بی بی سی :

تحقق توافق هسته ای به زمانی بیش از "24 نوامبر" نیاز دارد

به گفته مقامات ایرانی تا تاریخ 24 نوامبر احتمال دستیابی به توافق هسته ای بسیار بعید و تقریبا غیرممکن است .

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران ؛ شبکه بی بی سی در پایگاه اینترنتی خود مقاله ای منتشر کرد و در آن با اشاره به برگزاری واپسین روزهای مذاکرات هسته ای میان ایران و 5+1 نوشت : تردیدها درباره دستیابی ایران و 5+1 به توافقی جامع و نهایی بر سر برنامه هسته ای تهران در حالی افزایش پیدا کرده است که در دو روز باقی مانده تا موعد مقرر و ازپیش تعیین شده همچنان " شکاف های عمیقی " میان دو طرف وجود دارد .

نمایندگان آلمان و آمریکا رسما اعلام کرده اند که تلاش می کنند تا " اختلافات زیادی " که میان دو طرف مذاکره کننده وجود دارد کاهش پیدا کند و به همین منظور نیز پیشنهاداتی برای تمدید مهلت تعیین شده ارائه گردیده است . 

در ادامه این مقاله آمده است : شش قدرت جهانی از ایران می خواهند تا در ازای برچیده شدن برنامه هسته ای خود از لغو تحریم های سازمان ملل ، ایالات متحده و اتحادیه اروپا بهره مند شود .در مقابل تهران نیز قویا تاکید می کند که هرگز بدنبال تولید یا توسعه سلاح اتمی نبوده و اهداف صلح آمیز _ پزشکی و تامین سوخت و انرژی _ تنها دلیل توسعه و تداوم فعالیت های هسته ای در نیروگاه ها است . 

نمایندگانی از انگلیس ،آلمان ، فرانسه ، چین ، روسیه و آمریکا در قالب گروهی موسوم به 5+1 در وین ، پایتخت اتریش حضور دارند تا در دور انتهایی مذاکرات تا پیش از تاریخ 24 نوامبر به حل و فصل اختلافات و رفع شکاف ها میان خود و تهران بپردازند . 

روز گذشته (شنبه) جان کری وزیر خارجه آمریکا _ که در وین حضور دارد _ اظهار داشت: ما به شدت مشغول کار هستیم و امیدواریم بتوانیم پیشرفت های محتاطانه ای داشته  باشیم . اما همچنان شکاف های عمیقی وجود دارد که ما برای نزدیک شدن آنهابه یکدیگر تلاش می کنیم . 

فرانک والتر اشتاینر ، وزیر خارجه آلمان نیز درباره روند مذاکرات و احتمال دستیابی به توافق جامع تا تاریخ 24 نوامبر گفت : گفتگوها تاکنون سازنده بوده است در عین حال نمی توان "شکاف های عمیق " میان دو طرف را در تمامی جوانب پ نادیده گرفت . 

به گفته برخی از کارشناسان و تحلیلگران سیاسی معامله هسته ای میان ایران و غرب می تواند وضعیت استراتژیک و سیاسی غرب آسیا را تغییر دهد . به همین دلیل دستیابی به چنین توافقی دارای اهمیتی چندبرابر می شود . اما هنوزمشخص نیت که طرفین برای تصمیم گیری های دشوار آمادگی دارند یا خیر . این توافق به زمان بیشتری از تاریخ 24 نوامبر نیاز دارد . 

یک منبع اروپایی در گفتگو با خبرگزاری فرانسه اظهار داشته است که طی چند روز پیشتاکنون پیشرفت محسوسی و بااهمیتی در روند  مذاکرات انجام نشده و شانس حصول توافق نهایی در 24 نوامبر بسیار کاهش یافته است . یک منبع آمریکایی نیز به این خبرگزاری گفته است : با وجود اختلافات ،ما عمیقا با شرکای حاضر در مذاکرات و نیز شرکای خود در کشورهای غربی بحث و رایزنی انجام می دهیم تا به نتیجه ای مطلوب برسیم . 




انتهای پیام /
برچسب ها: هسته ای ، مذاکره ، کشور ، دولت ، وین ، اتریش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار