روزنامه جروزالم پست نوشت آمریکا و بازیگران اصلی اروپایی آماده دادن امتیازهای بزرگی برای غنی سازی به ایران هستند.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، روزنامه صهیونیستی جروزالم پست امروز در پایگاه اینترنتی خود در مقاله‌ای به قلم "بنیامین وینتال" نوشت: در حالی که فرایند مذاکرات وارد مرحله نهایی خود می‌شود، اختلافاتی هنوز میان قدرت های جهانی در قبال ایران وجود دارد.

با این حال، این اختلافات از زمان امضای توافقنامه موقت ژنو در نوامبر گذشته تا کنون به صورت چشمگیری کاهش یافته است.

پرفسور "جرالد اشتینبرگ" از دانشگاه بار ایلان به روزنامه جروزالم پست گفت: در این مرحله، اختلافات اساسی اندکی در مواضع اتحادیه اروپا و آمریکا وجود دارد. در زمان دولت اوباما، اشتون بسیار دقت کرده است از سیاست های واشنگتن پیروی کند. آمریکا و بازیگران اصلی اروپایی مانند آلمان، فرانسه و انگلیس به وضوح خواستار توافق هستند و آماده اند امتیازات زیادی در مورد غنی سازی به تهران بدهند.

فرانسه که در ابتدا با توافق هسته ای با ایران مخالف بود اکنون تغییر موضع داده است. ظاهرا اقتصاد آشفته این کشور و رقابت با کشورهای بسیار پیشرفته سرمایه داری در اروپای غربی موجب تغییر موضع فرانسه شده است.

دیدیر بیلیون، معاون اندیشکده آی آر آی اس در پاریس گفت: فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه که خواستار دیپلماسی اقتصادی جدیدی است می داند که ما در حال از دست دادن بازار بسیار بزرگی هستیم که به زودی به روی جهان گشوده خواهد شد.

آلمان نیز تلاش های خود را برای مشارکت در بخش صنعتی ایران افزایش داده است. بخش تجاری قدرتمند آلمان مصمم است صادرات چند میلیارد یورویی خود را به جمهوری اسلامی بار دیگر از سر بگیرد. 

در همین چارچوب، ماه گذشته لندن میزبان اولین مجمع ایران-اروپا بود. صدها تاجر مشتاق در این گردهمایی با هدف افزایش سرمایه گذاری ها شرکت کردند.

در خاتمه این مقاله آمده است ناامیدی و خستگی شدید قدرت های غربی از مذاکرات هسته ای موجب اختلافات جزئی میان آنها شده است که ممکن است منجر به توافق بسیار بدی شود که امنیت جهانی را تهدید کند.


انتهای پیام./
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار