در آستانه‌ی برگزاری جایزه‌ی جلال آل‌احمد؛

"سعید ناظمی": کسی برای جشنواره نمی‌نویسد

"سعید ناظمی"، نویسنده گفت: نویسندگان کشور ما با توجه به اولویت جذب مخاطب برای جایزه و جشنواره‌های ادبی نمی‌نویسند.

سعید ناظمی، نویسنده در گفتگو با خبرنگار ادبیات باشگاه خبرنگاران ضمن بیان این مطلب که هر کسی در حوزه‌ی کاری خود باید تخصص داشته باشد، افزود: تخصص در یک حوزه‌ی مشخص به معنای اشراف بر صفر تا صد آن حوزه است.
 
وی گفت: داوری در برخی جشنواره‌ها نیاز به تلفیقی از تخصص‌ها و اشراف داور به همه‌ی آن‌ها دارد، زیرا این امر مجوز داوری بر آثار خلق شده در قالب‌ها و ابعاد مختلف مرتبط با موضوعات است.
 
این نویسنده ادامه داد: در نظر من تعداد داوران یک جایزه‌ی ادبی باید فرد بوده و بالاتر از 5 نفر باشد.
 
ناظمی اظهار داشت: داوران جوایز ادبی همیشه سن بالایی دارند و در زمینه‌ی کاری خود محترمند.
 
وی گفت: انتظار خوانش همه‌ی کتاب‌های منتشر شده در داخل کشور توسط داوران یک جایزه‌ی ادبی درست نیست اما یک داور ادبی باید با جریان نویسندگی کشورش آشنا باشد.
 
این نویسنده پس از تقسیم‌بندی جشنواره‌ها و جوایز شناخته شده در کشورمان به 2 قسم دولتی و خصوصی گفت: جشنواره‌ی دولتی برخلاف روند دولتی شدن به تنهایی گام برمی‌دارد و همواره مُهر دولتی شدن بر پیشانیش حک شده است.
 
ناظمی افزود: جایزه‌ی جلال آل‌احمد نیز یک جشنواره‌ی دولتی بوده و هویت آن با کاهش و یا افزایش جوایزش تغییر نمی‌کند.
 
وی اظهار داشت: نویسنده برای جایزه و جشنواره نمی‌نویسد و به دنبال مخاطب می‌گردد.
 
این نویسنده تصریح کرد: جشنواره‌ها و جوایز دولتی چون جایزه‌ی جلال آل‌احمد همه‌ی اقشار جامعه‌ی نویسنده را دربرنمی‌گیرد. البته جشن کتاب سال به رغم دولتی بودن خود با توجه به تنوع موضوعی همه‌ی اقشار را دربرگرفته و عرصه را برای همه‌ی قشرها باز می‌کند.
 
ناظمی به نبود اثر شایسته‌ی کسب جایزه‌ی اول در میان آثار شرکت داده شده در ششمین دوره‌ی جایزه‌ی جلال آل‌احمد اشاره کرد و گفت: نبود چنین اثری در میان آثار ارائه داده شده به دبیرخانه‌ی یک جشنواره و جایزه‌ی ادبی در اصل خوب نیست.
 
وی خاطرنشان کرد: جایزه‌ی جلال آل‌احمد در هفتمین دوره‌ی برگزاری خود با بهره‌گیری از وزنه‌های توانمند ادبیات کشورمان در میان داورانش می‌تواند بهتر از گذشته عمل کند.


انتهای پیام/ اس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار