عربستان سعودی قصد دارد بزرگترین مرکز آموزش های اسلامی منطقه را بنام 'ملک فهد' در زمینی به مساحت 119هزار متر مربع در کابل پایتخت افغانستان احداث کند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ، به نقل از منابع خبری، سفارت عربستان سعودی قرارداد ساخت یک مرکز آموزش اسلامی با مساحت 119 هزار متر مربع را با یک شرکت عربستانی امضا کرد و قرار است در آینده ای نزدیک ساخت این مرکز در پایتخت افغانستان آغاز شود.

"عبدالرحمان الغاصب" سفیر عربستان سعودی در افغانستان در سخنانی که روز شنبه در رسانه ها افغانستان بازتاب یافت، گفت: این مرکز بزرگترین مرکز آموزش های اسلامی در منطقه خواهد بود که در تپه مرنجان واقع در جنوب شرق کابل ساخته خواهد شد.

الغاصب گفت: این مرکز دارای دانشگاه، مسجد با گنجایش 15 هزار نمازگزار، خوابگاه برای اسکان 5 هزار دانشجو، بیمارستان، ورزشگاه و سالن کنفرانس خواهد بود.

'محمد یوسف نیازی' سرپرست وزارت حج و اوقاف افغانستان با بیان اینکه این مرکز در 2 سال و نیم آینده به بهره برداری خواهد رسید، گفت: این مرکز آموزش های اسلامی با مشارکت عربستان و افغانستان اداره خواهد شد.

در حالیکه عربستان قصد ساخت مدرسه دینی در افغانستان را دارد برخی کارشناس سیاسی و مقامهای افغان، سیاست عربستان را در 13 سال گذشته در افغانستان منفی دانسته اند و معتقدند عربستان در برابر صلح در افغانستان صادق نیست.

"عبدالطیف نظری" استاد روابط بین الملل در دانشگاه کابل معتقد است عربستان می تواند در روند صلح افغانستان با توجه به تاثیر گذاری این کشور بر گروه طالبان افغانستان و پاکستان و همچنین گروه های سلفی بنیادگرا و رادیکال که برای پیشبرد سیاست خارجی و منطقه ای خود از آنان استفاده می کنند، نقشی مثبت ایفا کند اما تا کنون، اینگونه نبوده است.

این استاد افغان، عربستان را همسو با آمریکا می داند و می گوید: عربستان با حمایت از گروه های رایکال و تندرو در منطقه، کشورهای آسیای میانه و خاور میانه تا کنون هیچگاه نقش مثبتی در افغانستان نداشته است.

این کارشناس روابط بین الملل افزود: اگر پای عربستان سعودی به حوزه ایدئولوژیک افغانستان باز شود، احتمال فرقه گرایی تشدید خواهد شد و در همین راستا هر چه تندروها در افغانستان قدرتمندتر شوند، جامعه افغانستان به طرف واگرایی سوق داده خواهد شد و منازعات در کشور افزایش خواهد یافت.

استاد روابط بین الملل دانشگاه کابل گفت: اگر افغانها سیاست هوشمندانه و مدبرانه ای در سیاست خارجی خود در پیش نگیرد و اجازه دهند تفکر افراط گرایی که عربستان از آن حمایت می کند در کشورشان نفوذ کند در آن موقع باید منتظر عواقب خطرناکتری از امروز باشند.

/انتهای پیام

منبع:ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار