استاد مسائل ایران در دانشگاه سیتی نیویورک تاکید کرد به تاخیر انداختن توافق هسته ای می تواند خطرناک باشد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره انگلیسی ، ایروند آبراهامیان در گفتگو با این شبکه درباره گفتگوهای هسته ای ایران گفت من درباره رسیدن به توافق میان ایران و پنج به علاوه یک بسیار خوشبین هستم. هر دو طرف بسیار مصمم هستند این مسئله را تا ضرب الاجل تعیین شده حل کنند. نگرانی اصلی از این است که برخی ممکن است بگویند اگر ما ضرب الاجل را به تاخیر بیندازیم  و مذاکرات را ادامه دهیم، می توانیم به توافقی بهتر برسیم وبه نظر من این کار خطرناک است. زیرا معمولا طولانی شدن یک روند نمی تواند مفید باشد. اگر رسیدن به توافق به تاخیر بیفتد مشکلی که پیش می آید این است که مشکلات جدیدی ممکن است ظاهر شود و عده ای در واشنگتن و تهران مانع رسیدن به توافق شوند. بنابراین بهترین کار این است که تا بیست و چهارم نوامبر توافق حاصل شود. 

مجری گفت علی لاریجانی رئیس مجلس ایران گفته است برای اینکه گفتگوها موفق باشد، هم ایران و هم آمریکا لازم است امتیازات بدهند. به نظر شما دو طرف تا چه حد حاضر به دادن امتیاز هستند؟

استاد دانشگاه سیتی نیویورک گفت: از زمانی که مذاکرات شروع شد، به طور غیرمنتظره ای هر دو طرف بسیار تمایل داشته اند دست کم با بخشی از خواسته های طرف مقابل موافق کند. قبل از این موضع آمریکا این بود که  ایران نباید هیچ غنی سازیی داشته باشد اما اکنون موضع آمریکا این است که ایران می تواند غنی سازی داشته باشد به شرطی که در سطح بالا انجام نشود. و ایران نیز این خواسته را پذیرفته و آن را عملی کرده است. ایران همچنین با بازرسیهای شدید و سرزده موافقت کرده است تا به آمریکا اطمینان دهد ایران فناوری تسلیحاتی هسته ای را توسعه نمی دهد. 

مجری گفت به نظر شما اکنون بحث میان طرفین بیشتر روی چه مسائلی است؟

آبراهامیان گفت مذاکرات درباره جزئیات و اعداد و ارقام است به همین علت می توان درباره نتیجه آن خوشبین بود زیرا وقتی درباره اعداد و ارقام بحث می شود همیشه می توان به نوعی مصالحه و سازش رسید. اما وقتی درباره مسائل بزرگتر ایدئولوژیک بحث می شود رسیدن به توافق و مصالحه دشوارتر است. بحث درباره تعداد سانتریفوژها و نسل سانتریفوژها و میزان غنی سازی است که همگی قابل بحث و توافق است. به نظر من ایران در مذاکراتش، بیش از نیمی از خواسته های آمریکا را عمل کرده است و غنی سازی خود را محدود کرده است. این خود تقریبا همه خواسته های دولت اوباما را که انتظار داشته برآورده می کند. 

این استاد دانشگاه درباره اینکه اگر توافق تا دوشنبه حاصل نشود گفت به نظر من اگر توافق حاصل نشود اتفاق خوبی نخواهد بود زیرا اگر توافق به تاخیر بیفتد مخالفتها در واشنگتن و تهران با توافق قویتر می شود و احتمال شکست روند مذاکرات وجود دارد. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۷ ۰۱ آذر ۱۳۹۳
چرا در باره ی رفع تحریم ها چیزی نگفتی فقط خواسته هاتون را از ایران ردیف کردید.
آخرین اخبار