یک ترانه‌سرا در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

کارگاه ترانه‌سرایی هیچ تاثیری در خلاقیت ترانه‌سرا ندارد

"علیرضا باران" گفت: در کارگاه‌های ترانه سرایی بیشتر مبانی اولیه ترانه‌سرایی آموزش داده می‌شود و به نقش خلاقیت کمتر توجه شود.

"علیرضا باران" ترانه‌سرا در گفتگو با خبرنگار ادبیات باشگاه خبرنگاران گفت: کارگاه های آموزش ترانه‌سرایی برای کارآموزان ترانه که تازه قلم هستند فقط می تواند مبانی اولیه نگارش را به آنها بیاموزد و نقش کارگاهی را شبیه سایر کارگاه‌های آموزشی ترانه و شعر ایفا کند.

وی در ادامه گفت: در این شکل کارگاه‌ها نقش خلاقیت نادیده گرفته می‌شود و به این ترتیب چندان پیشرفتی را در ترانه شاهد نخواهیم بود.

این ترانه سرا عنوان کرد: این قبیل کارگاههای آموزشی ترانه‌سرایی با این شکلی که برگزار می‌شود زیاد نمی‌تواند به پیشرفت موسیقی کشور کمک کند. تنها در این آموزشگاه‌ها ما با آموزش یک سری مبانی اولیه ترانه‌نویسی مثل وزن، قافیه و ردیف روبرو هستیم که در صورت داشتن خلاقیت در فرد می توانیم از کارآکوز خلاق استفاده لازم داشته باشیم که در این میان باید فرد در جهت پیشرفت و ورود به بازار کار موسیقی خود را جهت‌دهی کند و راه موفقیت را با تیزهوشی خود هموار کند.

وی اظهار داشت: یکی از عواملی که باعث افت صنعت آهنگ و ترانه‌ می‌شود، شکل نگارش ترانه است که در ادبیات ما به صورت تکراری باب شده است؛ به این ترتیب که در فرم ترانه ما با چهار پاره، مضمون و محتوای یکسان و استفاده از دایره واژگانی یکسان روبرو هستیم که این باعث می‌شود جایی برای خلاقیت باقی نماند و مخاطب ترانه و موسیقی با یک موضوع تکراری مواجه شود.

باران در ادامه افزود: شاید ترانه وزن‌دار در برخی خوب نباشد ولی متاسفانه اکثر ترانه‌هایی که نوشته شده روی وزن‌های دستگاهی ساخته می‌شود که این کار مانع خلاقیت آهنگساز خواهد شد.

وی با اشاره به مشکلات پیش رو در صنعت ترانه کشور اظهار داشت: اکثر ترانه‌سراها با موسیقی آشنایی ندارند و بیشتر تجربه‌ خواندنی دارند  و این به موفقیت ترانه‌سرا ضربه وارد می کند بنابریان اگر یک ترانه‌سرا دید موسیقیایی، گوش موسیقیایی خوبی داشته باشد بهتر می‌تواند در فضای ترانه رشد کند.


انتهای پیام/ اس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
هانیه سعادتی
۱۴:۰۹ ۰۶ آبان ۱۳۹۹
درود
آموزش ترانه سرایی بسیار حرفه ای رو در کارگاه استاد فرامرز عرب عامری مشاهده کردم
بی نظیر و عالی
حتی روی ملودی هم به سادگی میتونید ترانه و شعر بگید
اینستاگرام استاد را بزنید و به بهترین شکل و با متد جدید و بسیار ساده ادبیات کارگاه های شعر و ترانه استاد عامری و دنبال کنید.
باورتون نمیشه که چقدر ساده میتونید روی آهنگ و ملودی ترانه بگید و همچنین بدونملودی نیز شعر و ترانه بنویسید
به نظرم عمرتون و تلف نکنید و تا دیر نشده اقدام کنید. حتی اگه تا حالا شعر هم نگفتید این کارگاه ها از پایه متحولتون میکنه
آخرین اخبار