در میزگرد سینمای اجتماعی و مرز سیاه نمایی در برنامه "هفت" مطرح شد
در میزگرد سینمای اجتماعی و مرز سیاه نمایی در برنامه "هفت" مطرح شد
به گزارش
حوزه رادیو تلویزیون باشگاه خبرنگاران؛ مناظره پرده آخر این هفته برنامهی "هفت" جمعه شب در ادامه موضوع هفته پیش تحت عنوان سینمای اجتماعی و مرز سیاه نمایی در سینمای اجتماعی از سر گرفته شد که سخنرانان آن را از اهالی هنر و سیاست دعوت کرده بودند. رسول صدر عاملی کارگردان سینمای ایران و لاله افتخاری؛ نماینده مجلس شورای اسلامی و دبیر کمیسیون فرهنگی مجلس نیز دو تن از مهمانان این هفته مناظره بودند که به تشریح و تصریح مواضع و صحبت های خود پرداختند.
رسول صدرعاملی نیز که در کارنامه کاری وی می توان آثاری از سینمای اجتماعی را یافت در توضیح سینمای اجتماعی اذعان داشت: سینمای ایران از بدو تاسیس به خصوص از بعد از انقلاب تا به امروز در وجه غالب فیلم های خود، سینمای اجتماعی بوده است و بهترین نوع سینمایی که می توانیم به سبب شرایط اجتماعی و موقعیت حال حاضر به سراغ آن رویم سینمای اجتماعی است. سینمای اجتماعی یک سینمای پرسشگر و مدعی آنچه که ماموریت دارد است که تلویزیون قادر به نمایش آن نمی باشد و این نوع سینمای اجتماعی است که ماندگار می شود و در صورتی که اجازه دهند کار خود را انجام دهد تاثیر گذاری خود را خواهد داشت. اما کار در سینمای اجتماعی در طول سال های گذشته آرام تر شده است و سینماگران برجسته کم کارتر شده اند. در سینمای اجتماعی فیلمساز و فیلمنامه نویس با توجه به اطراف و محیط اثر خود را می سازد که اگر غیر این باشد سینمای خوبی نخواهد بود.
لاله افتخاری نیز در ادامه صحبت های صدر عاملی در بیان دیدگاه های خود اذعان داشت: ما نیز قبول داریم که سینمای اجتماعی لازم داریم و باید وجود داشته باشد اما باید این را تعریف کنیم و باید دید که چه اهدافی را باید برای آن در نظر بگیریم باید همه این موارد مشخص شود و از دیگر سو مرزها باید درست معین شود و چون بعضی اوقات مرزها را تعریف نکردیم گاه پاها از مرزها فراتر گذاشته شده است. ما باید در نظر بگیریم که در جنگ نرم قرار داریم. جنگی که دشمن علیه ما در حال برنامه ریزی است و از دیگر سو در صدد یافتن بهانه های مختلفی است که نشان دهد این نظام موفق نیست درحالی که اگر ما نیز شاخص هایی تعریف کنیم متوجه می شویم که در کشورهای خود آنها نیز مسائل بسیاری از این نوع وجود دارد اما هیچ گاه در سینمای اجتماعی خود سینمایی که برای نمایش این نوع مسائل است درصدد نمایش و جلوه آنها نیستند. گاه من هنرمند ممکن است که از زاویه ای به هنر و جامعه نگاه کنم اما همه این ها نیز ممکن است مصادیق جزئی داشته باشد. برای مثال اگر دو نفر دچار یک نوع بیماری شده اند از آن تحت عنوان سونامی یاد میکنند در حالی که ممکن است سونامی نباشد و تنها تعدادی از افراد پیرامون ما به آن دچار شده باشند. بنابراین دلیلی ندارد که من آن را به جامعه تعمیم دهم و دلهره ایجاد کنم و یک حالت بحرانی ایجاد کنم و یک عکس العمل نا مناسبی از سوی آنان در حال شکل گیری باشد یا امنیت کشور خود را به خطر بیندازم و یا به بهانه های مختلف دشمن را علیه خود نیز تحریک کنم.
وی ادامه داد: بنده به نوبه خود استقبال می کنم که نقد کنند. نقد واقعی آنچنان که در کارهای آقای ده نمکی دیده می شود که نقد صورت می گیرد اما بسیار قشنگ و از سر دلسوزی و با نشان دادن یکسری واقعیت هایی که وجود دارد و در عین حال به گونه ای نیست که بهانه ای به دست دشمن دهد.
اما صدرعاملی نیز در بخش دیگری از صحبت های خود و در پی صحبت های افتخاری گفت: ما در چارچوب قانون اساسی و قوانینی که در آنجا مدون شده است کار می کنیم و رعایت آن قوانین دیگر هیچ مرزی را نمی شناسد که این نه تنها مختص سینما است بلکه هنر را نیز در برمی گیرد و چه کسی است که بخواهد این مرز را تشخیص دهد غیر از آن چیزی که رسمی و قانونی است. وقتی وزیر ارشاد و فرهنگ اسلامی از نمایندگان مجلس رای اعتماد می گیرد باید اجازه دهید که کارخود را انجام دهد.
وی افزود: همه عرصه ها به خصوص عرصه هنر، عرصه آزمون و خطا است. ما باید خطا کنیم. فیلم های متوسط و فیلم های بد بسازیم تا بعد بتوانیم فیلم های خوب بسازیم و اساسا چه کسی می خواهد بگوید که این مرز است غیر از آنچه که دولت و قانون اساسی تعیین کرده است. وقتی پروانه ساخت و پروانه نمایش داریم و مراحل قانونی را طی می کنیم این به چه معناست که کمیسیون فرهنگی مجلس در کاری غیر منصفانه هشت فیلم را توقیف می کند و اساسا آیا ما می دانیم که چگونه می شود که فردی کیانوش کیاری می شود و چه رنج هایی کشیده است تا بدین جا رسیده است.
این کارگردان بیان کرد: من در این جامعه بزرگ شده ام و سی و پنج سال است که در حال فیلمسازی در این جامعه هستم. طبق بیانات شما قانون اساسی کافی نیست اما شورای عالی انقلاب فرهنگی را داریم و مواضع روشن و شفاف رهبری نیز هست و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این میان وجود دارد اما کمیسیون مجلس در این میان چه می گوید. این حالت نا امنی که شما با حرف هایتان به فیلمساز میدهید. یک جایی باید ساز و کاری تعریف کرد که احساس امنیت به فیلمساز دهد و فیلمساز بداند که کاری که در حال انجامش است زمانی که فیلمنامه آن تصویب شود می تواند با آرامش فیلم خود را بسازد و اکران کند و به نتیجه رسد و در این صورت است که می توان امیدوار بود هنر در این ممکلت بسط و گسترش یابد.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس نیز درادامه در بخش دیگری از صحبت های خود قانون اساسی را قانونی کلی دانست که مجلس شورای اسلامی باید این قوانین را برمصادیق پیدا کند و اذعان داشت: هنرمند فرزند این جامعه است و متعلق به این نظام است و اگر هنرمند نمایی آمد و هنرش را در اختیار دیگران قرار داد می خواهیم که از هنرمند واقعی تفکیک شود و ما می خواهیم از هنرمند خود دفاع کنیم چرا که وظیفه این کار را داریم. اما نماینده مجلس نیز از مردم است و جز مردم نیست و مردم حقوق و مطالبات خود را از نماینده دارند بنابراین باید دفاع کند چرا که سوگند یاد کرده و وظیفه او نیز همین است.
وی در پایان صحبت های خود گفت: در بحث قرآن نیز پیگیری کرده ایم و شورای توسعه فرهنگ قرآنی را تشکیل دادیم. در این شورا مسئولین و نمایندگان گروه های مختلف قرآنی نیز حضور دارند که کنار وزیر نیز آن نماینده هم رای دارد در سینما هم باید به همین ترتیب باشد و دریک خرد جمعی به توافق برسند.
اما در ادامه صحبت های صدرعاملی و افتخاری دو تن از سینماگران؛ بهروز افخمی و پرویز شیخ طادی روی خط هفت آمدند و به بیان دیدگاه های خود در خصوص صحبت های انجام شده پرداختند که افخمی در این تماس اذعان داشت: متاسفانه جامعه صنفی و سینمایی ما با دخالتهای سیاسی برخوردهایی منفعلانه داشته است که این سخن نیز مورد نقد افتخاری قرار گرفت.
برای دیدن فیلم اینجا کلیک کنید. انتهای پیام/ اس