان و زنان این سرزمین در خلق دست‌بافته‌های بی‌بدیل و خلاقانه، آن‌چنان که باید به چشم نمی‌آید و به نظر می‌رسد تلاش مسئولان فرهنگی، میراث و گردشگری کشور و همچنین مدیران مرکز ملی فرش ایران باید بر این موضوع متمرکز شود.

محققیان اضافه کرد: همچنین باید از طریق رایزنی‌ها و تعاملات ویژه، ترتیبی فراهم شود تا همان‌گونه که بازدید‌کنندگان، بنا‌های تاریخی را به خوبی می‌بینند و توضیحات آن را دریافت می‌کنند، فرش‌های زینت‌بخش این بنا‌ها را نیز شناخته و درباره آن اطلاع بیشتری کسب کنند.  

وی با اشاره به ضرورت حمایت دولت از مشارکت‌کنندگان ایرانی حاضر در نمایشگاه‌های جهانی تاکید کرد: در شرایطی که کشور‌های در حال توسعه و یا توسعه‌یافته، تسهیلات و یارانه‌های ویژه‌ای را به پاویون کشور خود در نمایشگاه‌های خارجی اختصاص می‌دهند، غرفه‌داران ایرانی برای حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی همواره از این موضوع بی‌بهره بوده و گاه به دلیل هزینه‌های زیاد از حضور در رویداد‌های جهانی باز می‌مانند.

مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان افزود: در حالی که دولت تسهیلات ویژه‌ای را به این امر اختصاص بدهد به معنای واقعی کلمه از صادرات و افزایش درآمد ارزی خود، حمایت کرده و فواید آن با بیشترین انتفاع به چرخه اقتصادی کشور باز می‌گردد.

وی با بیان اینکه در هر یک از غرفه‌های هفدهمین نمایشگاه تخصصی، صادراتی فرش دستباف اصفهان نیز می‌توان این ظرفیت‌ها را دید، گفت: دنیای فرش دستباف در این نمایشگاه، دنیای هنرمندان و بافندگان گمنام یا نام آشنایی است که با زبان تار‌ها و پود‌ها، گره‌ها و نقش‌ها سخن می‌گویند.

انتهاي پيام/ا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.