نيويورکر گزارش داد؛

احتمال دستيابی به چارچوبی درباره توافق هسته‌ای نهايی ممکن است

نيويورکر گزارش داد؛ برخی منابع در وين از احتمال دستيابی به چارچوبی درباره توافق هسته‌ای نهايی خبر می‌دهند.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران؛ پایگاه اینترنتی نیویورکر نوشت: همزمان با نزدیک شدن به روزهای پایانی گفتگوهای هسته ای ایران در وین، برخی ناظران و مقامات رسمی می‌گویند شاید نتوان به توافقی جامع تا بیست و چهارم نوامبر دست یافت اما دستیابی به چارچوبی مورد قبول دو طرف درباره یک توافق نهایی ممکن است.

در حالی که گفتگوها درباره برنامه هسته‌ای ایران در وین رو به پایان است، یک مسئله برای اصحاب رسانه که در چادری خارج از هتل مجلل کوبورگ جمع شده اند روشن است: دولت باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا و ایران واقعا به دنبال یک توافق هستند. 

در غیر اینصورت جان کری وزیر امور خارجه آمریکا و محمد جواد ظریف همتای ایرانی وی ساعت ها به گفتگو درباره اقداماتی که ایران باید در قالب برنامه هسته ای اش انجام دهد و اقداماتی که نباید انجام دهد، واکنش آمریکا و شرکای این کشور در ازای محدود کردن توانمندی ایران در توسعه تسلیحات هسته ای نمی پرداختند.

برخلاف مذاکرات قبلی که در پایان سال 2013 در هتل اینترکانتیننتال در ژنو برگزار شد و مذاکره کنندگان، خبرنگاران و طرف های دیگر مرتبط در لابی هتل حضور داشتند، این بار هیچ لابی واقعی در هتل کوبورگ وجود ندارد و این نشست با تدابیر شدید امنیتی و حضور نیروهای پلیس برگزار می شود و همه گفتگوها در پشت درهای بسته است.

فیلیپ هاموند بامداد روز جمعه لحظاتی قبل از نشست با ایرانی ها به خبرنگاران گفت: من قصد ندارم درباره جزئیات صحبت کنم اما مباحثات مثبتی انجام شده است. فضای بسیار صمیمی وجود دارد و بدیهی است دو طرف می خواهند به توافق برسند اما هیچ یک از ما توافق بدی را نمی خواهیم و ما به روشنی گفته‌ایم انعطاف پذیری بیشتری را از ایرانی ها می خواهیم و در عوض ما نیز حاضریم تااندازه منعطف تر باشیم.

این اظهارات در مقایسه با اظهارات قبلی هاموند و مقامات دیگر غربی واقعا خبر بود. اظهارات قبلی حاکی از این بود که انعطاف پذیری صرفا از جانب ایرانی ها انتظار می رود.

برخی ناظران و حتی برخی مقامات رسمی می گویند در حالی که شاید توافق جامع تا دوشنبه حاصل نشود اما می توان به چارچوبی مورد قبول دو طرف درباره یک توافق دست یافت که بعدا بر روی جزئیات آن کار شود.






انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار